اردبیل؛

افزایش تعداد گونه های کلکسیون گیاهان دارویی شمالغرب کشور

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از افزایش تعداد گونه های کلکسیون گیاهان دارویی شمالغرب کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین کربلائی خیاوی گفت: تاکنون ۱۲۸ گونه گیاه دارویی اعم از بومی، غیربومی، زراعی و طبیعی از مناطق مختلف استان اردبیل جمع آوری و کشت گردیده است و انتظار می رود تا پایان امسال، این تعداد به ۱۷۰ گونه افزایش یابد.

وی افزود: در سال ۹۳ طرح ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور توسط محققین بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تهیه و پس از تصویب در ستاد توسعه گیاهان دارویی کشور، اجرای آن در سال 94 در پایگاه این مرکز واقع در تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سامیان آغاز گردید.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: انجام فعالیت های تحقیقاتی روی جنبه های مختلف گیاهان دارویی استان نیاز به عرصه تحقیقاتی مناسب دارد که وجود کلکسیونی از گیاهان دارویی یکی از موارد ضروری می باشد.

کربلایی خیاوی بیان کرد: بررسی سازگاری گونه های مختلف گیاهان دارویی که در عرصه های طبیعی استان پراکنش دارند به منظور اهلی سازی و کاشت در شرایط زراعی نیاز به عرصه ای مناسب دارد که بتوان جنبه های مختلف سازگاری گیاهان دارویی در شرایط زراعی را مطالعه نمود که با اجرای این طرح، یک مجموعه نستباً کامل و جامعی از گیاهان دارویی مناطق مختلف شمال غرب کشور در یک مجموعه جمع آوری خواهد شد.

وی گفت:ایجاد یک مجموعه کامل از انواع گیاهان دارویی مناطق مختلف شمال غرب کشور؛ حفظ گونه های در حال انقراض و در معرض خطر؛ بررسی میزان و ترکیبات مواد موثره گیاهان دارویی، روش های نوین تکثیر و زاد آوری، استخراج و بررسی مواد موثره گیاهان دارویی، استفاده های آموزشی، پژوهشی و کاربردی از کلکسیون گیاهان دارویی؛ فرهنگ سازی و ترغیب به کاشت و تولید گونه های دارویی به جای جمع آوری از طبیعت و فراهم نمودن فضای مناسب برای اجرای پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه گیاهان دارویی از اهداف ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی می باشد.

وی افزود:گونه های کشت شده شامل۹۰ جنس و ۳۵ تیره بوده و بیشترین گونه ها به خانواده های نعناعیان، چتریان و کاسنیان تعلق دارند و گونه های کشت شده بیبشتر علفی، یک ساله، چند ساله و دائمی بوده و در نظر است در سال آتی انواع گونه های درختی و درختچه ای نیز به مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی اضافه گردد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.