اهواز؛

اجرای طرح خريد ذرت از طريق بورس در دزفول

براي نخستين بار در کشور طرح خريد محصول ذرت باقيمت تضميني از طريق بورس در استان خوزستان ودزفول آغاز شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، رييس سازمان جهاد کشاورزي خوزستان در مراسم اجراي طرح خريد محصول ذرت باقيمت تضميني از طريق بورس براي اولين بار در کشور که در شرکت شهيد رجايي دزفول برگزار شد، اظهار کرد: ذرت يکي از محصولات استراتژيک است که نقش بسيار مهمي در تأمين مواد غذايي موردنياز دام، طيور و صنايع دارد.

كيخسرو چنگلوايي بابيان اينکه توليد داخلي ذرت در کشور نيازها را پوشش نمي‌دهد، افزود: همين امر موجب شده تا سالانه بخشي از محصول ذرت موردنياز از کشورهاي خارجي وارد کشور شود که بر همين اساس وزارت جهاد کشاورزي در برنامه‌اي منظم ازجمله اجراي برنامه‌هاي تحقيقاتي و مديريت‌هاي زراعي تلاش کرده تا درزمينه توليد ذرت به حداکثر خودکفايي برسيم.

*خوزستان بزرگ‌ترين توليدکننده ذرت در کشور است 

رييس سازمان جهاد کشاورزي خوزستان بابيان اينکه خوزستان بزرگ‌ترين توليدکننده ذرت در کشور است، عنوان کرد: هرساله در زمان برداشت ذرت در استان با نوسان و افت شديد قيمت اين محصول مواجه مي‌شويم که درنتيجه نارضايتي کشاورزان را به دنبال دارد که خوشبختانه از اواخر سال گذشته يک مصوبه‌اي توسط معاون اول رياست جمهوري تصويب و ابلاغ شد که بر اساس آن دو محصول جو و ذرت در دو استان کرمانشاه و خوزستان به‌صورت عرضه در بورس فروخته شوند. 

چنگلوايي يادآور شد: با توجه به اهميت اين موضوع ما يک ستاد را در جهاد کشاورزي استان تشکيل داديم و ستاد مشابهي نيز در وزارت جهاد کشاورزي تشکيل‌شده و از روز اول که اين مصوبه ابلاغ شد جلسات و هماهنگي‌ها به شکلي صورت گرفت که در زمان برداشت ذرت هيچ‌گونه مشکلي نداشته باشيم.

وي با اشاره به اينکه براي اولين بار است که ذرت از طريق بورس عرضه و فروخته مي‌شود، گفت: اين طرح مزاياي بسيار زيادي را براي کشاورزان دارد، به گونه‌اي که بازار عرضه و توليد را ساماندهي مي‌کند و از نوسان قيمت جلوگيري مي‌کند.

*دست دلال‌ها کوتاه مي‌شود 

رييس سازمان جهاد کشاورزي خوزستان تصريح کرد: درواقع کشاورز باقيمت تضميني که تعيين‌شده بهاي ذرت خود را دريافت مي‌کند و از طرفي دست دلال‌ها و واسطه‌ها با اجراي اين طرح کوتاه مي‌شود.

چنگلوايي بابيان اينکه اجراي اين طرح در ارتقاي توليد و عملکرد و اطمينان کشاورزان تأثير زيادي دارد، افزود: در اين صورت کشاورز مطمئن مي‌شود که تمام مراحل خريد محصولش با نظارت ويژه‌اي انجام مي‌شود و مشکلات سال‌هاي گذشته رخ نمي‌دهد و ما تلاش مي‌کنيم با اجراي خوب اين طرح بتوانيم ذرت را در تمام کشور الگو کنيم و شرايطي را فراهم کنيم که طي سال‌هاي آينده ساير محصولات ديگر نيز در قالب بورس عرضه و به فروش برسند.

*قيمت تضميني ذرت کيلويي 960 تومان است

وي قيمت تضميني خريد ذرت در بورس را 960 تومان عنوان کرد و گفت: با اطمينان اعلام مي‌کنيم که همين قيمت به‌دست کشاورز مي‌رسد و اگر قيمت ذرت فروخته‌شده در بورس از قيمت مذکور کمتر باشد دولت موظف است مابه‌التفاوت را به کشاورز پرداخت کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ت

برچسب ها: خوزستان ، طرح خرید ، ذرت ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.