میزان ابتلا به بیماری ADHD در پسران دو برابر دختران است

میزان ابتلا به بیماری ADHD یا بیش‌فعالی در پسران دو برابر دختران است اما شدت ابتلا در دختران خیلی بیشتر است.

دکتر منوچهر وفایی دانشیار دانشگاه کوپن‌هارت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بیماری ADHD یا بیش‌فعالی و کنترل آن با استفاده از تصویربرداری مغز گفت: بیماری ADHD قسمتی از مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد که علت آن کاهش میزان دوپامین مغز است به گونه‌ای که این ماده شیمیایی کنترل عقلی را از فرد می‌گیرد. بنابراین این افراد مشکل تمرکز و اختلال موتور کنترل بدن دارند، که موجب می‌شود این افراد نسبت به سن خود کمتر رفتار کنند. این عقب ماندگی ذهنی نیست و در جهان 6 درصد مردم به این بیماری دچار هستند.

وی افزود: با استفاده از تصویربرداری مغز می‌توانیم بخشی از مغز را که دچار اختلال شده است، شناسایی کنیم. متأسفانه در بسیاری از جوامع شرقی والدین به همراه فرزند به مطب مراجعه می‌کنند و پزشک تنها با پرسیدن چند سؤال از والدین و فرزند بیماری ADHD را در فرد تشخیص می‌دهد که این کاملاً اشتباه است. در حال حاضر ما می‌توانیم با تصویربرداری از مغز ناحیه‌ای را که دوپامین کمی ترشح می‌کند را شناسایی کنیم و به طور دقیق بیماری را تشخیص دهیم.

این تکنیک هنوز در ایران جا نیافتاده است
وی در ادامه گفت: متأسفانه ADHD مثل همه‌ی بیماری‌های مغزی، درمان قطعی ندارد اما‌ می‌توان با مصرف دارو تا حدی آن را کنترل کنیم، که متأسفانه این داروها عوارض جانبی را برای فرد به همراه دارد. اعتیاد، خودکشی و ارتکاب جرم در این افراد بیشتر اتفاق می‌افتد. معمولاً در بازده سنی 20 تا 30 سال اتفاق می‌افتد اما در سنین بالا نیز احتمال ابتلا وجود دارد. احتمال ابتلا در پسران دوبرابر دختران است اما شدت آن در دختران خیلی بیشتر است به همین دلیل به سختی می‌توان آن را کنترل نمود

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیش فعالی ، مغز ، دوپامین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.