روسیه، آمریکا را به مصادره گفتگوها درباره بحران سوریه متهم کرد

روسیه، آمریکا را به مصادره گفتگوها درباره بحران سوریه متهم کرد

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اسوشیتدپرس در گزارشی از وین به قلم جرج جان نوشت: روسیه روز پنجشنبه آمریکا را به مصادره گفتگوهای مقدماتی برای نشست اوایل هفته آینده با محوریت پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه متهم کرد. این اتهام توسط مقامات آمریکایی رد شد و آنها ابراز شگفتی کردند که روسیه در این گفتگوهای مقدماتی حضور نیافته است.

در این گزارش آمده است: به نظر می آید این مناقشه متمرکز بر نقش محوری باشد که آمریکا در این گفتگوها قبل از نشست اصلی روز شنبه درباره سوریه برعهده گرفته و از این لحاظ مهم است که تنش های بین دو بازیگر اصلی را که قدرت دیپلماتیک آنها برای امیدها درباره دستیابی به پیشرفت اهمیت دارد، منعکس می کند. در نخستین دور گفتگوهای وین در سی ام ماه اکتبر، آمریکا، روسیه، ایران و بیش از 10 کشور دیگر توافق کردند تلاش جدیدی را برقراری صلح با مشارکت دولت سوریه و گروه های مخالف آغاز کنند. با این حال، اختلافات درباره مسائل مهم از جمله این که چه نقشی بشار اسد -- رئیس جمهور سوریه -- باید در یک دوره گذار از جنگ به صلح ایفا کند، پابرجاست. هم مسکو هم واشنگتن این نشست را به عنوان دستاورد مهمی به منظور مدیریت برای آوردن همه طرف ها سر یک میز، معرفی کردند.
 
در بخش دیگری از گزارش آمده است: قرار است روز دوشنبه جان کری -- وزیر امور خارجه آمریکا -- به سرگئی لاوروف -- وزیر امور خارجه روسیه -- و همتایان خود از دیگر کشورها که شامل ایران و عربستان سعودی است، بپیوندد. با این وجود، مناقشه بر سر گروه های کاری که از روز چهارشنبه تشکیل جلسه داده اند، هشداری درباره تنش های پیش رو است. 

ماریا زاخارووا -- سخنگوی لاوروف -- در گفتگو با خبرنگاران در مسکو اعلام کرد: "وزارت امور خارجه روسیه در رایانامه ای که از سفارت آمریکا دریافت کرده، از نشست های مقدماتی مطلع شده است، نه از طریق کانال های ارتباطی معمول." وی گفت: "با روسیه مشورت نشده و این ابتکار، آنها را غافلگیر کرده است." زاخارووا تصریح کرد: "روسیه، این اقدام را به عنوان تلاشی برای تقسیم شرکت کنندگان در گفتگوهای وین به آنهایی که هدایت می کنند و آنهایی که هدایت می شوند، قلمداد می کند." وی با اعلام این مطلب، افزود: "ما نمی توانیم چنین قوانین بازی را بپذیریم." زاخارووا همچنین گفت: "برخی کشورها از جمله ایران، عراق، لبنان، ایتالیا و اتحادیه اروپا - همگی از شرکت کنندگان در نشست روز شنبه - در گروه های کاری گنجانده نشده اند."

در این گزارش آمده است: "این مطلب توسط مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا تکذیب شد. یک مقام آمریکایی، که نخواست نامش فاش شود زیرا اجازه نداشت درباره تلاش های دیپلماتیک صحبت کند، اذعان کرد این کشور رهبری گروه های کاری را که توسط استفان دی میستورا -- نماینده سازمان ملل در امور سوریه --تشکیل شد، برعهده گرفته است. وی در عین حال گفت: "از آن جایی که روسیه عضو گروه کاری بود که روز پنجشنبه به منظور شناسایی گروه های مخالف مشروع تشکیل جلسه داد ، آمریکا انتظار داشت مسکو در این نشست شرکت کند." جان کربی -- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا -- نیز اعلام کرد: "این گفتگوها به نحوی سازماندهی شد تا از لحاظ مشارکت، بسیار فراگیر باشد." وی در گفتگو با اسوشیتدپرس اعلام کرد: "ما امیدوار هستیم روس ها به توازن این گفتگوهای مهم بپیوندند." کربی افزود: "واشنگتن انتظار دارد لاوروف در نشست اصلی وزرا در روز شنبه شرکت کند."

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار