وزیرعلوم:دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بین دانشگاه‌های نسل سوم پیشتاز است

وزیر علوم گفت:دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تربیت نیروهای متخصص در سطح علمی و صنعتی در میان دانشگاه های نسل سوم همواره پیشتاز بوده و هست.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در جشنواره بین المللی روباتیک و هوش مصنوعی که امروز در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار شد محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به پیشرو و پیشتاز بودن دانشگاه صنعتی امیر کبیر در بین دانشگاه‌های نسل سوم بیان کرد: این دانشگاه با تربیت نیروهای متخصص در سطح علمی و صنعتی در میان دانشگاه های نسل سوم همواره پیشتاز بوده و هست و این امر با حضور فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در حوزه صنعتی، تولیدی و حتی وزارت کشور اثبات شده است.
 
وی ادامه داد: بنده در دوره‌های قبل و پس از انقلاب با دکتر معتمدی رئیس این دانشگاه فعالیت‌هایی در زمینه تحقیقاتی از جمله حوزه مهندسی پزشکی داشتیم، این دانشگاه یکی از 8 دانشگاه تاثیر گذار ایران در دنیا است که از نظر صنعتی بودن امتیازی حدود 86 از 100 را به خود اختصاص داده است البته از نظر توسعه علمی و ارتباط بین‌المللی امتیاز این دانشگاه متوسط است که فعال کردن دیپلماسی علمی در کشور از جمله برنامه‌های آینده در روند بهبود این جایگاه است.

فرهادی اظهار داشت: بحث روباتیک و برگزاری جشنواره‌ها یکی از مهمترین اقداماتی است که برای تمرین کار عملی و تیمی دانشجویان موثر است. در حوزه روباتیک شاخه هایی همچون مهندسی مکانیک، برق و کامپیوتر دخالت دارند، امیدواریم در آینده شاهد ساخت روبات‌هایی در زمینه جراحی و درمان و همچنین در زمینه دارو رسانی باشیم. 

فرهادی با بیان اهمیت این برنامه‌های فوق برنامه اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشجویی زمینه را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش تولید محصول فراهم می‌کند. کشور باید در زمینه آی‌تی،‌هوافضا، بیوتکنولوژی، نانو تکنولوژی، فوتونیک و بیوفوتونیک، وضعیت را بهبود ببخشد.این رشته‌ها اشتغال را افزایش داده و کشور را با دنیا هم‌قدم می‌سازد. 

وی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه به موضوعات خاص از جمله به علم و فناوری نیز بالاخص در زمینه علوم جدید توجه زیادی شده است و امیدواریم اعتبارات و امکانات کافی از سوی دولت و بخش خصوصی در نظر گرفته شود.بخشی از این اعتبارات باید در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس صندوق‌های حمایت از پژوهش و معافیت مالیاتی قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به همکاری های گسترده این دانشگاه در زمینه بین‌المللی سازی گفت: این دانشگاه با فعالیت‌هایی نظیر همین جشنواره روباتیک و هوش مصنوعی می‌تواند در افزایش رتبه جهانی دانشگاه موثر باشد که البته این اقدام سودی دو طرفه دارد.

قرار گرفتن در ردیف 100 دانشگاه برتر از جمله اهداف دانشگاه صنعتی امیر کبیر 
معتمدی ریاست دانشگاه صنعتی امیر کبیر در خصوص قدمت این دانشگاه بیان کرد: دانشگاه صنعتی امیر کبیر بیش از 80 سال قدمت دارد و به طور دقیق‌تر می‌توان گفت: که قدمت آن به تاسیس دارالفنون بر می‌گردد. امیر کبیر قدیمی ترین دانشگاه صنعتی کشور با 16 دانشکده از نظر تعداد دانشجو و استاد در میان دانشگاه‌های صنعتی صدر نشین است. 

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی دانشگاه اظهار داشت: فعالیت‌هایی را در جهت عملی سازی برنامه راهبردی دانشگاه که قرار گرفتن در 100 دانشگاه برتر دنیا و همچنین قرار گیری در بین دانشگاه‌های نسل 3 که در چرخه اقتصادی نقش موثری دارند، از جمله این برنامه‌هاست، شروع کردیم. 

معتمدی ادامه داد: این دانشگاه علاوه بر ویژگی پلی تکنیک بودن آن در جهت تربیت نیروی انسانی و رفع نیازهای کشور نیز گامی اساسی برداشته است. جشنواره روباتیک کمک می‌کند دانشجویان در کنار فعالیت علمی و تئوریک مسائل عملی و فنی را آموزش ببینند . 

وی در پایان افزود: در صدد هستیم ارتباط بین‌الملل را با جذب دانشجو و اساتید گسترش دهیم و از آنجایی که هر حرکت بزرگ کمبودهایی را نیز به همراه دارد، امیدواریم کمبودها را به حداقل رسانده و مشکلات این دانشگاه را حل کنیم. 

ارتباط همه جانبه صنعت خودرو با دانشگاه تهران
فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوعاتی که در دیدار با مقام معظم رهبری در خصوص آموزش عالی مطرح شد بیان کرد: خوشبختانه ساماندهی آموزش عالی، دانشگا‌ه‌ها و موسسات آموزش عالی، ارتقاء کیفیت، تائید شاخص های علم سنجی و ارتقای کیفی، بازنگری رشته‌های تحصیلی به سرعت در حال انجام است و تا دو ماه آینده بیش از 300 رشته تحصیلی بازنگری شده و محتوای آنها کاربردی خواهد شد. 

وی ادامه داد: برای دوره‌های پسا دکترا و فرصت‌های مطالعاتی در صنعت اقداماتی در جهت ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه انجام شده که از جمله این اقدامات ارتباط همه جانبه صنعت خودرو با دانشگاه تهران است. البته صنعت خودرو در زمینه خودروهای هیبریدی با دانشگاه امیر کبیر نیز قرار دادهایی داشته است.

فرهادی اظهار داشت: دفاتر ارتباط با صنعت هم در دانشگاه‌ها و هم از طرف وزارت صنعت معدن و تجارت فعال‌تر شده و دفاتر انتقال تکنولوژی در دانشگا‌ه‌ها در حال شکل گیری است.

وی با اشاره به لزوم گسترده‌تر شدن مراکز رشد علمی و صنعتی بیان کرد: درحال حاضر 36 شرکت دانش‌بنیان در مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیر کبیر فعال است که این میزان در تمامی پارکهای علم و فناوری و دانشگاه‌ها باید افزایش یابد.
 
فرهادی در پایان تاکید کرد: از نظر وضعیت علمی شتاب را سرعت بخشید و زیر ساختها، آزمایشگاه ها، امکانات و سپس مرزهای دانش و تحقیقات بنیادی باید گسترش یابد. در کل تحقیقات می‌بایست 80 درصد کاربردی و 20 درصد بنیادی باشد.

برگزاری اردوها و کنسرت های مختلط سابقه‌ای نداشته است 
فرهادی برگزاری اردو و کنسرت‌های مختلط را در داخل دانشگاه‌ها رد کرد و توضیح داد: در این دو سال و قبل از به هیچ عنوان در دانشگاه‌ها اردو و کنسرت مختلط برگزار نشده و شورای نظارت به برگزاری این نوع همایش‌ها مجوزی صادر نکرده است.

وی اضافه کرد: در گذشته در پی امضای تفاهم نامه‌های همکاری با دانشگاه‌هایی همچون ایتالیا مسافرت‌هایی صورت گرفته که کاملا علمی و با حضور اساتید بوده است.

اساتید اخراج نمی‌شوند
فرهادی با تاکید بر قانونی نبودن اخراج اساتید گفت: اخراج  هزار اساتید دانشگاه پیام نور شایعه بوده و در هیچ دانشگاهی اساتید اخراج نشده و نمی‌شوند. 

وی در پایان افزود: رئیس جدید دانشگاه پیام نور مشغول برنامه ریزی و ساماندهی این دانشگاه است و در تلاش قرار گیری این دانشگاه در مسیر اصلی خود یعنی آموزش از راه دور می‌باشد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.