اهمیت نشست‌های وین و ترکیه در آینده سوریه

اگر کشورهای شرکت‌کننده در نشست‌های وین و ترکیه ائتلاف کنند، داعش وادار خواهد شد در چند جبهه بجنگد که این موضوع سبب تضعیف و در نهایت شکست آن خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت اسلیت، نشست‌های سوریه در چند روز آتی، برای آمریکا بسیار مهم است، هرچند دولت اوباما با راهبرد «امیدوار بودن» در این نشست‌ها حضور می‌یابد. 

روز گذشته (جمعه)، "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، وارد اتریش شد تا در دومین دور نشست‌های وین با محوریت سوریه حضور یابد. اوباما نیز یکشنبه در نشست سران گروه 20 در آنتالیا شرکت خواهد کرد. انتظار می‌رود اوباما و پوتین در حاشیه این نشست در خصوص مسائل سوریه با یکدیگر گفتگو کنند.

جان کری پیش از عزیمت به سوی اتریش، در مصاحبه‌ای گفت: گذر زمان و تغییرات می‌توانند راه‌های تازه‌ای پیش روی ما قرار دهند؛ هرچند ما هنوز نمی‌دانیم در زمان مناسبی برای حل مسئله سوریه در کنار هم جمع شده‌ایم یا نه. ما باید متعهد به آزمودن تمام گزینه‌ها باشیم.

به نظر می‌رسد راهبرد دولت اوباما در سوریه همین باشد؛ هرچند این یک راهبرد نیست، بلکه تنها گزینه پیش رو است. داعش قدرت خود را از ضعف دشمنانش کسب کرده است. اگر همه کشوهایی، تقریبا تمام کشورهای خاورمیانه، که از داعش می‌هراسند و از آن نفرت دارند با یکدیگر در مقابل این گروه تروریستی متحد شوند، در مدتی کوتاه می‌توانند وضع را به نفع خود تغییر دهند. این درحالی است که این کشورها بیش از همه از یکدیگر ترس و هراس دارند.

این موضوع دلیل دیگری بر اهمیت نشست‌های چند روز آتی است. این کشورها می‌توانند برای تشکیل ائتلاف با یکدیگر مذاکره کنند. هرچند، ائتلاف ایران و عربستان و همچنین آمریکا و روسیه در برابر دشمن مشترک سخت به نظر می‌رسد. اما آنها دست‌کم می‌توانند گستره میدان جنگی خود را در مقابل داعش مشخص کنند تا این ترتیب فعالیت‌های نظامی آنها در سوریه با یکدیگر تداخل نکند. به نظر می‌رسد اگر چنین اتفاقی روی دهد، داعش وادار خواهد شد نیروهای خود را در چند جبهه بکار گیرد که این موضوع به نوبه خود سبب تضعیف این گروه تروریستی شده و جنگ سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

اوباما و کری از این مشکلات آگاه هستند، اما آنها می‌دانند مسیر رسیدن به صلح در سوریه، هموار نیست. در چنین شرایطی، آنها راه حل‌ دیپلماتیک را در پیش گرفتند تا شاید بتوانند معضل داعش را که منافع آنها را نیز تهدید می‌کند، حل کنند.

با این توصیفات، اگر این دو نشست نتواند مسائل اساسی این بحران را حل کند، فاجعه‌ای رخ نخواهد داد. نخستین گام، طرح مشترک برای ضربت ضدن به داعش است، گامی بسیار سخت و به احتمال زیاد غیرقابل دست‌یافتنی.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار