دریادار سیاری پیش از خطبه‌های نماز جمعه

عملیات مروارید هیچگاه اجازه خودنمایی به نیروهای بعثی را در خلیج فارس نداد/کمک نیروی دریایی ارتش ایران به 22 کشور جهان

فرمانده نیروی راهبردی نیروی دریایی ارتش گفت: عملیات مروارید به دشمن اجازه نداد که دیگر آنها تا پایان عملیات دفاع مقدس در آب‌های خلیج فارس خودنمایی کنند.

عملیات مروارید هیچگاه اجازه خودنمایی به نیروهای بعثی را در خلیج فارس نداد

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده  نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز (هفتم آذرماه) ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین و گرامیداشت هفته بسیج،‌ روز هفتم آذر را که سالگرد حماسه آفرینی نیروی دریایی راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است را تبریک گفت.

دریادار سیاری با اشاره به دو عملیات تأثیرگذار در پیروزی جمهوری اسلامی ایران در مقابل نیروی بعثی عراق در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در روز 7 آذر، پنجاه و نهمین عملیات با نام مروارید با موفقیت انجام شد و این روز به فرمان امام راحل به نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شد.

وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم عملیات مروارید آن است که زمانی که انجام شد دشمن و حامیان وی انتظار چنین توانمندی‌‌ای را از ایران نداشتند.

فرمانده نیروی دریایی ادامه داد: عملیات مروارید تنها دارای هدف نظامی نبود بلکه اهداف سیاسی و اقتصادی را هم در بر گرفت و از نتایج عملیات مروارید این است که ابتداً نیروی دریایی دشمن در شصت و هفتمین روز عملیات در کمال ناباوری دشمن تجهیزات آنها را کاملا منهدم کرده و اجازه نداد که دیگر تا پایان عملیات دفاع مقدس در آبهای خلیج فارس خودنمایی کنند.

دریادار سیاری با بیان اینکه دومین هدف بحث انهدام دو پایانه نفتی البکر و الامیه بود که از صادرات نفت دشمن جلوگیری می‌کرد گفت: با توجه به تک قطبی بودن اقتصاد دشمن قانونا نباید می‌توانست بیش از 6 ماه به دلیل نداشتن منابع مالی جنگ را ادامه دهد.

وی در ادامه افزود: اما با توجه به کمک‌های مالی و ارزی که کشورهای منطقه به عراق بعث انجام دادند این کشور توانست جنگ را ادامه دهد و همان کشورهایی که به سخنان امام راحل مبنی بر آنکه زمانی که عراق بعثی کارش با ما تمام شود به سراغ شما خواهد آمد، گوش نکردند و این اتفاق هم افتاد.

فرمانده نیروی دریایی تصریح کرد: همه می‌دانند که در حمله کشور عراق به کویت با توجه به همین سخنان امام راحل اتفاق افتاد.

دریادار سیاری با اشاره به اینکه نتیجه سوم عملیات مروارید در دوران دفاع مقدس محاصره دریایی عراق بود، بیان داشت: محاصره سه بندر فاو، ام‌القصر و بصره در کنار محاصره دریایی عراق، از صادرات نفت عراق جلوگیری کرد و اگر کمک‌های کشورهای دیگر نبود عراق توان ادامه جنگ را نداشت و این جزو اهداف اقتصادی عملیات مروارید بود.
 
وی اظهار کرد: اینکه بتوانیم به تمام کشورهای حامی و فرامنطقه‌ای دشمن در دوران دفاع مقدس بفهمانیم که توان عملیاتی و دریایی جمهوری اسلامی ایران چه میزان است در  عملیات مروارید به معرض نمایش گذاشته شد و یک هدف سیاسی بود.

فرمانده نیروی دریایی ادامه داد: نیروی دریایی تنها یک نیروی نظامی محض نیست بلکه جنبه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را ورای مرزهای جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند.

دریادار سیاری با اشاره به مراحل بعد از عملیات مروارید نیز تصریح کرد: دشمن به دنبال آن بود که بتواند از صادرات نفت ما و همچنین از ورود و خروج تمامی کالاها به بندر امام در آن زمان جلوگیری کند زیرا در آن زمان بندر شهید رجایی را نیز نداشتیم و به دنبال آن بودند که جزیره خارک را منهدم کرده تا ضربه اقتصادی به کشورمان وارد کنند.
 
وی بیان داشت: دشمن اگر می‌توانست این ضربه اقتصادی را به ما وارد کند قطعا در دوران دفاع مقدس با مشکل روبرو می‌شدیم، از زبان فرمانده کل قوا اعلام می‌کنم که ایشان فرمودند آن زمانی که همه چیز را به دشمن می‌دادند حتی سیم خاردار را به ما نمی‌دادند.

 فرمانده نیروی دریایی در ادامه افزود: کشورهای حامی عراق نمی‌توانستند تجهیزات دریایی را به این کشور تحویل دهند زیرا این تجهیزات باید از تنگه هرمز عبور می‌کرد و تنگه هرمز کاملا در اختیار کشورمان بوده و هست و هیچگاه اجازه چنین کاری را به آنها ندادیم.

دریادار سیاری تصریح کرد: کشورهای حامی عراق سعی کردند به جای تجهیزات دریایی،‌ تجهیزات هوایی و موشک‌های ساحل به دریا به عراق دادند.

وی با تأکید بر اینکه در آن مقطع از زمان، جهان دو قطبی بود بیان داشت: غرب و شرق کاملا با یکدیگر در تضاد بودند اما برای پشتیبانی از کشور دشمن ما، یک ائتلاف نامیمون داشتند و انواع و اقسام هواپیماها و موشک‌ها را در اختیار عراق قرار دادند.

 فرمانده نیروی دریایی ادامه داد: بحث برقراری امنیت برای جزیره خارک و بند رامام تحت عنوان عملیات‌های اسکورت و برقراری امنیت برای کشتی‌های تجاری و نفت‌کش در دستور کار نیروی دریایی ارتش قرار گرفت و در طول 8 سال دفاع مقدس بالای 150 عملیات اسکورت و تأمین امنیت برای کشتی‌های نفت‌خیز و تجاری انجام شد.

دریادار سیاری اظهار کرد: در بین 10 هزار کشتی تجاری فقط 250 فروند مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و از همان 250 فروند نیز 230 فروند آن نجات پیدا کردند و این آمار در دنیا بی‌نظیر است و نشان از توانمندی تمامی کسانی است که در این عملیات نقش‌آفرینی کردند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست صادرات نفت و اقتصاد کشور را طی دوران دفاع مقدس حفظ کند گفت: عملیات مروارید و اسکورت به عنوان دو سند افتخار برای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی در ادامه تأکید کرد: یک سوم مرزهای کشورمان مرزهای دریایی است که در شمال سواحل دریای خزر و در جنوب شرق کشور سواحل مکران است که مهمترین ساحل ما محسوب می‌شود زیرا ما را مستقیم به آبهای آزاد جهان متصل می‌کند و وصل شدن به آبهای آزاد جهان یک امتیاز ویژه برای کشورمان محسوب می‌شود.

دریادار سیاری اعلام کرد: ساحل مکران جایگاه ژئوپولتیک  جمهوری اسلامی ایران را بسیار بالا می‌برد اما ما هیچگاه از این ساحل مهم کشورمان آنطور که باید در بحث اقتصادی و توسعه استفاده و بهره‌برداری نکرده‌ایم.

وی با اشاره به منافع دریایی کشورمان افزود: مهمترین منبع انرژی همه کشورها در دریاست چه انرژی‌های فسیلی و چه انرژی‌های نویی که می‌توانیم از امواج دریا و قدرت جزر‌ومد داشته باشیم.

فرمانده نیروی دریایی اظهار کرد: بزرگترین مسیر و ارزانترین محل تجارت دریا است و بالای 90 درصد واردات و صادرات کشورها از این طریق انجام می‌شود و جایگاه ترانزیتی و منابع غذایی ما در دریا محسوب می‌شود و اگر دنیا بتواند از منابع غذایی دریایی استفاده کند هیچگاه دچار کمبود غذا نخواهد شد.

دریادار سیاری بیان داشت: آیا ما توانسته‌ایم از این امتیازات استفاده کنیم؟ باید در جواب بگویم خیر، به علت فرهنگ استعماری‌ که در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بر ما حکومت می‌کرد متأسفانه بهترین منبع غذایی ما که همان ماهی و میگو بود با بیان آنکه این میگو ملخ دریایی بوده و خوردن آن مکروه است از دست رفت.

وی با بیان اینکه بحث گردشگری دریایی یکی دیگر از امتیازات مهم محسوب می‌شود، گفت: ما نتوانسته‌ایم از سواحل زیبای خود بهترین استفاده گردشگری را انجام دهیم و یا بحث پزشکی و مزارع دریایی و بویژه بحث‌های نظامی که جز منافع ملی کشور به حساب می‌آید.

فرمانده نیروی دریایی ادامه داد: با داشتن اقتدار می‌توان از این منابع دریایی برای منافع ملی بهره‌ برد و برای اینکه بحث توسعه محور دریایی کشور را بدنبال داشته باشیم باید دو موضوع مهم بنابه تدبیر مقام معظم رهبری در دستور کار نیروهای مسلح ارتش و نیروی دریایی راهبردی و دولت قرار بگیرد.

دریادار سیاری اظهار کرد: تدبیر توسعه محور دریایی کشور را با اقتدار دنبال کنیم،‌ توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرند.

وی در ادامه افزود: توسعه سواحل مکران از آنجایی که ما را به آبهای آزاد متصل می‌کند نتیجه‌اش در کل کشور تأثیرگذار خواهد بود، پروژه کریدور جنوب به شمال که اکنون در اختیار دولت قرار دارد که موجب وصل شدن به کشورهای آسیای میانه می‌شود می‌تواند یک جایگاه ترانزیتی برای جمهوری اسلامی ایران بوجود بیاورد.

فرمانده نیروی دریایی تأکید کرد: برای تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران از منابع دریایی نیاز به اقتدار داریم که این اقتدار از طریق داشتن قدرت دریایی به دست می‌آید، قدرت دریایی با کسب،‌ حفظ و توسعه آن و برقراری امنیت در دریا امروز به عهده نیروی راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در این راستا این نیرو در اجرای این امر به خوبی اقدامات خود را انجام داده است.

دریادار سیاری ادامه داد: نیروی دریایی حوزه مسئولیت و مأموریت خود را به شمال اقیانوس هند تا مدار ده درجه یعنی جنوب هندوستان و شمال سومالی گسترش داده و در بحث پرورش نیروی انسانی نیز بالاترین جایگاه را دارد.

وی با اشاره به بحث توسعه تجهیزات نیروی دریایی نیز بیان داشت: بالاترین درجه را در این امر داریم و نیرویی که حتی در دوران قبل از انقلاب توان تعمیرات را هم نداشت امروز به جایگاهی رسیده است که می‌تواند انواع و اقسام ناوهای موشک‌انداز مثل پیکان، جوشن و درفش را بسازد و در بحث ساخت انواع ناوشکن‌ها نیز مانند جماران و سهند و ... به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کند.

فرمانده نیروی دریایی تأکید کرد: امیدواریم در ماه های آتی شاهد اضافه شدن سهند به ناوگروه نیروی دریایی باشیم و اضافه بر ساخت ناوشکن‌ها نیروی دریایی امروز وارد ساخت انواع زیردریایی‌ها شده است.

دریادار سیاری اعلام کرد: اینکه ما توانسته‌ایم با استفاده از جوانان و علم موجود در دانشگاه‌ها و صنایع وزارت دفاع امروز توان ساخت ناوهای موشک‌انداز را بدست بیاورد افتخار بزرگی است و این جزو اساس کار نیروی دریایی است.

وی در ادامه افزود: نیروی دریایی کشورمان امروز تمامی فعالیت‌ها و تحرکات کشورها را در آب های آزاد مورد رصد قرار داده و آمادگی مقابله با هرگونه تهدید را دارد.
 
فرمانده نیروی دریایی بیان داشت: در بحث دزدی دریایی که امروز وجود دارد منطقه مهمی مانند خلیج عدن و باب‌المندب و دریای سرخ که یک سوم تجارت دنیا در آنجا انجام می‌شود مورد هجوم دزدان قرار گرفته که می‌تواند آسیب جدی به اقتصاد دنیا و کشورمان وارد کند.
 
دریادار سیاری اظهار کرد: از سال 87 که مقام معظم رهبری دستور حضور نیروی دریایی را در خلیج عدن و باب‌المندب صادر کردند تا امروز نیروی دریایی به طور مستمر در این مناطق حساس حضور داشته و توانسته بیش از 3 هزار کشتی تجاری و نفتی را اسکورت کند و به کشتی‌های بیش از 22 کشور جهان نیز کمک کرده که این امر جایگاه ایران را در بحث مبارزه با تروریسم بالا برده است.

وی خاطرنشان کرد: این گونه فعالیت‌های نیروی دریایی توانسته پرچم جمهوری اسلامی ایران را در عرصه آب های آزاد جهان و در عرصه بین‌‌المللی به اهتزاز در بیاورد.

انتهای پیام/
برچسب ها: دریادار ، سیاری ، عملیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.