توصیه به مصرف آنتی‌بیوتیک از یک بیمار به بیمار دیگر صحیح نیست

آنتی‌بيوتيك‌ها بسيار اختصاصی عمل می‌كنند، لذا پزشك باید بر اساس معاينه و آزمايش، ميكروبی را كه باعث ايجاد بيماری شده است‌ شناسايی و دقيقا آنتی‌بيوتيك اختصاصی آن را برای بيمار تجويز كند.

دکتر سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه توصیه به مصرف آنتی بیوتیک از یک بیمار به بیمار دیگر، اصلا صحیح نیست، اذعان داشت: این کار ممکن است درمان بیماری را به تاخیر انداخته و باعث ایجاد مقاومت در میکروب‌ها شود. 

وی با اشاره به اینکه امروزه ثابت شده مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها به خصوص در سنین کودکی و نوجوانی، می‌تواند باعث بروز چاقی در بزرگسالی شود؛ تصریح کرد: مصرف بیش از حد این دارو‌ها، باکتری‌های مفید بدن بویژه دستگاه گوارش را از بین برده و بیماری‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. 

وی نکته مهم در مورد مصرف آنتی بیوتیک‌ها را مصرف دارو سر وقت تعیین شده توسط پزشک و کامل کردن دوره درمان دانست و گفت: اینکه داروی آنتی بیوتیک باید قبل یا بعد از غذا مصرف شود، تداخل آن با داروهای دیگر چگونه است، چه عوارض جانبی‌ به همراه دارد و مصرف آن در بارداری و شیردهی چگونه است؛ حتما باید از دکتر داروساز در داروخانه پرسید تا بهترین نتیجه و کمترین عارضه ایجاد شود. 

 وی در خصوص مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک‌ها خاطرنشان کرد: تنها پزشک است که می‌تواند از بین انواع مختلف آنتی بیوتیک‌ها ٬ نوع مؤثر بر بیماری شما را تشخیص دهد. 

به گفته سجادی عوامل مؤثر دیگر در انتخاب آنتی بیوتیک از طرف پزشک‌٬ اطلاع از سابقه حساسیت بیمار به یک آنتی بیوتیک خاص‌٬ قیمت دارو٬ زمانبندی دوز دارو ٬ عوارض عمومی دارو ٬ سن بیمار ٬ بقیه داروهایی که فرد دریافت می‌کند و محل اکتساب عفونت در جامعه است‌.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.