گزارش رویترز از انفجارهای انتحاری در حومه جنوبی بیروت

رویترز در گزارشی به بررسی انفجارهای انتحاری بیروت پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در گزارش رویترز از بیروت که به قلم لیلا بسام و مریم قرعونی درباره انفجارهای انتحاری در جنوب بیروت نوشته شده، آمده است: در دو انفجار انتحاری در منطقه ای شلوغ در حومه جنوبی بیروت که منطقه نفوذ حزب الله لبنان محسوب می شود، دست کم 43 نفر کشته و بیش از 240 نفر زخمی شدند.

 نهاد المشنوق -- وزیر کشور لبنان -- به رویترز گفت: "این انفجارها تقریبا به طور همزمان نزدیک یک حسینیه شیعیان و نانوایی مجاور آن در منطقه مسکونی برج البراجنه روی داد." محل انفجار همچنین نزدیک بیمارستان رسول اعظم است که حزب الله آن را اداره می کند. این انفجارها، نخستین حملات در نوع خود در منطقه عمدتا شیعه نشین جنوب بیروت در یک سال اخیر محسوب می شود.
 
المشنوق گفت: "دو انفجار به فاصله پنج دقیقه از یکدیگر روی داد و دو عامل انتحاری که پیاده بودند خود را منفجر کردند و عامل انتحاری سوم در یکی از دو انفجار نخست کشته شد." وائل ابوفاعور وزیر بهداشت لبنان شمار جان باختگان را 43 نفر و شمار مجروحان را 240 نفر اعلام کرد.
 
در این گزارش آمده است: انفجارهای متعددی در لبنان و به ویژه در مناطق شیعه نشین این کشور در ماه ژوئن سال گذشته روی داد که می توان آن را امتداد خشونت های مرتبط با جنگ در سوریه توصیف کرد.

در بخش دیگری از گزارش آمده است: امدادرسانان برای درمان مجروحان و انتقال اجساد به سرعت روانه محل انفجارهای روز پنج شنبه شدند و آسیب زیادی به ویترین مغازه ها و خانه ها وارد شد. این دو انفجار به رغم تدابیر امنیتی روی داد که نیروهای امنیتی لبنان و حزب الله در منطقه اتخاذ کرده اند. ارتش لبنان و دیگر نیروهای امنیتی مراکز ایست و بازرسی در همه ورودی های حومه جنوبی بیروت ایجاد کرده اند.  
 
نگارنده گزارش مدعی است: "حزب الله لبنان صدها مبارز برای حمایت از نیروهای بشار اسد – رئیس جمهور سوریه -- به این کشور اعزام کرده است. از زمان آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه برای حمایت از اسد در 30 سپتامبر تاکنون، نیروهای دولتی سوریه با حمایت حزب الله و نیروهای ایرانی، جنگ برضد افراد مسلح مخالف دولت و همچنین گروه تروریستی داعش را تشدید کرده اند. جنگ داخلی در سوریه تا حد زیادی به جنگ نیابتی بین قدرت های منطقه ای مانند ایران و عربستان تبدیل شده است. این دو کشور همچنین هر کدام از یکی از دو رقیب سیاسی در لبنان حمایت می کنند."  
 
در این گزارش آمده است: داعش در بیانیه ای که حامیانش در اینترنت منتشر کردند اعلام کرد اعضای این گروه، بمب کار گذاشته شده روی یک دستگاه موتورسیکلت را در برج البراجنه منفجر کردند و زمانی که رهگذران تجمع کردند، عامل انتحاری نیز خود را منفجر کرد. حزب الله در واکنش به این انفجار قول داد به جنگ با تروریست ها ادامه دهد و درباره وقوع جنگ درازمدت با دشمنانش هشدار داد.
 
در این گزارش آمده است: در سال های 2013  و 2014 رشته انفجارهایی در لبنان و از جمله در مراکز نفوذ حزب الله روی داد. تندروهای سنی مسئولیت اکثر آن حملات را برعهده گرفته و آن را واکنشی به اعزام مبارزان حزب الله به سوریه برای جنگیدن در کنار اسد توصیف کردند.  
 
در ادامه ادعاهای مطرح شده در این گزارش آمده است: مشارکت حزب الله در جنگ سوریه، تهدیدات متعددی را برضد این جنبش در لبنان ایجاد کرده است. نیروهای امنیتی لبنان می گویند اخیرا چند حمله را در داخل کشور خنثی کرده و هسته های تروریستی را متلاشی کرده اند. یک منبع امنیتی گفت: مردی با جلیقه انتحاری روز پنج شنبه در طرابلس بازداشت شد و یک بمب نیز در این شهر در شمال لبنان خنثی شد.
 
نگارنده گزارش می افزاید: تمام سلام -- نخست وزیر لبنان -- در بیانیه ای اعلام کرد ما این اقدامات جنایتکارانه و بزدلانه را که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست محکوم می کنیم و همه لبنانی ها را به هوشیاری و وحدت و همبستگی بیشتر در برابر طرح های فتنه جویانه که در صدد آسیب رساندن به کشور ما هستند دعوت می کنیم.  
 
نگارنده گزارش این طور نتیجه گیری می کند که جنگ در سوریه -- که مرزی 300 کیلومتری با لبنان دارد -- به اختلافات فرقه ای در این کشور چند طایفه ای دامن زده و موجب درگیری هایی بین حامیان طرف های درگیر در سوریه شده است. سال گذشته درگیری های مسلحانه ای در طرابلس روی داد و ارتش لبنان نیز با تندروهای اسلام گرا درگیر شد. نفوذ اسلام گرایان از سوریه به شهرکی در مرز با لبنان، بارها موجب تیراندازی از سوی نیروهای ارتش یا حزب الله شده است. انفجارهای روز پنج شنبه در حالی روی داد که نمایندگان پارلمان لبنان نخستین جلسه پارلمان را در بیش از یک سال اخیر برگزار کرده بودند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار