جابری انصاری در جمع خبرنگاران:

برجام نباید با نگاه جناحی و سیاسی دیده شود/ ایران اجازه تصمیم‌گیری کشورهای دیگر برای ملت سوریه را نخواهد داد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران اجازه تصمیم‌گیری کشورهای دیگر برای ملت سوریه را نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "حسین جابری انصاری" سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در حاشیه دیدار از نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به چالش‌های پیش رو و اقدامات وزارت امور خارجه در دوره جدید اظهار داشت: نمی‌توانیم  این مسئله را از قبل پیش‌بینی کنیم و سیر تحولات تعیین خواهد کرد چالش‌ها و مسائل پیش رو را.

وی افزود: آن چه که اتفاق می‌افتد اولویت‌های ما را مشخص خواهد کرد و در حوزه سیاست خارجه تحولات به نوعی خود را به ما تحمیل می‌کنند و ما نیستیم که انتخاب کنیم موضوعات پیش رو را بلکه چاره‌ای جز تعامل مناسب با پیش آمدها نداریم و البته این به این معنا نیست که در دنیای دیپلماسی تنها کارهای واکنشی است بلکه جزئی از برنامه‌های ما امور فعال و کنشی خواهد بود.

جابری انصاری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های حوزه دیپلماسی اظهار داشت: در وزارت امور خارجه فعالیت‌ها و اقدامات را بررسی و تدوین‌شده و بر اساس ارتباطمان با حوزه دیپلماسی عمومی طرح‌ریزی این اقدامات انجام خواهد شد و امیدواریم در دوره جدید سخنگوی وزارت امور خارجه تعامل خوبی با دستگاه‌های ارتباط جمعی داشته باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که شرایط کشور و به خصوص سیاست خارجه در شرایط پسا برجام چگونه خواهد بود اظهار داشت: برجام به عنوان واقعه مهم سیاسی جمهوری اسلامی ایران مانند همه وقایع مهم دیگر دارای فرصت‌ها و تهدیداتی است  و ایران و وزارت امور خارجه با توجه به تجمیع ظرفیت‌های ملی نگاهی فراگیر به برجام خواهد داشت.

وی افزود: در حوزه سیاست خارجه سعی بر این است که حداکثر استفاده از فرصت‌های برجام فراهم شود و چالش‌های موجود مدیریت شود که این منوط به این است که موضوع مسائل ملی و سیاست خارجی و منافع ملی را از موضوع منازعات در سیاست داخلی متمایز کنیم.

جابری انصاری در ادامه تصریح کرد: البته نمی‌شود میان حوزه سیاست خارجی و داخلی دیوار کشید چرا که ارتباط وسیعی میان این دو وجود دارد اما در مورد مسائل ملی باید نگاهمان ملی باشد و سیاست خارجی را از منازعات قبیله‌ای گروهی و جناحی جدا کرد و امیدواریم باتدبیر از سوی وزارت امور خارجه و با کمک رسانه‌های ملی برجام به نحو احسن اجرایی شود 

سخنگوی وزارت مور خارجه در مورد سطح حضور ایران در کنفرانس وین اظهار داشت: تا این لحظه سطح حضور ایران در این کنفرانس مشخص نشده است ولی قطعاً در این فرآیند مشارکت خواهیم داشت و البته ما شاهد و نظاره گر در این روند نخواهیم بود و به عنوان شریک و فعال در حل موضوع سوریه در نشست وین شرکت خواهیم کرد.

وی افزود: بر طبق سیاست‌های ایران که به اعتقاد ما منطبق با بخش عمده سیاست‌های منطقه است تجربه عملی و نتیجه حل این موضوع دور از دسترس نیست و البته باید گفت آن چه که در این کنفرانس از سوی ایران مطرح می‌شود در چارچوب سیاست‌های کلان خارجی ایران که در مراجع ذی‌ربط اتخاذ می‌شود خواهد بود.

وی در مورد خط قرمز ایران در این کنفرانس تصریح کرد: خط قرمز ایران در کنفرانس وین  عدم تصمیم‌گیری بازیگران خارجی و این که هیچ بازیگر خارجی قیمومیتی بر ملت سوریه ندارند و بازیگران خارجی تنها می‌توانند پروسه سیاسی حل مسئله سوریه را تسهیل کنند .

جابری انصاری در ادامه تصریح کرد: ملت سوریه  تصمیم گیر نهایی در مورد آینده خود خواهند بود و جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد بازیگران دیگر بخواهند در مورد ملت سوریه اتخاذ تصمیم کنند و فیصله بخش مسئله سوریه مردم سوریه خواهند بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار