لاوروف: انتخابات در سوریه باید ظرف 18 ماه برگزار شود

وزیر خارجه روسیه گفت انتخابات در سوریه باید ظرف 18 ماه برگزار شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری پس از پایان گفتگوهای وین برای حل و فصل بحران سوریه گفت انتخابات در سوریه باید ظرف 18 ماه برگزار شود.

لاوروف در پایان گفتگوهای وین بر سر بحران در سوریه به خبرنگاران گفت: نشست امروز را با یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان اقدام تروریستی ظالمانه در پاریس آغاز کردیم و یاد و خاطره قربانیان بمب گذاری های تروریستی را در بیروت، آنکارا و مصر گرامی داشتیم.

وزیر امور خارجه ی روسیه افزود: امروز برای ما روشن شده است که اقدام های وحشیانه تروریستی در پاریس حتی برای افراد بدبین هم هیچ شک و شبهه ای بر جا نمی گذارد که تروریسم را نمی توان توجیه کرد و همچنین سکوت ما هم (در برابر اقدام های تروریستی) توجیهی ندارد.

وی از نشست های دوجانبه و چند جانبه با همتاهای خود در وین خبر داد و افزود: امروز درک رو به رشدی از این نکته وجود دارد که نیاز به شکل گیری ائتلاف کارآمد و جامع بین المللی برای مقابله با داعش و دیگر گروه های تروریستی بیش از پیش وجود دارد. 
نکته ای که رئیس جمهور پوتین هم بر آن تاکید کرده است. 

لاوروف با اشاره به اینکه برای تشکیل چنین ائتلافی هیچ پیش شرطی نباید در میان باشد گفت: درباره کار مشترک ما بر سر موضوع سوریه جان کری به نکات اصلی اشاره کرد. در این نشست بر اصولی که در ماه اکتبر در وین بر سر آن توافق کردیم تصریح شد و مسایلی را شامل می شد که با عنوان آینده سوریه مطرح است.

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تاکید بر این که فقط مردم سوریه باید درباره آینده کشورشان تصمیم گیری کنند، گفت: این موضوع سرنوشت بشار اسد و دیگر سیاستمداران این کشور را نیز شامل می شود.

وی افزود: در نشست پیشین وین قرار شد در دو حوزه کار را به پیش ببریم. بخش نخست فرآیند سیاسی و شتاب بخشیدن به این فرآیند است. بر سر برخی موضوع های خاص به جمع بندی رسیده ایم و همکاران را در سازمان ملل از جمله دی میتسورا مامور به اجرای آن کرده ایم. بخشی از این بحث، گردهمایی دولت و گروه های مخالف است که باید تا پیش از ماه ژانویه ( ابتدای سال 2016) اتفاق بیافتد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: دولت جمهوری عربی سوریه پیشتر دی میتسورا (نماینده ویژه سازمان ملل) را از ترکیب هیئت خود برای شرکت در گفتگوهای آتی مطلع ساخته است و امروز دی میتسورا موظف شده است ترکیب گروه های مخالف را به گونه ای سازماندهی کند که منعکس کننده همه طیف های سیاسی در سوریه باشد.

لاوروف با اشاره به تلاش های یک سال و نیم پیش روسیه در جهت متحد کردن مخالفان سوری در اقدامی مشترک با مصری ها و دیدارهایی که در مسکو برگزار شد، گفت امروز نیز طیف های دیگری از گروه های مخالف با این ابتکار همراه شده اند و در دیدار با دی میتسورا خواسته های خود را مطرح کرده اند.

سرگئی لاوروف تاکید کرد دولت متبوعش از این اقدام ها استقبال و تلاش می کند تا گروه های مخالف را بر سر میز مذاکره با دولت سوریه بنشاند.

وزیر امور خارجه روسیه بر سوری بودن این فرآیند (سیاسی) تاکید کرد و گفت این ملت سوریه هستند که تصمیم می گیرند کجا زندگی کنند.

لاوروف از مطرح شدن دو قالب زمانی هم خبر داد و افزود: نخست گروه های مذاکره کننده ی سوری باید در طول شش ماه بر سر ترکیب دولت متحد تصمیم گیری کنند. سپس مردم سوریه به قانون اساسی جدید رای می دهند و انتخابات باید بر اساس قانون اساسی جدید برگزار شود. همه این اتفاق ها در طول 18 ماه اتفاق می افتد. همه این تحولات با منطق بیانیه ژنو که در ماه ژوئن سال 2012 صادر شد همخوانی دارد و بر این نکته تاکید می کند که ملت سوریه باید درباره اصلاحات سیاسی کشورشان تصمیم گیری کنند.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: بلافاصله پس از تصویب بیانیه ژنو می خواستیم این فرآیند سیاسی را آغاز کنیم اما مخالفانی سر برآوردند و گفتند سوری ها نمی توانند بین خودشان مسائل را حل و فصل کنند و لذا دست یابی به رضایت متقابل غیر ممکن است. آن زمان، ما برگشتیم گفتیم خوب دست کم باید این راه حل را آزمایش کنیم. حالا می توانم بگویم توانستیم این فرآیند سیاسی را به کرسی بنشانیم.

لاوروف گفت: نکته دیگری که باید روی آن کار می کردیم و به توافق می رسیدیم تهیه فهرستی از گروه های تروریستی بود. لذا به این نتیجه رسیدیم که داعش و جبهه النصره گروه هایی تروریستی هستند اما دیگر گروه های تروریستی هم باید در زمره اهدافی قرار بگیرند که داریم مشترکا با آنان می جنگیم. از نشست پیشین در ماه اکتبر تاکنون، شرکت کنندگان در نشست ها فهرست های خودشان را از گروه های تروریستی ارائه کرده اند. امروز از اردن خواسته ایم همه این فهرست ها را جمع آوری کند و فهرست نهایی را برای تصمیم گیری به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم نماید.

وی بر همکاری روسیه با دولت اردن برای این منظور تاکید کرد و گفت: مرکز اطلاعاتی را در امان پایتخت اردن راه اندازی کرده ایم و این همکاری را شدت می بخشیم.

لاوروف گفت همه شرکت کنندگان در نشست خواهان پایان یافتن خشونت ها و درگیری در سوریه هستند. بیشتر شرکت کنندگان نیز خواستار برقراری آتش بس فوری در این کشور شدند اما متاسفانه در این باره به اجماع نرسیدند. به همین علت، امروز شرایط را برای آتش بس اعلام و تصریح کردیم برای تحقق این مهم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از شکل گیری گروه ناظران سازمان ملل به دستور بان کی مون، دبیر کل این سازمان خبر داد.

لاوروف همچنین گفت تصمیم گرفته شد روند توزیع کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند در سوریه اصلاح شود و کمک ها به سرعت در اختیار مردم قرار گیرد. همه این اقدام ها در جهت تسهیل فرآیند سیاسی و در هماهنگی با دولت و گروه های مسلح (گروه های مخالفی که تروریست نیستند) در سوریه به اجرا گذاشته خواهد شد.

سرگئی لاوروف از شکل گیری گروه بین المللی برای حمایت از سوریه ابراز خرسندی کرد و گفت: از اینکه از پیشنهاد ما برای شرکت دبیرکل اتحادیه عرب در گفتگوهای وین استقبال شد تشکر می کنم. وی امروز در این نشست حضور داشت و دبیر کل سازمان همکاری اسلامی هم برای همکاری با این گروه دعوت شده است. 

لاوروف با اشاره به تلاش هایی که برای ایجاد تفرقه و انزجار در میان مسلمانان می شود گفت: این موضوع اهمیتی اساسی داشت زیرا همه این تلاش ها به استناد به درگیریها در سوریه به اجرا گذاشته می شود. به همین علت است که اطمینان دارم حضور دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این گروه برای تحکیم تلاش ها و دستیابی به نتیجه مثبت خواهد بود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار