انفجارهای تروریستی در فرانسه، جهان را شوکه کرد و تیتر تمام رسانه‌ها شد، غافل از اینکه همین اتفاق درست در لبنان اتفاق افتاد و صدای کمتر کسی در جهان از این جنایت بلند شد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انفجارهای تروریستی هفته گذشته در فرانسه همه جهان را شوکه کرد و تیتر تمام رسانه‌ها را به خود اختصاص داد غافل از اینکه همین اتفاق درست چند روز قبل در لبنان اتفاق افتاد و صدای کمتر کسی در جهان از این جنایت بلند شد. یکی از اهداف این انفجار دامن زدن به اختلافات مذهبی در لبنان است. 


گروه های دینی و مذهبی در لبنان

مسلمانان و مسیحیان دو گروه دینی بزرگ لبنان هستند. مسلمانان لبنان را شیعیان (دوازده امامی)، اهل سنت، دروزی ها، علویان و اسماعیلی ها تشکیل می دهند و کاتولیک های مارونی، ارتدوکس های یونانی، کاتولیک های یونانی، ارمنیان ارتدوکس، ارمنیان کاتولیک، کاتولیک های رومی، آشوری ها، پروتستان ها و قبطی ها تشکیل دهنده جامعه مسیحیان این کشور هستند.

بین مسلمانان، شیعیان بزرگ ترین گروه مذهبی اسلامی لبنان هستند و اکثریت مطلق نظام مذهبی این کشور را به خود اختصاص می دهند. شهر «صور»، در استان جنوب و «بعلبک»، در استان بقاع از مهم ترین شهرهای شیعه نشین است. از سال ۱۹۸۲ با مهاجرت شیعیان به بیروت و اقامت در جنوب این شهر، جمعیت شیعی پر رنگی در این شهر شکل گرفته است.

عروس خاورمیانه غرق در خون

به طور سنتی، کشاورزی منبع اصلی معیشتی شیعیان لبنان در جنوب و دره بقاع بوده است. مهاجرت نیمی از شیعیان این مناطق به بیروت که به شکل گیری کمربندی شیعی در جنوب این شهر منتهی شد، تحولی اساسی در آگاهی سیاسی شیعیان به وجود آورد و آنها را به تبعیضی که علیه آنها اعمال می‌ شد، آگاه کرد.

تحولات اجتماعی ـ اقتصادی و سیاسی دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ موجب افزایش سطح آگاهی های سیاسی شیعیان و مطالبه حقوقشان شد. با ظهور امام موسی صدر، فعالیت های سیاسی بی برنامه و غیر منسجم شیعیان، از یک سو هدفمند شد و از سوی دیگر پا را از منطقه صور فراتر و سنگ بنای تشکیلات سیاسی را برای شیعیان بنا نهاد. در حالی که مارونی ها و اهل سنت، از سال ها پیش دارای چنین سازمان ها و تشکیلاتی بودند.

«جنبش محرومین» که در سال ۱۹۷۵ به دست امام موسی صدر تاسیس شد، اولین تشکل سازمان یافته شیعی بود که در گام نخست، خواستار عدالت و رفع تبعیض علیه شیعیان بود. مدتی بعد این جنبش نقشی محوری در فعالیت های سیاسی و اجتماعی شیعیان یافت و تحولات سیاسی کشور را تحت تأثیر قرار داد.

عروس خاورمیانه غرق در خون

حملات رژیم صهیونیستی علیه مناطق جنوب لبنان، امام موسی صدر را به فکر تشکیل نیروی دفاعی قدرتمند برای دفاع از این مناطق انداخت. وی با همکاری و فرماندهی شهید مصطفی چمران، سازمان «گروه های مقاومت لبنان» (امل) را تأسیس کرد. فعالیت امل ابتدا غیر علنی بود، اما پس از انفجار اردوگاه نظامی امل در دره بقاع، این فعالیت علنی شد.

عروس خاورمیانه غرق در خون

مفقود شدن امام موسی صدر، از قدرت امل کاست و موجب جدایی برخی از اعضای آن با هدف ایجاد جنبشی جدید شد که بعدها هسته «حزب الله» را تشکیل دادند. پیروزی انقلاب اسلامی تأثیر شگرفی در تمام ابعاد بر حزب الله گذاشت و به تدریج آن را به بازیگر مهم عرصه سیاسی لبنان و منطقه تبدیل کرد.

استراتژی حمله انتحاری چه بوده است

مقامات لبنان می گویند که مهاجمان ابتدا قصد حمله به بیمارستانی را داشتند که توسط حزب الله اداره می شود. اما آنها پس از مواجه شدن با موانع امنیتی، مواد انفجاری همراه خود را در خیابان های اطراف منفجر کردند. جنوب بیروت منطقه‌ای عمدتا شیعه‌نشین و تحت کنترل حزب‌الله است که یک اردوگاه آوارگان فلسطینی هم در آن وجود دارد. بمب‌گذاری پنجشنبه، "بدترین بمبگذاری از زمان پایان جنگ داخلی لبنان" توصیف شده است.

عروس خاورمیانه غرق در خون

لبنان که سابقه جنگ داخلی با هدایت استعمارگران و رژیم صهیونیستی را دارد ،ظرف 4سال و نیم گذشته به موازات جنگ سوریه همواره سایه ترس از تکرار منازعات قدیمی را تجربه کرده است. بیروت در این شرایط، به دلیل کارشکنی مزدوران سعودی در دنیای سیاست فاقد یک دولت مقتدر بوده است. لبنان بدون حکومت از حدود 5ماه پیش و آغاز آنچه که «بحران زباله‌های بیروت» خوانده می شود شاهد افزایش تحرکات تکفیری‌ها و باقی‌مانده‌های نیروهای فانالاژیست وابسته به تل‌آویو بوده است.

عروس خاورمیانه غرق در خون

از بیروت تا پاریس 

شباهت‌های قابل توجهی در این دو حمله انتحاری وجود دارد.

هر دو عملیات انتحاری انجام شده را داعش فرماندهی کرد و دو گروه انتحاری در بیروت و پاریس هم دقیقا به یک شیوه عملیات انفجاری خود را طراحی و اجرا کردند. زمان و مکان انجام دو عملیات هم با درنظر گرفتن تعلق خاطر و علایق دو جامعه یعنی شیعیان لبنان و مردم پاریس انتخاب شد. مسلمانان معمولا آخر هفته را با رفتن به مسجد و مراسم دعا آغاز می کنند، یا برای خرید هفتگی راهی بازار می‌شوند و یا به عیادت بیماران خود می روند. اکثریت فرانسوی ها به ویژه نسل جوان به عادت مالوف همیشگی آخر هفته های خود ر ا به کافه و رستوران و کنسرت و تئاتر و سینما اختصاص می دهند. تکفیری های تروریست و خشن داعش اگرچه معلول و مولود سیاست های یک بام و دو هوای غربی ها هستند اما به هرحال اکنون همانقدر که دولت های مستقر دمشق و بغداد را دشمن می دارند با غربی های لیبرال و شیعیان ایران و لبنان نیز دشمن هستند و کینه می ورزند. به بیان بهتر این دشمنی مشترک داعش باعث شد تا بیروت و پاریس که زمانی زیباترین و آرام ترین شهرهای جهان پس از جنگ جهانی دوم محسوب می شدند به فاصله 28 ساعت از هم در شوک و دود و خون غرق شود و یک وجه اشتراک دیگر هم در عصر کنونی پیدا کنند.

عروس خاورمیانه غرق در خون

اما نکته قابل توجه که بسیار دردآور است تفاوت میزان توجه مردم دنیا به این دو حمله بود.

هر چقدر که در این دو حادثه خونین و خشن، همه چیز شبیه به هم بود اما از زاویه دوربین ها، شبکه های تلویزیونی و قلم خبرنگاران این دو ماجرا هیچ نسبت و شباهت و حتی تسلسلی با هم نداشتند و فاصله بین میزان توجه رسانه ها و حتی شبکه های اجتماعی به این دو رویداد کاملا مشابه، هم در سطح بین المللی از زمین تا آسمان بود. به تبع توجه رسانه ها، مردمان کوچه و بازار و افکار عمومی جامعه هم درباره جزییات انفجارهای پاریس آنچنان بمباران خبری شدند و در مورد حادثه یک روز قبل آن چنان بی خبر ماندند که احساسشان را یکجا راهی پاریس کردند تا در دلسوزی و عاطفه انسانی هم عدالت رعایت نشود و دلها فقط برای قربانیان بی گناه باتاکلان بسوزد. کسی اصلا خبردار هم نشد که چند پسرک و دخترک سه تا 10ساله در قطاع الثانی برج البراجنه تکه تکه شدند؛ چه برسد که برای آنها دلی بسوزد و دسته گلی کنار گذاشته شود. حتی اصلا کسی به روی خودش هم نیاورد که همه ابعاد و اضلاع این دو عملیات انتحاری از آمران وعاملان انتحاری تا نوع مواد منفجره و نقشه عملیات و شهر سوژه و قربانیان انفجارها - چقدر هم شبیه هم بودند؛ با این تفاوت که قربانیان پنج شنبه خاورمیانه ای و قربانیان جمعه اروپایی بودند.

عروس خاورمیانه غرق در خون


آغاز عملیات‌های تروریستی در لبنان

از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون ۱۳ عملیات و انفجار تروریستی در لبنان رخ داده که گروه های سلفی تکفیری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن دخالت داشته اند.

– اولین عملیات تروریستی از این دست در ۱۹ اکتبر ۲۱۰۲ میلادی رخ داد که در جریان آن «وسام الحسن»، رئیس سازمان امنیت ملی لبنان به همراه ۷ نفر دیگر در اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه الاشرفیه، شرق بیروت کشته شد.

– عملیات دوم در ۱۵ اوت ۲۰۱۳ میلادی در منطقه ‌ای مسکونی بین منطقه بئر العبد و الرویس، در جنوب بیروت که مراکز حزب الله را در برمی گرفت، توسط یک گروه تروریستی ناشناس به نام «گردان ‌های عایشه» انجام شد و ۲۴ کشته برجا گذاشت.

– سومین عملیات تروریستی در ۲۳ اوت ۲۰۱۳ میلادی در اثر دو انفجار بزرگ در دو مسجد شهر طرابلس، واقع در شمال لبنان رخ داد که موجب کشته شدن ۴۵ نفر شد.

– چهارمین عملیات از این دست ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی به وقوع پیوست و در دو انفجار هم زمان مقابل سفارت ایران در منطقه بئر حسن، واقع در جنوب بیروت ۲۳ نفر از جمله ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی ایران شهید شدند.

– پنجمین عملیات از این دست در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی با وقوع انفجاری شدید در مرکز بیروت انجام شد که منجر به کشته شدن «محمد شطیح»، وزیر دارایی سابق و چهره سیاسی وابسته به جریان المستقبل لبنان و ۵ نفر دیگر شد.

– ششمین عملیات گروه های تروریستی روز ۲ ژانویه ۲۰۱۴ میلادی رخ داد و طی آن یک انتحاری خود را  مقابل دفتر حزب الله در منطقه «حریک»، واقع در ضاحیه جنوبی بیروت منفجر کرد که ۵ نفر کشته شدند و داعش در بیانیه ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

– هفتمین عملیات تروریستی که مسئولیت آن را جبهه النصره بر عهده گرفت، در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۴ میلادی مقابل ساختمان دولتی شهر هرمل، در شمال شرق لبنان به وقوع پیوست و ۴ کشته برجا گذاشت.

– هشتمین عملیات تروریستی تکفیری ها به تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۱۴ میلادی باز می گردد که در منطقه حریک، واقع در ضاحیه جنوبی بیروت توسط جبهه النصره رخ داد و طی آن ۵ نفر کشته شدند.

– نهمین عملیات تروریستی ۱۹ فوریه ۲۰۱۴ میلادی به وقوع پیوست که کشته شدن ۱۱ نفر در اثر دو انفجار انتحاری در نزدیکی ساختمان رایزنی فرهنگی ایران در جنوب بیروت را درپی داشت.

– دهمین عملیات در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ میلادی با کشته شدن سه نفر از جمله یک افسر و یک سرباز لبنانی در اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده مقابل یک ایست بازرسی ارتش در شهر هرمل به وقوع پیوست.

– یازدهمین عملیات تروریستی ۲۹ مارس ۲۰۱۴ میلادی در شهر مرزی عرسال، واقع در شمال شرقی لبنان در اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده مقابل یک ایست بازرسی ارتش لبنان رخ داد که ۳ کشته برجا گذاشت.

– دوازدهمین عملیات تروریستی به تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۵ میلادی باز می گردد که کشته شدن ۹ نفر در دو انفجار مقابل یک کافی ‌شاپ در منطقه جبل محسن، واقع در شهر طرابلس به دست جبهه النصره را موجب شد.

– سیزدهمین عملیات در ۵ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی با کشته شدن ۴ نفر در اثر انفجاری در نشست هیات علمای قلمون در شهر مرزی عرسال که به مساله آوارگان سوری می پرداخت، رخ داد.

بلاشک جریانات افراطی تکفیری و سلفی‌ که با حمایت‌های مالی و پشتیبانی سیاسی، نظامی آمریکا، غرب و بعضاً کشورهای منطقه از جمله عربستان، ترکیه و قطر در سوریه شکل گرفته و به یک سازمان‌ شبه تروریستی مخوف تبدیل شده‌اند در سوریه با بن‌بست روبرو شده و احساس شکست می‌کنند لذا با گسترده کردن صحنه نبرد درصدد بر هم زدن امنیت لبنان برآمده‌اند تا حوادث سوریه را به حاشیه ببرند. 

تکفیری‌ها و سلفی‌ها عملیات تروریستی لبنان و عراق را مدیریت می‌کنند

گروه‌های افراطی که با حمایت غرب و آمریکا مجهز شده‌ و تشکیلات درست کرده‌اند، بحران سوریه را به دیگر کشورها از جمله عراق و لبنان  منتقل می‌کنند که البته  روزی هم بلای جان عربستان سعودی، قطر ، امارات و حتی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواهند شد. 

عروس خاورمیانه غرق در خون

میشل عون رئیس فراکسیون «اصلاح و تغییر» در پارلمان لبنان گفت: ما امروز در دوره ما قبل بربریت به سر می بریم، باید برای اینکه بتوانیم شکل عصر کنونی خود را تصور کنیم به بیش از دو هزار سال قبل بازگردیم زیرا با انسان های وحشی روبه رو هستیم. وی با تاکید بر ایستادگی و لزوم مقابله با اعتماد به نفس کامل، یادآور شد: خیر بر شر پیروز خواهد شد هرچند هزینه سنگینی خواهد داشت.


عملیات تروریستی برج البراجنه

جدیدترین عملیات تروریستی، ۱۲ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی در اردوگاه برج البراجنه رخ داد که با برجا گذاشتن ۴۴ کشته و ۲۴۰ زخمی شدیدترین عملیات تروریستی در ۲۵ سال اخیر و پس از پایان جنگ داخلی در لبنان شمرده می شود. اهمیت عملیات تروریستی اخیر در این امر نهفته است که منطقه و اردوگاه برج البراجنه، در حومه جنوبی بیروت دروازه ورود به ضاحیه جنوبی شمرده می شود که عمدتا منطقه ای شیعه نشین است.

پس از منطقه مرکزی ضاحیه که در تقسیم بندی های امنیتی لبنان به «مربع امنیتی حزب الله» معروف است، منطقه برج البراجنه و محل حادثه که به «قطاع الثانی» شهرت دارد، به دلیل دربرگرفتن دفاتر و مراکز مهم حزب الله از اهمیت بسیاری برای این حزب برخوردار است.

عروس خاورمیانه غرق در خون

مجتمع «سید الاوصیا»، بزرگترین مسجد و مجموعه فرهنگی – دینی – تربیتی حزب الله پس از مجتمع «سید الشهدا» در این منطقه واقع شده و بازار مردمی بسیار شلوغ و پر تردد برج البراجنه میان لبنانی ها معروفیت خاصی دارد. بیمارستان «رسول اعظم»، یکی از مهمترین بیمارستان های لبنان و پایگاه اصلی حزب الله نیز در همین منطقه قرار دارد.

منطقه برج البراجنه ساعت ۱۸ پنج شنبه گذشته هدف عملیات تروریستی ۴ انتحاری بود. انتحاری اول خود را در نزدیکی حسینیه «امام حسین» برج البراجنه، در خیابانی که میدان «عین السکه» را به بیمارستان رسول اعظم متصل می کند، منفجر کرد، تا ۷ دقیقه بعد انتحاری دوم خود را در میان مردمی که برای کمک و یاری به آسیب دیدگان به محل انفجار رسانده بودند، منفجر کند و انتحاری سوم به دست نیروهای امنیتی کشته شود.

عروس خاورمیانه غرق در خون

دادستان کل لبنان، پس از بازدید از محل وقوع این دو انفجار اعلام کرد: در این دو عملیات تروریستی که توسط دو عامل انتحاری اجرا شدند، از ۹ کیلوگرم مواد منفجره استفاده شده بود. در انفجار اول ۷ کیلوگرم مواد منفجره در یک موتور سیکلت جاسازی شده بود و در انفجار دوم یک کمربند انفجاری ۲ کیلو گرمی منفجر شد.

به گفته منابع امنیتی لبنان این عملیات تروریستی با تکیه بر راهبرد تدریجی که مورد استفاده گروه های تروریستی در عراق و سوریه است، انجام شد و مشابه انفجار تروریستی منطقه «جبل محسن» بود که بر انجام انفجار اول در منطقه ای پر جمعیت و دقایقی بعد، پس از تجمع مردم برای کمک رساندن و یاری دادن به آسیب دیدگان، اقدام به انفجار دوم بود تا تلفات جانی در آن تا جای ممکن افزایش یابد.

عروس خاورمیانه غرق در خون

پایگاههای اطلاع رسانی نزدیک به جریانهای تکفیری در لبنان با انتشار بیانیه هایی، ضمن ابراز خوشحالی از این حملات وحشیانه و تروریستی، آن را در انتقام از پیشروی های اخیر رزمندگان محور مقاومت در جبهه های مختلف سوریه عنوان کرده اند که طی آن صدها تروریست تکفیری مسلح القاعده، داعش و گروههای هم پیمان آنها به هلاکت رسیده و مناطق وسیعی از اراضی سوریه که از 4 سال پیش در اشغال آنها بوده، بازپس گرفته شده و پاکسازی شده اند.

عروس خاورمیانه غرق در خون

گروه تروریستی تکفیری "داعش - شاخه لبنان" مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته است

از نکات تاثر بر انگیز اینکه شهید یاغی در حالی با تروریست انتحاری داعشی در ورودی مسجد درگیر شد که دختر خردسالش را در آغوش داشته که انفجار منجر به شهادت پدر و دختر شده است. از شهید حسین یاغی دو فرزند خردسال پسر بیادگار مانده است. بدیهی است در صورتیکه این شهید با از خود گذشتگی از ورود انتحاری به داخل صحن مسجد جلوگیری نمیکرد، صدها تن از حاضران در مسجد که پس از اتمام نماز مغرب و عشاء در حال آماده شدن برای برگزاری مراسم دعای کمیل بودند قتل عام می شدند. 

عروس خاورمیانه غرق در خون

واحد امنیتی حزب الله بلافاصله صدها رزمنده خود را در کلیه خیابانها و کوچه های بیروت مستقر کرده و در حال بررسیهای امنیتی جهت اطمینان از امن بودن منطقه هستند. منطقه برج البراجنه شهر بیروت دارای ترکیب جمعیتی اکثریت شیعه نشین و اقلیتی از آواران فلسطینی است که عموما در اردوگاه معروف برج البراجنه در نزدیکی این محل ساکن هستند و گفته می شود که دو عامل از سه عامل انتحاری از فلسطینیهای این اردوگاه بوده اند!! عامل سوم نیز تبعه سوریه معرفی شده است. طی دو سال گذشته هزاران پناهنده سوری با عبور از مرزهای دو کشور وارد بیروت شده و در بخشهای مختلف ان ساکن شده اند.

وزیر کشور لبنان با بیان اینکه ثبات سیاسی تنها راه حمایت از کشور و تحقق امنیت در لبنان است اعلام کرد: نیروهای امنیتی موفق شدند در کمتر از 48 ساعت همه مظنونان در انفجارهای برج البراجنه را بازداشت کنند. از میان پنج عامل انتحاری که قصد داشتند خود را منفجر کنند و بیمارستان رسول اعظم را هدف قرار دهند تنها دو تن موفق به منفجر کردن خود شدند و تدابیر امنیتی مانع از هدف قرار دادن این بیمارستان شد. وی با تاکید بر لزوم کنترل مرزها و پایان دادن به پدیده قاچاق عنوان داشت: جرم کسانی که تروریست‌ها را به کشورهای دیگر منتقل می‌کنند کمتر از خود تروریست‌ها نیست.

عروس خاورمیانه غرق در خون


مهم‌ترین اهداف و پیام های انفجار تروریستی برج البراجنه

یک: انتقام از شکست های سوریه

منابع امنیتی لبنانی بر این باورند، اطلاعات به دست آمده نشان از این دارد که آنچه در برج البراجنه رخ داد، همان گونه که اولین عملیات تروریستی در لبنان نبوده، آخرین آن هم نخواهد بود و گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره برای گرفتن انتقام شکست های اخیر در عرصه میدانی سوریه، هسته های خفته خود را در اردوگاه های فلسطینی و مناطق شمال لبنان فعال خواهند کرد. با فعال شدن این هسته های خفته، دور از انتظار نیست، شاهد افزایش عملیات های تروریستی در لبنان باشیم.

عروس خاورمیانه غرق در خون

دو: تحت فشار گذاشتن بیش از پیش حزب الله و ایران

انفجارهای برج البراجنه پیام جدیدی برای حزب الله داشت که مضمون آن خروج از سوریه و پایان دادن به حمایت هایش از دمشق بود. نکته مهم این است که این پیام را نباید صرفا پیامی از سوی داعش یا دیگر گروه های تروریستی فعال در سوریه دانست، بلکه پیام طرف های منطقه ای و بین المللی تشکیل دهنده محور دشمنان است که تلاش دارند، حزب الله را از معادله بحران سوریه خارج کنند.

از نگاه این کشورها اعمال فشار بر حزب الله به معنای اعمال فشار بر ایران است و واداشتن حزب الله به خروج از عرصه میدانی سوریه، زمینه پایان دادن و یا دست کم محدود کردن نفوذ ایران در سوریه را هموار خواهد کرد.

عروس خاورمیانه غرق در خون



داعش با حمایت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی تاکتیک انتقام کورکورانه از حزب الله را در دستور کار قرار داده است، به خصوص آنکه هر دو رژیم به دلیل شرایط داخلی در بحران سیاسی به سر می برند. عربستان سعودی شکست سختی در یمن متحمل شده و پس از ۸ ماه نه تنها یک دستاورد نظامی قابل قبول نداشته، بلکه در سطح منطقه ای و بین المللی با انزوای سیاسی مواجه شده است. رژیم صهیونیستی نیز در فلسطین اشغالی با انتفاضه جدیدی مواجه شده که قطعا این انتفاضه، طولانی و فرسایشی خواهد بود و پیامدهای امنیتی سنگینی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت.



 عروس خاورمیانه غرق در خون

سه: انتقام از محور مقاومت

آغاز نشست وین با مشارکت طرف های تاثیرگذار در بحران سوریه در هفته جاری به طور طبیعی تحت تاثیر فضای پیروزی های اخیر ارتش سوریه قرار خواهد گرفت و سقف مطالبات معارضان سوری را کاهش خواهد داد. از این رو تحولات میدانی سوریه و شکست سیاست های آمریکا و هم پیمانان منطقه ایش می تواند، فضای سیاسی و امنیتی منطقه را تغییر دهد و بقای نظام در سوریه موجب تقویت محور مقاومت شود.

در این شرایط تنها گزینه پیش روی آمریکا انتقام از محور مقاومت با استفاده از داعش است و بعید نیست، اولین گام برداشته شده در این راه، تشویق داعش به عملیات انتحاری در حوزه فعالیت و نفوذ جغرافیایی حزب الله در ضاحیه بیروت با هدف ناامن کردن لبنان و تحمیل رئیس جمهوری وابسته به غرب به آن باشد.

عروس خاورمیانه غرق در خون


این انفجارها چیزی نیست جز تلاش برای بالابردن روحیه کسانی که از رسیدن به اهداف خود ناامید شده و پی در پی در جبهه‌ نبرد شکست خورده‌اند، اما با این اقدامات در جنگ پیروز نمی شوند و نمی توانند خسارت های سنگین در میدان های نبرد را جبران کنند. این جنایت انتقام‌جویی تروریست‌های تکفیری-آمریکایی از محور مقاومت است. محوری که در جبهه‌ سوری عرصه را بر آنها تنگ کرده است.

داعش که به دلیل موفقیت‌های ائتلاف متحدین بشاراسد در موضع ضعف قرار گرفته است تلاش می کند با اقدامات فرامرزی به نوعی اعاده حیثیت نماید. آنچه که در جریان فاجعه تروریستی پاریس به وقوع پیوست نشان می دهد که تروریست های تکفیری توطئه های جدیدی را در دستور کار دارند؛ با توجه به آنچه که گفته شد ، احتمال وقوع حمله‌های تروریستی به قومیت های دیگر و ایجاد درگیری شهری در روزهای آینده وجود دارد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار