لاشه کشتی روسی در انتظار بودجه

گاهی پیداشدن یک اثر تاریخی با جسّه بزرگ در آب‌های ساحلی روستاهای شمالی کشورمان می‌تواند خود داستانی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتم آبان سال جاری در روستای له‌له رود شهرستان رودسر، خبری مبنی بر پیدا شدن لاشه کشتی بزرگ روسی منتشر شد. مسئولان میراث فرهنگی استان گیلان، بعد از خبردارشدن، باستان‌شناسان و مأموران خود را به روستای له‌له رود فرستادند تا بعد از کاوش، اطلاعات لازم را به دست آورند. اما این اتفاق به اینجا ختم نشد؛ بعد از کاوش خبری مبنی بر قدمت این کشتی که به دوره قاجار بر می‌گردد، منتشر شد.

سید رحیم جلالی‌فر مسئول امور فرهنگی و ارتباطات میراث فرهنگی استان گیلان در مورد وضعیت فعلی کشتی به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: از آنجایی که فعالیت ما نیاز به بودجه و اعتبار دارد، باید این پول داده شود تا بتوانیم کار‌های انتقال کشتی را با توجه به نتیجه کارشناسان کاوش انجام دهیم. اگر این جابه‌جایی به کشتی آسیبی بزند، ما نمی‌توانیم اقدام به این کار کنیم و اگر مشکلی نباشد با بودجه‌ای که در اختیار ما قرار می‌دهند، این کار را انجام خواهیم داد.

از سوی دیگر ساختار بدنه کشتی به گونه‌ای است که ارتباط نزدیکی با آب دارد، همچنین ولی جهانی رئیس مرکز باستان‌شناسی میراث فرهنگی گیلان هم در مورد کاوش‌های اثر بیان کرد: کشتی  زیر ماسه‌ها قرار دارد و برنامه‌هایی برای ادامه کاوش آن داریم ولی انجام این کار بستگی به اعتبارات و هزینه دارد. ما برنامه‌ای برای فرمانداری فرستادیم که اجازه کاوش علمی را به ما بدهند و در حال حاضر یگان حفاظت ما از آن نگه‌داری می‌کند.

طبق گفته این دو مسئول تمام مشکل اصلی کاوش یا انتقال کشتی نبوده و بودجه کافی برای انجام این کار مهم  و مسئله دیگر است. چه بسا که با این پشت گوش انداختن‌ها و با وضعیت بارندگی، هر لحظه آسیب جدی‌تری به کشتی مورد نظر برسد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار