سند مدیریت خوردگی با وجود ابلاغ از سوی وزیر هنوز اجرایی نشده است

رئیس انجمن خوردگی ایران گفت: سند مدیریت خوردگی بعد از گذشت چند سال از سوی وزیر نفت به امضا رسیده و ابلاغیه صادر شده هنوز به مرحله اجرایی درنیامده است.

سند مدیریت خوردگی با وجود ابلاغ از سوی وزیر هنوز اجرایی نشده استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جابر نشاطی رئیس انجمن خوردگی ایران در نشست خبری سومین کنگره خوردگی صنعت نفت با محوریت مدیریت خوردگی اظهار داشت: خوردگی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در واحدهای صنعتی تأثیر می‌گذارد که به دنبال آن خسارات جبران‌ناپذیری را به صنعت کشور وارد می‌کند و بسیاری از این خسارات در دنیا عنوان نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه 8 تا 0.8 درصد هزینه تولید ناخالص مربوط به خوردگی است گفت: اگر تولید ناخالص 400 میلیارد تصور کنیم نزدیک به 10 میلیارد دلار در سال با هزینه خوردگی مواجه می‌شویم به ویژه در صنعت نفت سیالات زیادی وجود دارند که تجهیزات صنعت نفت را از بین می‌برد به طوری که بیش از 20 درصد هزینه‌ها مربوط به این صنعت است.

رئیس پژوهشکده حفاظت از صنعت نفت ادامه داد: بررسی‌ها در دنیا نشان می‌دهد مهندسی خوردگی می‌تواند جلوی خوردگی را بگیرد که این امر با استفاده از پوشش‌های صنعتی با مواد بازدارنده خوردگی که به آب اضافه می‌شود سبب افزایش عمر قطعات می‌‎شود.

وی تصریح کرد: بعد از بررسی‌هایی که در سال 2000 انجام شد تنها با روش مهندسی نمی‌توان جلوی خوردگی را گرفت در همین راستا الگویی را با عنوان مدیریت خوردگی در کنار کنترل خوردگی در واحدهای صنعتی طراحی کرده‌اند که اگر این مدیریت در صنعت نفت پیاده‌سازی شود باعث کاهش خورندگی در صنایع خواهیم بود.

نشاطی ادامه داد: بایستی برای این صنعت استراتژیک مسیری مشخص شود تا ارزیابی ریسک‌های خوردگی را در واحدهای پالایشگاهی و صنعتی و نقاطی که بحرانی است شناسایی کنند.

وی افزود: بایستی سازمان‌ها فرآیندهایی را در این زمینه طراحی نمایند. همچنین نشاطی با بیان اینکه صنعت خوردگی در کشورمان جدی گرفته نشده است گفت: اکثر مواقع آگاهی کامل در این زمینه نداریم و فرآیندهایی در این زمینه تعریف نشده است بایستی به صورت اصولی در این زمینه پرداخته شود.

نشاطی با اشاره به اینکه در صنعت نفت سند مدیریت خوردگی نوشته شده و در سال 93 از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است گفت: هنوز معاونت مهندسی دنبال اجرایی کردن این سند است و پژوهشگاه صنعت نفت و حفاظت صنعتی با قدمت 40 ساله کارهای زیادی را در این زمینه انجام داده است که از جمله آن طراحی نرم‌افزار مدیریت خوردگی است که سبب کاهش هزینه‌ها در این صنعت می‌شود و پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه کارهای اصولی را انجام می‌دهد.

رئیس پژوهشکده حفاظت از صنعت نفت طراحی نرم‌‍‌افزار ارزیابی ریسک در خطوط لوله، نرم افزار پایش خوردگی، نرم‌افزار مدیریت پژوهش از جمله طرح‌هایی است که در جهت پیشبرد اهداف مورد نظر اجرا می‌شود.

وی گفت: هم اکنون نرم‌افزار پایش خوردگی در سه پالایشگاه بندرعباس، گاز پارسیان و پتروشیمی بیستم انجام شده است همچنین انتخاب پوشش‌های صنعتی یکی از گزینه‌های دیگری است که باعث افزایش طول عمر تجهیزات صنعتی می‎‌شود که از مرحله طراحی، انتخاب، اجرا و بهره‌برداری تمام استانداردها در آن لحاظ شده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جواناینجاکلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار