مشهد؛

طلا را با ابهام نخرید/ راه های پر پیچ و خم محاسبه طلا توسط فروشندگان

این روزها به لطف مانیتورها و سیستم های حسابداری متعدد، دقت درخرید و پرداخت هزینه ها سهل تر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ از سوپرمارکت های محله گرفته تا فروشگاه های زنجیره ای وقت حساب و کتاب، کاغذی به دستمان می دهند به نام فاکتور خریدکالا که این سند کاغذی، به مانشان می دهد که چه چیزی خریده ایم؟قیمت آن چقدر است؟ وچقدر تخفیف گرفته ایم؟ سندی که خیلی وقت ها شاید به آن اعتنا نکنیم مگر اینکه لازم باشد جایی وارد شود یا اشتباهی شده باشد و یا اینکه کالای خریداری شده .  مانند طلامهم و با ارزش باشد، .

بی شک اگر فاکتور طلا را در گاو صندوق منزل نگذاریم حتما با اسناد و مدارک یک جا نگهداری می کنیم.

ولی رسالت فاکتور به همینجا خلاصه نمی شود نکته ای که خیلی وقت ها هنگام خرید طلا فراموش می کنیم یا برایمان مهم نیست این است که بدانیم در تعیین هزینه طلای خریداری شده چه پارامترهایی با چه روش محاسباتی دخیل هستند و تخفیف خوبی که فروشنده مدعی آن است واقعیت دارد یا نه؟

رییس اتحادیه طلافروشان مشهد از پارامترهای تعیین کننده و روش محاسبه هزینه طلا گفت: این هزینه برای فروشندگان طلا و مشتریان متفاوت است.

باقرمعبودی نژاد افزود: قیمت روز هرگرم طلا به اضافه اجرت ساخت ،هزینه تمام شده یک گرم طلا برای فروشندگان است در حالی که قیمت روز هرگرم طلابه اضافه اجرت ساخت بااحتساب درصد سود فروشنده و درصد مالیات برارزش افزوده، قیمت نهایی یگ گرم طلا برای خریدار محسوب می شود.

وی با بیان اینکه فاکتور اهمیت زیادی در رسیدگی به تخلفات دارد گفتطلافروشان موظفند قیمت روز طلا و تمامی عملیات محاسبه را با ذکر مقدار تخفیف در فاکتور درج کنند و نیزبه اطلاع مشتری برسانند.

معبودی نژاد با بیان اینکه اجرت ساخت طلا را کارگاه های سازنده زیر نظر اتحادیه بصورت توافقی تعیین می کنند و فاکتورخرید ارائه می دهند اضافه کرد:  اجرتی که خریداران هنگام خرید می پردازند هزینه ساخت طلا است و درصورت اعتراض خریدار، فروشنده باید فاکتور خرید کالا از سازنده طلا را ارائه کند.

وی افزود:اجرت ساخت طلا مستقل از قیمت روز طلا است و از 5هزارتومان تا 70هزار تومان در هرگرم طلابا توجه به کار انجام شده و رنگ های بکار رفته درآن متفاوت است.

رییس اتحادیه طلافروشان مشهد در پاسخ به این سوال که با فروشندگانی که به درخواست مشتری طلای مستعمل(دست دوم) ارائه می دهندچه برخوردی خواهد شد گفت:فروش طلای مستعمل(دست دوم) توسط طلا فروشان ممنوع است و چنانچه درگزارشات و بازرسی های اتحادیه و بررسی فاکتورها این تخلف ثابت شود در وهله اول به فروشنده اخطار داده خواهد شد و تعهد کتبی گرفته می شود و در صورت تکرار مغازه متخلف پلمپ خواهد شد.

معبودی نژادهمچنین با یادآوری این نکته که فروش مصنوعات طلای وارداتی در کشور ممنوع است از بازرسی های هماهنگ اداره استاندارد و اتحادیه در این زمینه خبر داد.

وی اضافه کرد: این مصنوعات از نظر عیار مشکلی نداشته وکسانی که قبلا اقدام به خرید آن کرده اند متحمل ضرر نمی شوند.

رییس اتحادیه طلافروشان شهرستان مشهد بیشترین عیار مورد استفاده مردم مشهد را به ترتیب 18 و 21و به ندرت 22 برشمرد و افزود:مبنای تعیین هزینه تعمیرات طلا نیز از جمله سوار کردن نگین،آبکاری،مقراج کاری،جوشکاری طلا و ... نرخ نامه مصوب اتحادیه است.

پر واضح است که تخفیف به مشتریان از دوبخش تفاضل قیمت طلای روز و 7 درصد سود فروشنده می تواند صورت بگیرد از این رو توجه به گفته های فروشنده طلا و ارقام مندرج در فاکتور نشان می دهد طلافروش آشنایی که مشتری ثابت آن هستید و از وی طلای مستعمل بدون فاکتورمی خرید و طلاهای وارداتی زیبایی هم دارد که همیشه دوستانتان را به آن دعوت می کنید، با این همه قانون شکنی، چقدر در گفته هایش صادق بوده است و آیا واقعا در خریدتان مشمول تخفیفی که گفته بود، شده اید؟وآیا بازهم به آنجا خواهید رفت؟

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ب


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.