در گفتگو با رسانه‌های اروپایی؛

روحانی: احتمالا از "ايرباس" هواپيما می‌خریم/ باید برای ریشه‎‌کنی تروریسم در سوریه تلاش کنیم

رییس جمهور ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرد این کشور «احتمالا» هواپیماهای ایرباس خریداری خواهد کرد.

روحانی: ايران احتمالا از ايرباس هواپيما می‌خردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسهٰ، حسن روحانی، رییس جمهور ایران، اعلام کرد کشورش «احتمالا» هواپیماهای ایرباس خریداری خواهد کرد.

در حالیکه قرار است روحانی هفته آینده به فرانسه سفر کند، وی در گفتگویی با رسانه‌های فرانسوی گفت: «ما در حال حاضر هنوز از هواپیماهای ایرباس و بویینگ استفاده می کنیم و طبیعتا اگر شرایط مساعد باشد، خریداران ایرانی از یکی از این دو شرکت هواپیماهای جدید خریداری خواهند کرد که احتمالا آن شرکت، ایرباس خواهد بود.»

رییس جمهور ایران گفت: «پیش از این، مذاکراتی در حوزه حمل و نقل، کشاورزی، صنایع و بویژه خودرو داشته ایم و من حوزه حمل و نقل هوایی را نیز به آن اضافه کردم؛ طی سفرم به فرانسه هم تعدادی پروتکل همکاری امضا خواهد شد که پایه و اساسی برای امضای توافق نامه های صنعتی و تجاری بیشتر خواهند بود.»

روحانی در بخشی دیگر از سخنانش اعلام کرد: حل وفصل بحران سوریه حول سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نیست؛ اما مستلزم داشتن رئیس جمهوری قدرتمند در دمشق برای مبارزه با تروریسم است.

روحانی گفت :« موضوع شخص در این باره مطرح نیست بلکه مسئله امنیت و ثبات سوریه در میان است.»

روحانی همچنین در مصاحبه با رادیو اروپا یک افزود:«ما باید همگی برای ریشه کن کردن تروریسم در سوریه تلاش کنیم و به گونه ای عمل کنیم که صلح و ثبات به این کشور بازگردد.»

رئیس جمهور کشورمان گفت:در خصوص فردی که قرار است بر این کشور حکومت کند باید گفت همه چیز در دستان سوری ها قرار دارد یعنی کسانی که باید تصمیم بگیرند چه کسی باید رئیس جمهوری آنان باشد و حکومت آنان باید چگونه باشد.»

رئیس جمهور ایران افزود:« ما باید در ابتدا در سوریه ،‌تروریسم را ریشه کن کنیم. این نخستین اولویت است . ما باید امنیت را تامین کنیم تا ملت سوریه بتواند به کشور خود بازگردد.»


رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانسه 2 بر ضرورت بازگرداندن امنیت به سوریه، برگزاری انتخابات و نقش مستقیم ملت این کشور در تعیین سرنوشت کشورشان تاکید کرد. 

وی در پاسخ به مجری این شبکه که پرسید: این جنگ جهان را نگران و متفرق کرده است. شما، بشار اسد را با تمام توان حمایت می کند. از نظر شما بشار اسد، رئیس جمهوری مشروع سوریه است ، گفت: فکر می کنم که ما باید لحن این سوال را تغییر بدهیم. مسئله شخص نیست. مسئله یک ملت است، مسئله ملت سوریه است. مسئله امنیت و ثبات سوریه مطرح است. مسئله آوارگان و مسایل بشردوستانه و بحث تروریسم مطرح است. مسایل واقعی این ها هستند. من فکر می کنم که چنین سوالاتی ما را از سوالات واقعی منحرف می کنند. ما همگی باید برای مبارزه با تروریسم، برای بازگرداندن امنیت و ثبات تلاش کنیم. تصمیم گیری در مورد این مسایل بر عهده مردم سوریه است. 

در این مصاحبه مجری پرسید: دولت سوریه باید قدرتمند باشد یا دولت بشار اسد؟ ما اخیرا با ولادیمیر پوتین دیدار داشتیم. وی به ما گفت که روسیه با بشار وصلت نکرده است. آیا ایران با بشار اسد وصلت کرده است؟ شما از او حمایت می کنید؟ آیا فردا و پس فردا نیز از او حمایت خواهید کرد یا این که با یک دولت قدرتمند دیگر در سوریه موافقت می کنید؟ 

آقای روحانی پاسخ داد: ما قبل از هر چیز در سوریه باید با ترورسم مبارزه کنیم. باید تروریست ها را از سوریه بیرون کرد. این اولین اولویت ماست. ما باید به گونه ای عمل کنیم که این سوال تغییر کند. مسئله یک شخص نیست. باید این روحیه را تغییر داد. باید به امنیت بازگشت. مردم باید به خانه هایشان بازگردند. سپس این مردم سوریه هستند که باید دولتشان را انتخاب کنند. 

مجری پرسید: اولاند و اروپا نمی خواهند که اسد در انتخابات سوریه شرکت کند. از نظر شما وی یک نامزد قابل قبول است؟
آقای روحانی گفت: ما حق نداریم در آینده کشور های دیگر دخالت و نامزدهای انتخاباتی را انتخاب کنیم. همه چیز به مردم سوریه ربط دارد. ما فقط باید به مردم سوریه کمک کنیم. ما باید به گفت و گو بین سوری ها کمک کنیم. این اقدامی است که باید در آن مشارکت کنیم. ما باید با تروریسم مبارزه کنیم و تروریسم را حذف کنیم. ما باید در این زمینه کمک کنیم. ما در آن چه مردم سوریه انتخاب می کنند نباید دخالت کنیم. 

مجری این شبکه همچنین مدعی شد: شما می گویید که باید به مبارزه با تروریسم کمک کنیم. اما ایرانی ها در سوریه حضور گسترده ای دارند، مشاوران ایرانی و شاید نظامیان ایرانی از بشار اسد حمایت می کنند. نیروهای روسیه نیز بمباران می کنند، اما نیروهای داعش عقب نشینی نمی کنند. آیا واقعا با این گروه مبارزه می شود یا با سایر شورشیانی که با رژیم مبارزه می کنند؟ 

آقای روحانی گفت: ما با تروریسم مبارزه می کنیم، ما قصد داریم با تروریسم مبارزه کنیم. نه تنها ما، بلکه دولت سوریه نیز در حال مبارزه با تروریسم است، ما باید کمک کنیم. 

مجری پرسید: کنفرانس وین شنبه برگزار می شود و شما در کنار سایر قدرت ها در آن شرکت دارید. شما چه می خواهید؟ این گردهمایی برای آینده سوریه مهم است. روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران چه می خواهند؟ 

آقای روحانی پاسخ داد: ما خواستار امنیت سوریه و مبارزه با تروریسم هستیم. ما خواهان حفظ تمامیت ارضی و انسجام سوریه هستیم. ما خواستار ایجاد شرایطی برای برگزاری اصلاحات و انتخابات هستیم. ما می خواهیم که ملت سوریه خودشان در باره سرنوشتشان تصمیم بگیرند. 


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۴
سپاس رییس جمهور سپاس
ناوگان هوایی ما خیلی فرسوده س
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۲۱ آبان ۱۳۹۴
فرانسه را تحریم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۴
آقای ریس جمهور خواهشا این کارو نکنید ... اگر تحریم شویم باز هواپیماهایمان سقوط میکنند! همون سوپر جت روسی بهتر بود
آخرین اخبار