برگزیدگان چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند

خبرنگاران برگزیده حوزه رسانه و کتاب در بخش‌های مختلف مطبوعاتی؛ خبرگزاری‌ها و رسانه‌های تصویری و صوتی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر سه‌شنبه 26 آبان‌ماه در فرهنگسرای شفق عصر امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرنگی وزارت ارشاد، مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب ، و اهالی رسانه برگزارشد . 

در این مراسم سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به آنکه رسانه‌ها می توانند در بال و پر دادن و پرواز کتاب در میان ملتی که می‌خواهند مدنیت را فراموش نکنند نقش موثری دارد، گفت: امروز رسانه‌ها می‌توانند کمک‌ دهنده حوزه کتاب باشد. در حوزه کتاب خبر‌های زیادی وجود دارد اما اطلاع رسانی در این حوزه خوب نیست. گنجینه‌ای از انباشت کتاب وجود دارد که به دلیل نبود اطلاع رسانی خوب زحمت مولفان را به نتیجه نمی‌رسد. مهمتر از آن این است که مصرف کنندگان نیز از این کتاب‌ها محروم می‌مانند.

وی افزود: کتاب نیز مانند هر کالای دیگری است که اگر برای آن تبلیغ  انجام نشود به کالای مدفون تبدیل خواهد شد. البته ترویج کتاب با تبلیغ آن تفاوت دارد رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در زمینه ترویج کتاب ایفا کنند. همچنین رسانه‌ها در بستر نقد هستند و می‌توانند به وسیله نقادی قدر تفکر موجود در کتاب را نمایان کنند.

صالحی با اشاره به کارکرد تجلیل در رسانه‌ها بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند به وسیله تجلیل پدید‌آوردگان عرصه کتاب به ترویج بپردازند از طرف دیگر آنها خود کتاب را به عنوان یک پدیده در نظر بگیرند و به مطالعه درجه دوم پیرامون آن بپردازند. علاوه بر دانشگاه‌ها و مراکز علمی رسانه‌ها نیز باید تخصصی‌تر به بحث کتاب بپردازند و این حوزه را به طور پیوسته مورد بازبینی قرار دهند.

در ادامه مراسم با حضور سید عباس صالحی ،‌مجید غلامی جلیسه، دبیر 27 دوره هفته کتاب از هرمز همایون پور تجلیل شد. هرمز همایون پور لذت معنوی خود را در کار‌های مختصرش پیرامون کتاب دنست و عنوان کرد: امیدوارم اوضاع کتاب و تلاش استاد‌ها بهتر شود.

در ادامه مراسم حمید رضا مدقق دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه با اشاره به شکل نوین رسانه‌ها اظهار داشت‌: هم‌اکنون رسانه‌ها به شدت تخصصی شده‌اند و بیشتر به سمت تحلیل و تفسیر پیش می‌روند. شکل‌های تخصصی‌تر آنها به تخصص خبرنگاران نیاز دارد جشنواره کتاب و رسانه تنها جشنواره‌ای است که به طور تخصصی به فعالیت خبرنگاران این حوزه می‌پردازد.

در ادامه این مراسم فرید قاسمی استاد عرصه رسانه و کتاب به سخنرانی پرداخت.همچنین مسعود سفلایی نماینده هیئت داوران بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری جشنواره کتاب و رسانه مباحثی پیرامون این بخش از جشنواره بیان کرد.

مجید غلامی جلیسه مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به اینکه امروزه کتاب بیش از گذشته نیازمند ذهنی پرسش‌گر است تصریح کرد: خبرنگاران حوزه کتاب باید درک کنند که صرفاً‌ به طور گذرا نباید با این حوزه برخورد کرد. حجم اطلاعات در این زمینه هر روزه بیشتر می‌شود اما تحلیل و نقد هنوز نتوئانسته جایگاه خود را پیدا کند.
 
در این مراسم برگزیدگان چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه به شرح ذیل معرفی شدند:
 
بخش رسانه‌های نوشتاری – رشته گزارش به اعظم طیرانی به خاطر گزارشی با عنوان «تجربه‌ای شیرین در روزهایی تلخ» از روزنامه قدس اثر برگزیده: گزارش «کتابخوانی به لطف فاطمه‌ها» – همشهری آنلاین –  حورا نژاد صداقت اثر تقدیری: گزارش «پرسه در دالان خاطره‌های کاغذی» – خبرگزاری ایسنا –  نازنین ساسانیان.
 
بخش رسانه‌های نوشتاری – رشته یادداشت با موضوع کتاب به سید هادی حسینی نژاد به خاطر یادداشت با عنوان «معضل تبلیغ کتاب و سیاست زدگی مطبوعات»  از خبرگزاری آنا اثر برگزیده : یادداشت «درباره سپانلو درست بنویسیم» – خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) –  فرزام شیرزادی اثر تقدیری: یادداشت «دغدغه‌ای به نام مخاطب» – همشهری پایداری –  مصطفی وثوق کیا   بخش رسانه‌های نوشتاری – رشته یادداشت درباره یک کتاب به الهام صالح به خاطر یادداشت «سفر بی خطر! درباره کتاب «برگ اضافی» یادداشت‌هایی از شرق تا غرب» از لیزنا اثر برگزیده: یادداشت «شلیک به جمهوری پنجم» – روزنامه قدس –  آرش شفاعی اثر تقدیری: هیئت داوران در این رشته اثری را به عنوان اثر تقدیری معرفی نکرد.  
 
 بخش رسانه‌های نوشتاری – رشته گفت و گو به فرزاد گمار به خاطر گفت و گو با محمد چرمشیر با عنوان «زیر فشار اتاق بغلی!» از خبرگزاری ایسنا به کمال صادقی به خاطر گفت و گو با محمود آموزگار با عنوان «مصائب ناشران قانونمدار در ایران / ریالی بابت نمایشگاه کتاب نگرفتیم» از خبرگزاری مهر به سیده ربابه میرغیاثی به خاطر گفت و گو با محمد رضا مرزوقی با عنوان «نویسنده غول روی ابرها نیست» از روزنامه بامداد جنوب اثر برگزیده: «حسرت کتاب‌های نخوانده را دارم – گفت و گو با فتح‌الله مجتبایی» – روزنامه ایران –  سایر محمدی اثر تقدیری: «شعر تنها هنری‌ست که دروغ را می‌شناسد – گفت و گو با شمس لنگرودی» – خبرگزاری ایلنا –  به نوا ذاکری اثر تقدیری: «آن هویت اصیل دارد جایش را به ساختمان‌های فکلی می‌دهد – گفت و گو با محمد حسین اسلام پناه» – روزنامه کرمان شهر – مجتبی احمدی رادیو.
 
بخش گزارش رادیویی برگزیده: گزارش نذر کتاب  - رادیو معارف – مهدی کاظمی تقدیری: گزارش غذای  روح – مرکز اصفهان – روح الله رفیعی   رادیو – بخش گفت و گوی رادیویی برگزیده: آینه جیبی – رادیو فرهنگ –محسن حکیم معانی تقدیری: جهان ترجمه – رادیو فرهنگ –مرتضی صداقتگو   رادیو.
 
بخش برنامه ترکیبی رادیویی هیئت داوران به برنامه‌های «کمی خواب، کمی بیداری» حسین خدادادی و قلمستان نشمعیل اسمعیلی برگزیدگان خود را در این بخش بدین شرح اعلام می‌کند: برگزیده: دوست رزا – مرکز مازندران –رمضان کریمی نیا تقدیری: چراغ مطالعه (ویژگی‌های شیعه عاشورایی) – رادیو معارف –حسن توکلی زاده تقدیری: فقر کتاب – مرکز یزد –مریم تقی‌زاده   رادیو.
 
بخش نمایش رادیویی با توجه به رشد چشمگیر برنامه‌های نمایشی با موضوع کتاب هیئت داوران با سپاس از همه دست‌اندرکاران این برنامه‌ها برگزیدگان خود را در این بخش بدین شرح معرفی می‌کند: برگزیده: برنامه چهارده داستان – مرکز گیلان –مهدی آذری تقدیری: تا روز کوچ – مرکز کرمانشاه –مهران بحرایی
 
تلویزیون – بخش گزارش خبری تلویزیونی برگزیده: میترا لبافی برای گزارش «کتاب مقاومت به روایت زنان»   تلویزیون – بخش برنامه ترکیبی تلویزیونی برگزیده: برنامه کاغذ رنگی، گفت‌وگو با فردوسی‌پور –محمود فاتحی تقدیری: برنامه شمارش معکوس – مرکز سمنان –احمد مرادی حقیقی   تلویزیون – گفت و گوی تلویزیونی هیات داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار