گزارش نیویورک تایمز:

رقابت خونین القاعده و داعش در نقاط مختلف جهان

به نوشته نیویورک تایمز، گروگانگیری القاعده در پایتخت مالی، به هدف رقابت با حملات تروریستی داعش در پاریس انجام شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: زمانی که گروگانگیری مالی بوسیله عناصر القاعده در جریان بود، طرفداران این گروه تروریستی و داعش در شبکه های اجتماعی برای یکدیگر کری می‌خواندند. طرفداران القاعده معتقد بودند عملیات انجام شده بوسیله این گروه تروریستی در مالی از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به حملات پاریس که بوسیله داعش انجام شد، برخوردار است.

بنابر این گزارش، عملیات تروریستی القاعده علیه کارمندان مجله فکاهی شارلی ابدو، رقابت این دو گروه را وارد مرحله جدیدی کرد. تحلیلگران اروپایی معتقدند حمله مذکور، عبدالحمید اباعود، طراح داعشی حملات پاریس، را به چالش کشید و عزم او را برای انجام عملیاتی بزرگتر در فرانسه جزم کرد.   

داعش وظیفه انجام حملات تروریستی را در اروپا به اباعود محول کرد؛ اما تلاش‌های نخستین او مانند حمله به قطار پاریس، موفقیت‌آمیز نبود. گفته می‌شود، محمد العدنانی، سرکرده داعش و رئیس اباعود که به نوعی مربی او نیز بود، به وی برای انجام حملات تروریستی در اروپا فشار می‌آورد. العدنانی همچنین او را به دلیل انجام چندین عملیات ناموفق در اروپا سرزنش می‌کرد.

پس از ماه‌ها تلاش اباعود سرانجام توانست  حملات پاریس را انجام دهد. اما تروریست‌های القاعده، داعش را به دلیل آن ‌چه تخطی از اصول اعتقادی نامیدند سرزنش کردند؛ زیرا در میان قربانیان حملات پاریس چند نفر مسلمان نیز حضور داشتند. القاعده در این خصوص اعلام کرد: ما برای جلوگیری از کشتار مسلمانان، از گروگان‌ها خواستیم آیاتی از قرآن را تلاوت کنند و پس از اطمینان از مسلمان بودنشان، آن‌ها را آزاد کردیم.

نگارنده در ادامه گزارش این طور نتیجه می گیرد: تحلیلگران معتقدند با وجود رقابت شدیدی که میان دو طرف در جریان است و انتقادهایی که روانه یکدیگر می کنند، این دو گروه در بسیاری از موارد عملکردی مشابه دارند. به طور مثال، القاعده به تقلید از داعش تلاش می‌کند بخش‌هایی از سوریه را به تصرف خود درآورد و داعش نیز در استراتژی جدید خود، قصد انجام عملیات تروریستی در کشورهای دیگر را دارد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار