گزارش/

آزار و اذیت زنان و دختران در ازدحام مترو

هر روز برای رفتن به محل کارم از مترو استفاده می‌کنم و به علت فشار و...

آزار و اذیت زنان و دختران در ازدحام متروبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بسیاری از افراد در شهرهای بزرگ برای رهایی از ترافیک‌های سنگین و طولانی پشت چراغ قرمزها و جلوگیری از هزینه‌های زیاد رفت‌وآمد با تاکسی‌ها، هنگام عبور و مرور در سطح شهر به قطارهای تندروی زیرزمینی پناه می‌برند. قطارهای شهری در کوتاهترین زمان ممکن حجم زیاد مسافر را از شمال به جنوب و از شرق به غرب شهر با کمترین هزینه و خطرات احتمالی انتقال می‌دهند. به همین علت به منظور راحتی و ایمنی شهروندان برای عبور از مسافت‌های طولانی در تعداد زیادی از خیابان‌های کلان شهرها یک ایستگاه مترو وجود دارد؛ اما متأسفانه با وجود اینکه حدود 17سال است که از عمر کاری اولین قطار شهری می‌گذرد، هنوز هم عده‌ای هستند که فرهنگ صحیح استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی را یاد نگرفته‌اند و با رفتارهای نامناسب خود سبب می‌شوند  که مترو برای افراد به محیطی ناامن و پرفشار روانی تبدیل شود.


* مترو هم قانون خودش را دارد!

هنگام ایستادن در ایستگاههای مترو، برخی قوانین را از بلندگو‌ها مدام تکرار می‌کنند و از مسافران می‌خواهند این قوانین و توصیه‌ها را برای محافظت از خود و دیگران رعایت کنند و همچنین بسیاری از باید و نبایدهایی که هنگام استفاده از این قطارها بایستی مورد توجه قرار گیرد را به صورت تابلوهای راهنما و هشدار به دیوار واگنها و ایستگاههای مختلف نصب کرده‌اند اما مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که تعدادی از افراد فقط به دنبال پیدا کردن یک صندلی خالی برای نشستن، بدون فکر و پیش‌بینی حادثه، با رفتارهای ناپسند خود مثل هل دادن و کنار زدن مردمی که جلو و قبل از فرد قرار دارند، سعی می‌کنند  به داخل واگنهای قطار بروند.

حسین، 67 ساله، معلم بازنشسته آموزش و پرورش درباره نحوه برخورد انسانها با یکدیگر در مترو می گوید: "من هر روز برای رفتن به محل کارم از مترو استفاده می‌کنم و به علت فشار و هل دادن‌های نابه‌جای برخی از شهروندان، درد کمرم روزبه روز بیشتر شد تا جایی که پزشکها یک ماه استراحت مطلق در منزل را برایم تجویز کردند."

گروهی دیگر از مردم نیز هستند که تحمل چند دقیقه صبر کردن و انتظار کشیدن را ندارند و با رفتارهای پرخطر و بی‌احتیاطی‌های ساده و پیش پا افتاده جان خود و گاهی هم جان دیگران را به خطر می‌اندازند. این وضعیت در صورتی است که با وجود اینکه بارها و بارها به آنها گفته شده است در موقع انتظار برای آمدن قطارها به منظور جلوگیری از خطر افتادن روی ریل‌ها و برق گرفتگی ناشی از این حادثه، پشت خط‌های زرد و قرمز بایستند، لبه پرتگاه سکوها را برای ایستادن انتخاب می‌کنند و یا با وجود اینکه می‌دانند نهایت مدت انتظار برای آمدن قطار بعدی 10 دقیقه است، هنگامی که درها به حالت نیمه باز در حال بسته شدن است، با سرعت می‌دوند  و خود را به داخل قطارها می‌اندازند.از پیامدهای این کار ناپسند، علاوه بر خط‌رهایی که خود فرد را تهدید می‌کند به افزایش جمعیت واگنها، کمبود جا و آزار دیگران نیز می‌توان اشاره کرد.

"محمد علی، 28 ساله، کاردان مکانیک و مسئول ایستگاه‌های مترو می‌گوید : با وجود هشدارهای فراوانی که به مردم می‌دهیم، باز هم هر روز بسیاری افراد را می‌بینیم که دوان دوان خود را از درهای نیمه‌باز عبور می‌دهند و برای 5 دقیقه انتظار، خود و دیگران را به زحمت‌های فراوانی می‌اندازند."


* وقتی فروش، با آزار مردم همراه شود!

هر روز بسیاری از شهروندان برای رفتن به محل کار، دانشگاه و رسیدگی به امور روزانه‌شان از وسایل حمل و نقل عمومی به خصوص مترو استفاده می‌کنند؛ حجم کم واگن‌ها و ایستگاه‌های مترو و کمبود قطارها نسبت به جمعیت سبب شلوغی بیش از حد واگن‌ها در ساعات کاری روز می‌شود. تعداد زیادی از شهروندان بعد از گذراندن یک روز کاری ناگزیرند در قطارها سرپا بایستند و با صبر و تحمل با آن جمعیت زیاد کنار بیایند اما در این میان فروشندگان همیشه در صحنه مترو ، با کیف و وسایل جاگیر و بزرگشان علاوه بر تنه زدن و جروبحث مسافران باعث آلودگی صوتی در محیط نیز می‌شوند. این افراد  با صدای بلند در میان جمعیت داخل قطارها مدام از این واگن به واگن دیگر در حال حرکت هستند و در صورت اعتراض شهروندان، گاهی اوقات، دهانشان را به ناسزا و حرف‌های نامربوط باز و با رفتارهای خشونت آمیز دیگران را به سکوت وادار می‌کنند.

مریم، 22 ساله، کارشناس ارتباطات، رفت‌وآمد با مترو را آزاردهنده می‌داند و در این‌باره با نارضایتی می‌گوید: "4 روز در هفته برای رفتن به دانشگاه از مترو استفاده می‌کنم. در برخی ساعات روز در واگن‌ها جای سوزن انداختن نیست، آن‌وقت برخی دست‌فروشان با کلی وسیله و ساک‌های بزرگ، با زور و فشار و بی‌اعتنایی به مسافران،خود را از لابه‌لای جمعیت عبور می‌دهند."


* الزام رعایت نکات  فردی و بهداشتی 

متروها معمولا پر از اشخاصی است که به دنبال امور روزانه، ساعت‌ها پیاده‌روی و فعالیت‌های خسته‌کننده داشته اند. آنها بعد از یک روز پرمشغله وارد فضای محدود و بسته متروها می‌شوند. کمبود فضای کافی در قطارها باعث می‌شود که مسافران با فاصله‌های بسیار کم دقاقی را کنار یکدیگر باشند. یکی‌دیگر از معضلاتی که افراد  را به شدت آزرده می‌کند، بوی نامطبوعی است که از بدن تعدادی افراد، به مشام می‌رسد. با این اوصاف، عدم رعایت بهداشت فردی در مکانی مانند مترو که تهویه مناسبی هم ندارد به شدت نمایان می‌شود و حضور در آن محیط را برای سایر شهروندان غیرقابل تحمل می‌کند.

زهرا، 41 ساله، کاردان زبان انگلیسی و خانه‌دار، از رفت‌وآمدش در مترو می‌گوید: "تقریبا یک بار در ماه برای رفتن به بازار از مترو استفاده می‌کنم، اما در این میان بسیار پیش آمده که به علت بوی بد و نامطبوعی که از برخی مسافران در محیط پخش می‌شد، مجبور به ترک واگن شده‌ام."


* مترو سواری با اعمال شاقه!

در حال حاضر بیش از یک دهه است که مردم سفرهای درون شهریشان را بوسیله قطارهای تندرو انجام می‌ دهند و همچنین در شهر بزرگی مثل تهران تعداد زیادی ایستگاه مترو راه‌اندازی شده است اما رفتارهای پرخطر نامناسب عده‌ای، تبدیل شدن قطارها به بازار و عدم رعایت بهداشت فردی در مکانهای عمومی، بیانگر عدم آگاهی بعضی مردم نسبت به فرهنگ صحیح استفاده از این وسیله نقلیه عمومی و یا حتی حضور در اجتماعات و مکان‌های عمومی است.درست است که افزایش قطارها نقش مهمی در کاهش معضلات این روزهای مسافران همیشگی متروها دارد اما شاید خودمان بتوانیم  به راحتی از بار این مشکلات ساده  اما ناراحت کننده بکاهیم.



گزارش از نازنین میرزایی



انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
واقعا جای تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
من هم اوایل با مترو میرفتم ولی الان نمیروم و مدتهاست استفاده نمیکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
چنان از مشکلات مترو حرف میزنند انگار هیچ جا و هیچ گوشه ای مشکل دیگه ای نداریم. مشکل ادغام فرهنگها و قومیتهای مختلف در کنار همه ... مثلا" من خودم اینو بد میدونم که بپرم و صندلی خالی رو تصاحب کنم ولی برعکس کسی هست که اینکارو زرنگی میدونه . من میام خونه و این عمل رو با ناراحتی تعریف میکنم و اونو رد میکنم . ولی اون یک نفر دیگه میره خونه و تعریف میکنه و خانواده اش هم میخندند و کار اونو تایید میکنند. فرهنگهای مختلف ما در ایران با هم سازگاری ندارند. مثلا" حتی شنیدم در روستایی دورافتاده سرقت و کلاهبرداری رو نوعی زرنگی و ارزش میدونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
آلودگی صوتی هم خیلی اذیت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
با تعداد کم واگن ها به خصوص برای خانم ها چنین مشکلاتی باید هم پیش بیاد امیدوارم هر کسی باسبک رفتار مناسب شان واقعی یک ایرانی را نشون بده ،مردم آزاری ربطی به تهرانی یا شهرستانی بودن نداره،اخلاقیات در هرجای این خاک برای انسان های باوجدان معنا و مفهوم یکسان دارد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
بهترین کار برای رفع مشکلات تهران ... ایجاد اشتغال در استانهای اطراف مثل گیلان و اردبیل و و ... است تا این همه مردم برای کار به تهران نیان و برگردن شهر خودشون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
آره راست میگی بخدا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
مترو اگر خلوت باشه بهترین و مناسب ترین وسیله ی حمل و نقل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
لطفا به حقوق یک دیگر احترام بگذارید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
آزار واذیت تو مترو که سهله تو تاکسی ها هم همین وضعزت برقراره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
فرهنگ عمومی جامعه پایین هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
تو شهر ما مترو اگه نیست دستگاه خود پرداز که هست
اما فرهنگ استفاده از دستگاه های خودپرداز نیست.(طرف میاد کنار 2تا دستگاه جوری تو صف میمونه که هر دو تا دستگاه رو ماله خودش میدونه که هر کدوم از کاربراش رفت بره سر دستگاه حرفی هم که میزنی سرو صدا میکنه)
چه برسه به مترو.
حالا حساب کنید اگه مترو باشه دیگه چیکار میکنه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
بايد مسئولين از همان روزهاي اول راه اندازي مترو به فكر فرهنگ سازي مي بودند الان ديگر براي فرهنگ سازي دير است!
مسئولين هميشه ديرتر از ورود فناوري، ميفهمند كه يزلس بسترسازي فرهنگي مردم چه بايد ميكردند كه نكردند!
Netherlands
ناشناس
۰۶:۲۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
ربطی به فرهنگ نداره. مشکل از کمبود. شهرداری یک براورد از جمعیتی که از مترو استفاده میکنن بزنه. بعد ببینه سهم یک واگن چند نفرمیشه. مسلما اگر تعداد واگن اونقد باشه که اختلاف رسیدن دو قطار 6 دقیقه برسه جمعیت واگن ها نصف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
منم موافقم والا مردم هر کشور دیگه ای تو این وضعیت بزارن بدتر از ما میشن
مشکلات منرو رو سر بی فرهنگیه مردم بیچاره نندازین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
قطعا کسانی که شاکی این قضیه هستند ازخانم هایی هستند که عمدا وارد واگن اقایون میشن و حتی با دیدن اون ازدحام تصمیم نمیگیرن پیاده شن یا واگن مخصوص خانم هارو سوار شن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
سلام علت شلوغی مترو به خاطر مهاجرت از شهرهای دیگر به تهران برای کار است اگر دولت در شهرهای کوچک اشتغال کار کنند این مشکل حل میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
مشکل نه از واگنه نه از مترو نه از ازدحام جمعیت فردی که سنش از 20 سال رد میشه و ازدواج نمیکنه یا داره گناه میکنه یا یک فرد سرخرده و عقده ای و هیچ حالت سومی وجود نداره و وقتی این مردم عقده ای و گناهکار یکجا جمع میشن عواقب این رفتار ها نمود پیدا میکنه.. بعضی از کارشناسان اجتماعی موضوع دین رو به میون میارن یا بهانه های دیگر اما تنها مشکل ، مشکل ازدواج جوان ها است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
ببخشید این تیتر چه ربطی به متن داشت عایا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
تورو خدا رعایت بهداشت فردی رو بکنید. بوی نامطبوع بدن واقعن آدمو توی واگن های شلوغ خفه میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
این دیگه ازون حرفا بودا!
خیلیا کارگرن از سر کار میان ، اونقدم وضعشون خوب نیست عطرو ادکلن بخرن بزنن ، به یه قرون دوزارشم احتیاج دارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۳۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
اینقدر مردم به هم فشردن که ادم نمیتونه دستشوبییاره بالا صورتشو بخارونه!!
بعد شما از بوی بد شاکی هستین:)
خب معلومه بوی بد ادمو اذیت میکنه
تهران دیگه داره منفجر میشه به هیچ وجه زیرساختهاش جوابگوی جمعیت عظیمشو ندارند
به نظر من باید به فکر عوض کردن پایتخت بود
دیگه برای تهران نمیشه کاری کرد یعنی اصلا دیگه جایی نمونده که بشه گسترشش داد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
شهردار محترم تهران
مقیاس عملکرد مترو کیلومتر نیست. بلکه تعداد واگن کافیست. خط مترویی که هر 15دقیقه یک قطار بیاد با حجم بالای مسافر روبرو میشه اون هم خطی که الان قشر کارگر و آسیب پذیر جامعه با اون تردد میکنن. خط 3. اکنون بیش از دوساله که خط سه کمابیش راه اندازی شده اما هنوز واگن کافی در خط تردد نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
من هم با خط سه به دانشگاه می رم تعداد قطار ها خیلی کمه قطار ها دیر به دیر می یاد مخصوصا موقعه ی صبح به قدری شلوغ میشه که دره مترو از شدت فشار بسته نمیشه و هر از چند گاهی هم سر همین هول دادن ها تو مترو دعوا راه می افته مسئولان و شهردار تهران رسیدگی کنند
Netherlands
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
این گزارش با عنوان "آزار و اذیت زنان و دختران در ازدحام مترو " بود ولی مشکلات مربوط به مردان هم بود و عمومی بود لطفا عنوان را تصحیح کنید. + کمی دقت
Netherlands
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
شهروند مشهدی، هر وقت متروی مشهد مانند تهران گسترش پیدا کرد و البته شهر مشهد پایتختی با 16 میلیون جمعیت شد آن وقت تشکر کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۴
جمعیت تهران 8 میلیون است (Wikipedia).
16 میلیون !!!! از کجا اومد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
من هرروز حدود 2تا 3 ساعت در مترو هستم ازهمه مسائل ومشکلات که بگذریم فروشنده ها بدترهستند من تصمیم گرفتم هرگز از آنها خرید نکنم چون عقیده دارم اگر تقاضا نباشد وهمه تصمیم بگیرند خرید نکنداین مشکل حل خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
لطفا واگن های خانم ها را افزایش بدید
United States of America
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
خب بعضی خانوما پرو تشیف دارن میان تو واگن آقایون تقصیر خودشون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
اگه صد تا واگن هم اضافه بشه:فرهنگ که درست نمیشه برادر
باید فرهنگ و درست کرد و بعد به فکر واگن اضافه بود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
باید تعداد واگن ها افزایش پیدا کند و واگن ها جدا شوند و زمان رسیدن قطارهای خطوط در زمان پیک مسافر کاهش یابد .و برای دست فروشان محل مناسبی در نظر گرفته شود تا در مترو مزاحم مردم نشوند
Germany
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
ولی خوشبختانه متروی مشهداین مشکلاتو نداره ممنون ازمسئولان ومردم فهیم مشهد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۴۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
کمی فکر باعث می شود بفهمیم جمعیت تهران بازیر ساخت های آن و مهاجرت پذیری بالای آن متناسب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
علتش اینه که مسیر خط فعلی متروی مشهد برای خیلی از مردم به درد بخور نیست