ابراهیمیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نخستین مرحله برگزاری انتخابات الکترونیک توسط شورای نگهبان تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان در مورد پیش‌بینی خود از برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: با توجه به زمان اندکی که تا انتخابات مانده است شاید نتوان مسائل و مشکلات پیش روی این نوع انتخابات را برطرف کرد.

اولین مرحله برگزاری انتخابات الکترونیک توسط شورای نگهبان تایید شد"نجات‌الله ابراهیمیان"سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به برخی اخبار منتشر شده توسط رسانه های بیگانه و در مورد  اجرای انتخابات الکترونیکی برای اخذ رأی در انتخابات مجلس اظهار داشت: در اصلاحات قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی استفاده از تکنولوژی‌های نوین و طرق جدید به منظور اخذ آرا پیش‌بینی ‌شده است و در دوره قبل نیز از این‌گونه تجهیزات برای اخذ رأی در بعضی از شعب استفاده شد.

وی افزود: برای انتخابات پیش رو دولت اعلام کرده بخش زیادی از انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار خواهد کرد و شورای نگهبان به سبب وظیفه نظارتی خود موظف به بررسی ابعاد انتخابات الکترونیکی می‌باشد که مسائلی مانند حفاظت از آرا، مخفی بودن آرا و برگزاری صحیح  انتخابات اعمال شود.

ابراهیمیان در ادامه تصریح کرد: قرار شده است هر مرحله با نظارت شورای نگهبان پیش رود و وزارت کشور حدود 70 مرحله را پیش‌بینی کرده است که در اولین مرحله از کار فیزیک دستگاه  و مراحلی که یک فرد قرار است رأی بدهد بررسی و مرحله اول تأیید شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شرایط انتخابات الکترونیک اظهار داشت: همچنین قرار بر این شد تا پس از این مرحله مابقی شرایط و چگونگی انجام الکترونیک به شورای نگهبان ارائه شود تا بررسی‌ها در مورد این که آیا با قانون انتخابات مطابق است یا خیر بررسی شود.

وی افزود: شرایط جدید پیش رو نیاز به بررسی است تا ببینیم حوزه‌هایی که قرار است انتخابات در آن برگزار شود تا چه حد با شیوه جدید مطابقت دارند و در یک انتخابات به صورت نمادین مشخص شد با استفاده از دستگاه‌هایی که اکنون برای برگزاری انتخابات الکترونیک هستند در یک ساعت تنها 6 نفر قادر به رأی دادن هستند که باید گفت این مسئله عده و افراد زیادی را برای اجرا می‌طلبد چرا که برای جلوگیری از ازدحام جمعیت و برگزاری صحیح انتخابات برای سیستم کنونی لازم است که البته وزارت کشور باید راه‌های عملی خود را برای حذف موانع احتمالی و نواقص کار را به شورای نگهبان پیشنهاد دهد.

ابراهیمیان افزود: تا اکنون تنها مرحله اول به صورت فیزیکی و شکل کار  به تأیید شورای نگهبان رسیده است اما هنوز وزارت کشور نرم‌افزار این سیستم را به شورای نگهبان ارائه نکرده و تأیید نشده است .

سخنگوی شورای نگهبان در مورد پیش‌بینی خود از برگزاری انتخابات الکترونیک اظهار داشت: امیدواریم هر چه زودتر انتخابات الکترونیک به صورت کامل برگزار شود اما باید گفت با توجه به زمان اندکی که تا انتخابات مانده است شاید نتوان مسائل و مشکلات پیش روی این نوع انتخابات را برطرف کرد.

وی افزود: به نظر بنده برای شروع اگر هر دو روش سنتی و الکترونیکی برای کلان‌شهرها برگزار شود بهتر و قابل‌اطمینان تر خواهد بود اما امیدواریم مشکلات پیش رو برطرف شود.

وی در پایان تصریح کرد: ذکر این نکته ضروری است که اگر قرار باشد انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود قطعاً نیاز به تعداد زیادی دستگاه و فضای لازم و امکانات کافی برای این انتخابات است که رفع همه این مسائل نیازمند وقت است و در مورد کارت ملی هوشمند که یکی از ابزار انتخابات الکترونیک است باید گفت که این مسئله در مرحله احراز هویت در اداره ثبت مشکلی نبوده اما در قسمت مربوط به اخذ رأی تا اکنون نواقصی وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار