اولین فرمان پوتین صادر شد

دومین شریک تجاری ترکیه بعد از آلمان روسیه است – بیشتر به خاطر صادرات انرژی. ترکیه ۳۵ درصد نفت و بیش از ۵۰ درصد گاز مورد نیازش را از روسیه وارد می کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ چند روز از روزی که نیروی هوایی ترکیه جنگنده روسی را سرنگون کرد، گذشته و جنگ لفظی مسکو و آنکارا بالا گرفته است.

 بی بی سی در مطلبی با عنوان "تبعات رویارویی ترکیه و روسیه چیست؟" نوشته است: آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، از زمان پایان جنگ سرد این نخستین بار است که یکی از اعضای ناتو یک هواپیمای نظامی روسیه را سرنگون می‌کند.

  روزی که این اتفاق افتاد، نگرانی از وخامت اوضاع به حدی بود که کاربران توییتر هشتگ #WWIII (جنگ جهانی سوم) راه انداختند. البته کمتر کسی واقعا فکر می‌کند کار به آن‌جا بکشد. اما تردیدی نیست که این اتفاق پیامدهایی ملموس خواهد داشت.

 

 

سایت دولتی انگلیس، پیامدهای حمله ترکیه به جنگنده روسیه را اینگونه برمی‌شمرد:

 عملیات در سوریه

هم روسیه هم ترکیه می‌گویند دشمن داعش‌ هستند، اما موضع‌شان در قبال بشار اسد متضاد است: روسیه حمایت می‌کند و ترکیه مخالفت.

 آنکارا حامی گروه‌های سنی مخالف اسد است، گروه‌هایی که مسکو "تروریست" می‌خواندشان. در مقابل دولت ترکیه حمایت روسیه از اسد را "اشتباه" می‌داند.

 هر کشور، دیگری را متهم می‌کند که در سوریه اهداف ناگفته دارد. مسکو می‌گوید آنکارا عملا از نیروهای داعش حمایت می‌کند. منتقدان آقای اردوغان در ترکیه هم این ادعا را تکرار می‌کنند. می‌گویند او از داعش برای جنگیدن با کردها استفاده می‌کند.

 از سوی دیگر مقام‌های ترکیه می‌گویند روسیه به جای بمباران داعشی‌ها، مناطق مرزی را بمباران می‌کند، که خانه ترکمان های سوری است – که از مردمان ترک‌اند و مورد حمایت ترکیه.

 

اگر تنش مسکو و ناتو بالا بگیرد، ممکن است تلاش غربی‌ها (به‌ویژه فرانسه) برای این‌که روسیه را راضی کنند دست از حمایت بشار اسد بردارد، بی‌نتیجه بماند. ضمن این‌که تلاش برای ایجاد جبهه‌ای متحد برای مبارزه با تروریسم هم لطمه می‌خورد.

 بعضی کارشناسان می‌گویند روسیه ممکن است عملیاتش در سوریه را گسترش دهد. همین دیروز رسانه‌های ترکیه مدعی شدند که جنگنده‌های روسی به یک کاروان کمک‌رسانی که از ترکیه به سمت سوریه می‌رفته حمله کرده‌اند. البته مسکو هنوز در این باره چیزی نگفته و مشخص نیست حمله کار هواپیماهای روسی بوده یا سوری.

 گاز بی گاز؟

دومین شریک تجاری ترکیه بعد از آلمان روسیه است – بیشتر به خاطر صادرات انرژی. ترکیه ۳۵ درصد نفت و بیش از ۵۰ درصد گاز مورد نیازش را از روسیه وارد می کند.

 البته ترکیه می‌تواند از کشورهای همسایه مثل جمهوری آذربایجان یا ایران هم گاز بخرد. مشکل این‌جاست که اولی منابعش محدود است و دومی امکانات و تجهیزات انتقالش.

 ترکیه فقط یک درصد گازی را که نیاز دارد تولید می‌کند، و بعد از آلمان دومین مشتری گاز روسیه است.

 

از همین رو طرحی آماده شده که یک خط لوله گاز (به نام ترکیش استریم) از روسیه به ترکیه بکشند. همچنین شرکت دولتی روس-اتم موافقت کرده اولین نیروگاهی هسته‌ای ترکیه را (در قالب یک پروژه ۲۰ میلیارد دلاری) بسازد.

 این‌که در شرایط جدید این دو طرح و امثال آن‌ها چه سرنوشتی پیدا کنند، معلوم نیست.

 

 

 گردشگر بی گردشگر

شهرهای ساحلی ترکیه بین گردشگران روسی بسیار محبوب‌اند.

 آن‌طور که مقام‌های روس می‌گویند، سال گذشته حدود ۳.۲ میلیون گردشگر از این کشور به ترکیه رفته‌اند، که کمکی بزرگ به اقتصاد مناطق ساحلی ترکیه محسوب می‌شود.

 با توجه به این‌که مسکو پروازهای مصر را بعد از بمب‌گذاری در یک هواپیمای مسافری روسی قطع کرده، بسیاری انتظار داشتند شمار گردشگران روس که به ترکیه می‌روند بیشتر شود. اما بعد از سرنگونی جنگنده روس، مقام‌های این کشور به مردم توصیه کرده‌اند ترکیه نروند. ضمن این‌که تورهای بزرگ هم سفر به ترکیه را تعطیل کرده‌اند.

  جنگ غذا

از اوت ۲۰۱۴ که مسکو به تلافی تحریم‌‌های اتحادیه اروپا، واردات خوراکی از این اتحادیه را محدود کرد، صادرات خوراکی ترکیه به روسیه رشدی چشمگیر کرده بود.

 روسیه پیشتر هم در دوره‌های تنش دیپلماتیک از حربه محدود کردن واردات خوراکی (از طرف دیگر) استفاده کرده. معمولا با این توضیح که نگرانی‌های بهداشتی و سلامتی دارد.

 این بار هم بعد از سرنگونی آن جنگنده، اداراه نظارت بر کشاورزی روسیه (روسلخوزنادزور) اعلام کرد در مرغ‌های یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ترکیه یک باکتری خطرناک دیده شده، و واردات محصولات این شرکت را ممنوع کرد.

 بلافاصله، وزارت کشاورزی هم کنترل کیفی واردات از ترکیه را سخت‌تر کرد.

  بازنگری تاریخی

چهارشنبه (۲۵ نوامبر)،‌ یک روز پس از سرنگونی جنگنده روسیه، نمایندگان پارلمان این کشور طرحی ارائه کردند که به موجب آن انکار کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ جرم محسوب می‌شود.

 ترکیه روی این موضوع بسیار حساس‌ است و همواره می‌گوید نسل‌کشی در کار نبوده است.

 روسیه پیشتر رسما نسل‌کشی ارامنه را تائید کرده بود اما اگر طرح تازه تصویب شود، دیگر حتی ابراز موضع رسمی ترکیه در این باره هم غیرقانونی خواهد بود.

 در خبری دیگر رسانه های روسی، فرمان پوتین برای تحریم ترکیه را منتشر کردند. (متن کامل تحریم‌های روسیه بر علیه ترکیه)

 به دنبال منهدم کردن یک هواپیمای جنگی روسیه توسط ترکیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمان اعمال یک سلسله تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه را صادر کرده است. 

 به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دستور آقای پوتین، شنبه هفتم آذر صادر شده و بر اساس آن، علاوه بر ممنوعیت واردات برخی کالا‌ها از ترکیه، تمدید قرارداد کاری اتباع ترکیه که در روسیه کار می‌کنند، نیز ممنوع شده است.

 در فرمانی که وب‌سایت کاخ کرملین منتشر کرده، اشاره بیشتری به کالاهای تحریم شده نشده اما تأکید شده که پروازهای چار‌تر از روسیه به ترکیه پایان می‌یابند و آژانس‌های مسافرتی نیز دیگر حق ندارند بسته‌های مسافری مشتمل بر اقامت در ترکیه ارائه دهند.

 به نوشته دویچه وله، دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین شنبه (۲۸ نوامبر/ ۷ آذر) در تلویزیون دولتی روسیه گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور به این قضیه نهایت توجه را دارد.

 او گفت، لطمه‌ای که بعد از این واقعه بر روابط دو کشور وارد شد به سختی جبران‌پذیر است.

 پیش از این روسیه صنعت گردشگری ترکیه را محدود کرده بود، کامیون‌های ترکیه در مرز با روسیه را متوقف ساخته و مقادیر زیادی از مواد غذایی وارداتی از ترکیه را توقیف کرده بود.

 روسیه از همه شرکای ترکیه، به‌ویژه آمریکا خواست در معادلات آتی با دولت آنکارا این موضوع را به آن‌ها بفهمانند که "تجاوز به روسیه ممنوع است."

 

 

سایت صدای آمریکا نیز عواقب فرمان پوتین برای دولت ترکیه را برشمرد: «طبق این فرمان از جمله روسیه واردات از ترکیه را محدود می کند و قرارداد کار اتباع ترکیه در روسیه را تمدید نمی کند. این فرمان همچنین بر عملیات شرکت های ترک در روسیه تاثیر می گذارد.»

 ولادیمیر پوتین از اردوغان خواست، برای سرنگون ساختن هواپیمای روسی عذرخواهی کند.

 اما اردوغان که تأکید دارد بمب‌افکن روسی وارد گستره هوایی ترکیه شده، این درخواست را نپذیرفته است. او در مقابل، به مسکو هشدار داد "با آتش بازی" نکند.

 البته وی به جای عذرخواهی تنها تأسف خورد و در عقب نشینی آشکار از اقدام خطرناک خود گفت: از این واقعه "حقیقتا متاسف است." اردوغان افزود: «ای کاش این واقعه رخ نداده بود اما کاری است که شده و امیدواریم دیگر اتفاق نیافتد.»

 منبع:جام نیوز

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۹ آذر ۱۳۹۴
افرین روسیه