استولتنبرک: حملات تروریستی، حمله به ارزش های اروپایی است

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اقدام های تروریستی را حمله به ارزش های اروپایی خواند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست سالانه آژانس دفاعی اروپا ضمن محکوم کردن اقدام های تروریستی در پاریس این اقدام ها را حمله به ارزش های برتر اروپا از جمله آزادی ، دموکراسی و حقوق بشر توصیف کرد.

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنانی که در نشست سالیانه آژانس دفاعی اروپا ایراد کرد، اقدام های تروریستی اخیر در فرانسه را به شدت محکوم کرد و گفت: « امروز ظهر سراسر اروپا به یادبود قربانیان اقدام های وحشیانه تروریستی جمعه شب در پاریس یک دقیقه سکوت کرد.

به گفته وی هدف تروریست ها مردم عادی بودند که داشتند جمعه شبی را در یکی از بهترین شهرهای دنیا خوش می گذراندند. تروریست ها مردم را در حین تماشای کنسرت، بازی دستی فوتبال و در رستوران ها هدف قرار دادند.»

استولتنبرگ افزود: «تروریست ها می خواهند ما را بترسانند اما این اقدام ها عزم ما را راسخ تر می کند. این جنگ بین دنیای اسلام و غرب نیست. بلکه این نزاعی است بین افراط گرایان و آنهایی که برای ارزش های انسانی همچون آزادی و احترام به حقوق بشر اهمیت قائل می شوند.

مسلمانان در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) و شمال آفریقا در خط مقدم جنگ ضد داعش قرار دارند و بیشترین تلفات را متحمل شده اند. تروریسم و افراط گرایی نخواهند توانست عزم ما را برای برقراری دموکراسی و جامعه آزاد شکست دهند. آنها نمی توانند راه و روشی را که ما در زندگی برگزیده ایم تغییر دهند. برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی تلاش هایمان را دوبرابر می کنیم و در قالب ائتلاف گسترده بین المللی همکاری نزدیک تری را بنا خواهیم گذاشت.»

دبیرکل ناتو با تاکید بر حفظ انسجام ، اتحاد و هوشیاری در برابر تروریسم و افراط گرایی ، جنگ ضد تروریسم را نمونه ای از همکاری ذاتی ناتو با اتحادیه اروپا خواند و گفت: « ناتو و اروپا علاوه بر همسایگی ، چالش های پیچیده ی امنیتی یکسانی نیز پیش رو دارند. ناتو و اروپا از بیست و دو عضو تشکیل شده اند و بیش از نه عضو از میان ده عضو اتحادیه اروپا در میان ما قرار دارند. و داریم می بینیم که امنیت ما چقدر به هم وابسته است.»

وی واکنش چند وجهی جامعه بین المللی را در مقابله با چالش های چند وجهی خواستار شد و افزود: « برای روبرو شدن با علائم و نشانه های چالش ها به رویکردی جامع نیاز داریم که داشتن ارتش قوی یکی از مهمترین ابزار چنین رویکردی است. و در این میان ناتو توان دفاعی ما را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است. در حقیقت از زمان پایان جنگ سرد تاکنون ، ناتو هم اکنون در بهترین شرایط دفاعی قرار دارد.»

استولتنبرگ شمار نیروهای واکنش سریع ناتو را چهل هزار نفر اعلام و تاکید کرد در مرکز این نیرو ، لشکری قرار دارد که در خلال چند روز برای رزم آماده می شود.

وی با اشاره به اقدام های نظامی ناتو در کوزوو و افغانستان مدعی شد این اقدام ها جنبه مقابله با تروریسم داشته و ناتو در شرق توانسته توان دفاعی خود را در هوا ، زمین و دریا افزایش دهد و اطمینان خاطری باشد برای کشورهای متحد.

دبیرکل ناتو به ایجاد هشت پایگاه جدید در کشورهای شرق اروپا هم اشاره کرد و افزود « از این پایگاه ها برای هماهنگی آموزشی و پشتیبانی استفاده می شود. اگر هم لازم شد از این پایگاه ها جهت استقرار نیروهای واکنش سریع بهره خواهیم گرفت.»

استولتنبرگ با اشاره به تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا ضد روسیه ، این تحریم ها را هشداری به مسکو خواند و گفت: « اتحادیه اروپا با استفاده از ابزار اقتصادی و تحریم به روسیه فهمانده است که اقدام های تجاوزکارانه اش بی پاسخ نخواهند ماند.»

دبیرکل ناتو تاکید کرد کشورهای عضو اگر بخواهند همکاری نزدیک تری داشته باشند بایستی علاوه بر آنکه در کنار یکدیگر قرار دارند دست به دست هم بدهند و با چالش ها به مقابله برخیزند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار