در افتتاحیه اولین همایش ملی کتاب و نشر بیان شد:

امروز کتابفروشی‌ها تبدیل به پیتزافروشی‌ می‌شوند

ما نیازمند یک بازمهندسی در حوزه صنعت فرهنگ هستیم و این صنعت می‌تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری افتتاحیه اولین همایش ملی کتاب و نشر که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی برگزار شد، رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه صنعت فرهنگ می‌تواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد، گفت: ما نیازمند یک باز مهندسی در این صنعت هستیم.

وی ادامه داد: این سرزمین می‌تواند با اتکا به ظرفیت‌های سه‌گانه خود همچون وجود انسان‌های فرهیخته و با فضیلت، وجود تمدن پیشرفته و منابع انسانی غنی صنعت فرهنگ را جایگزین نفت کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: امروز کتابفروشی تبدیل به نمایشگاه‌های ماشین و پیتزافروشی‌ها می‌شوند. آیا ما در حال حاضر می‌توانیم ادعای توسعه فرهنگی کنیم.

صالحی امیری تصریح کرد: ما با چالش بنیادی آمار پایین سطح سرانه مطالعه در کشور مواجهیم و از دلایل آن می‌توان به ضعف اقتصاد نشر اشاره کرد.

صالحی امیری گفت: ما باید کتاب و کتابخوانی را به یک ارزش ملی تبدیل کنیم، زیرا تا زمانی که مقوله کتاب و کتابخوانی در ایران به یک ارزش ملی تبدیل نشده در حوزه کتاب و نشر اتفاقی نمی‌افتد. بنابراین صنعت نشر به کتاب و کتابخوانی و کتاب خریدن گره خورده است.

وی افزود: ملتی که ادعای فرهنگ و تمدن غنی ایرانی و اسلامی دارد، شایسته این میزان مطالعه نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر اساس گفته‌ها روزانه سه بار مطالعه می‌کنند، گفت: اگر مردم ما همانطور که شخصیت اول کشور به مطالعه توجه دارد، به این امر نمی‌پردازند باید ریشه‌های آن را در مدرسه‌ها بجوییم.

رئیس کتابخانه ملی ادامه داد: من شخصا بر این باور بوده و هستم که ما نیازمند تغییر نگرش و سیاست در حوزه کتاب هستیم. این حوزه زنجیره‌ای از نویسنده، ناشر، کتابخانه و کتابدار بوده و نگاه همه جانبه‌نگر به آن بسیار مهم است.

صالحی امیری اظهار داشت: تغییر سیاست در نظام فرهنگی کشور مسئله بنیادی نشر است و ما باید به این امر توجه کنیم تا بتوانیم بحث جامعی در حوزه نشر داشته باشیم.

وی ادامه داد: من معتقدم مقوله کتاب و نشر هنوز در مقایسه با حوزه‌های اقتصادی دیگر ضعیف و نحیف است و امروز با وجود 12 هزار ناشر مجاز، فقط 4 هزار ناشر فعال داریم.

وی گفت: میزان فعالیت ناشران گواه آن بوده که وضعیت حوزه نشر مناسب نیست و مسئله به تغییر سیاست‌های این حوزه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: چطور ما برای مسائلی چون حوزه سوخت، محیط زیست و سلامت چندین هزار میلیارد سرمایه‌گذاری می‌کنیم ولی در حوزه نشر سرمایه‌گذاری چندانی نکردیم؟ در روزهای اخیر همایشی برگزار شد که در آن مسئولان و دولت بیان کردند که از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از صنایع کشور استفاده می‌کنند اما چه خوب است که همه مسئولان پشت تریبون همایش ملی کتاب و نشر بیایند و بگویند که با همه توان از حوزه نشر حمایت می‌کنند. در این صورت خواهیم دید که زیست جامعه تغییر می‌کند.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت حوزه سلامت و محیط زیست گفت: هر چند این حوزه‌ها بسیار مهم هستند، آیا شایسته است که ما ریزگرد‌ها را ببینیم و آلودگی‌های فرهنگی را نادیده بگیریم. جامعه را می‌توان با ریزگرد اداره کرد اما نمی‌توان بدون فضیلت و همگرایی مدیریت کرد.

وی افزود: ما امروز باید ناشر را از منظر طبیب ببینیم و بدانیم که نیاز اول جامعه نشر و کتاب و کتابخوانی، طراحی سیاست الگوی جامع برای رسیدگی به این حوزه است و مطمئن باشید ارزش حوزه نشر از حوزه نفت کمتر نیست.

صالحی امیری ادامه داد: ما می‌توانیم فولاد، بنزین و نفت را وارد کنیم اما نمی توانیم فضیلت، معرفت، اخلاق و هم‌گرایی را وارد کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اگر مسئله نشر در کشور ما 155 سال قبل و در دوره ناصری مطرح شده و در 144 سال پیش اداره کتاب و نشر به وزارت تبدیل شده و در 107 سال قبل شرکت ثبت کتاب بر روی کار آمده و بیش از صد قانون و آیین‌نامه در حوزه نشر داریم اما باید توجه کرد، این قوانین روح ندارد و باید به آن‌ها روح دمید و دمیدن روح به این قوانین ضرورت دارد.

همچنین محمود آموزگار سخنگوی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در بخش دیگر از این مراسم گفت: نشر کتاب مبنای بقیه هنرها بوده و موضوع اقتصاد با حوزه کتاب و نشر گره خورده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در سال‌های اخیر بارقه‌های امیدی دیده می‌شود که ما را به ماندن مشتاق می‌کند و مجموعا وقتی به برنامه‌هایی که به صورت خودجوش در نهادهای فرهنگی برگزار می‌شوند، نگاه می‌کنیم متوجه آثار مثبت آن‌ها در حوزه نشر می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند تبیین یک بسته فرهنگی هستیم تا بتوانیم به حوزه نشر کمک کنیم و البته برنامه‌های برگزار شده در نهادها کمک شایانی به این امر می‌کند.

همچنین داریوش مطلبی دبیر علمی همایش ملی کتاب و نشر در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه این همایش گفت: امروز 26 آبان 1394 بوده و ما شاهد برگزاری اولین همایش ملی نشر هستیم که در زمستان سال 93 کلید خورده. البته اندیشه شکل‌گیری این همایش به سال 1392 و زمانی که دبیر آن رایزنی‌هایی پراکنده‌ با افراد فرهیخته داشته، برمی‌گردد.

مطلبی ادامه داد: در زمان راه‌اندازی همایش از بین اساتید دانشگاهی و بدنه کارشناس غیردانشگاهی برای همکاری با آن دعوت کرده و هیئت علمی همایش را تشکیل دادیم.

وی اظهار داشت: علاوه بر اعضای هیئت علمی، اساتید زیادی به دعوت همایش لبیک گفتند که تعدادشان به 50 کارشناس متخصص موضوعی می‌رسد.

دبیر علمی همایش ملی نشر و کتاب گفت: در مرحله آغازین 1300 چکیده مقاله به دست ما رسید که 73 چکیده مورد پذیرش داوران قرار گرفت و در پایان 50 مقاله کامل در دسترس ما قرار گرفت که 20 عدد از آن‌ها به همایش راه یافتند.

وی ادامه داد: هم اکنون 12 مقاله به طور کامل و هشت مقاله به صورت پوستر در همایش ملی کتاب و نشر مطرح شده‌اند.

مطلبی ادامه داد: این همایش اولین همایشی بود که در حوزه نشر بر اساس فراخوان مقاله کار خود را آغاز کرده و ما در این میان سعی کردیم که فقط به رد و تایید مقالات بسنده نکرده و به نویسندگان مشورت‌هایی بدهیم تا شاهد حضور نویسندگان و کارشناسان بیشتری در همایش امروز و همایش‌های سال‌های آینده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مقالات رسیده به همایش ملی کتاب و نشر، بیش از 5 بار توسط هیات علمی و داوران مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفتند.

در این همایش پیام آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی در قالب کلیپ پخش شد که ایشان در آن به ارشاد جهت حمایت از کتب دینی و افزایش معارف اسلامی توصیه کرده و فرمودند در این مسیر برنامه ریزی کنید تا این اثار به نحو شایسته به دست علاقه مندان برسد.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسمه‌تعالی
قال علی(ع) «الکتب بساتین العلماء»
در طول تاریخ بشریت آنچه که بیشترین نقش را در هدایت افکار عمومی و راهنمایی آن‌ها به سمت تعالی و یا انحطاط اخلاقی داشته است وجود کتب و مؤلفینی است که دارای انگیزه‌ها و افکار متعهد بوده‌اند. کتاب عامل مهمی در جهت‌دهی به افکار عمومی و همچنین القای افکار صحیح و یا خدای ناکرده فاسد به جامعه و مخصوصاً نسل جوان ما می‌باشد که در جهت کنترل و هدایت‌دهی آن باید برنامه‌ریزی مفصل و هدفمند و درازمدت صورت گیرد.

حال که بنا است همایشی با محوریت کتاب و نشر برگزار گردد خوب است عزیزان در این عرصه به بازیابی و مطالعه سیر تحولاتی نشر و کتاب توجه جدی داشته و کاستی‌ها و فرصت‌های آن را به نحو دقیق‌تری بررسی کرده و تصمیم لازم گرفته شود طبیعی است زمانی این همایش‌ها مفید خواهد بود که در عرصه عمل موجب تعالی حوزه کتاب و نشر شده و به تبع آن موجب تعالی فرهنگ جامعه شود.

در پایان به مسئولین حکومتی و عزیزان وزارت ارشاد هم توصیه می‌شود در جهت حمایت از نشر کتب ارزشمند علمی که با فرهنگ بومی و دانش درونی جوانان عزیز این مرز و بوم نوشته شده است و همچنین کتب دینی که موجب افزایش معارف اسلامی است برنامه‌ریزی کرده و بودجه خاص برای این امور در نظر گرفته شود تا این کتب در مسیر نشر و چاپ به نحو شایسته‌ای به دست علاقمندان برسد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.