لرستان؛

جلوگیری از چرای بی رویه دام های روستائیان در مراتع لرستان

مسئول آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت:روستاییان باید حساسیت ویژه ای نسبت به حفظ و حراست از مراتع و جنگل ها داشته باشند و از چرای بی رویه دام ها در مراتع جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،حیدری افزود: اگر در طبیعت مرتع نباشد یک گام به سوی گرسنگی پیش می‌رویم. 


وی روستاییان را مالکان اصلی منابع طبیعی دانست و گفت: اتفاقاتی که در طبیعت رخ می‌دهند از روستا‌ها آغاز می‌شوند لذا اهالی روستا‌ها باید نسبت به احیای محیط پیرامون خود و حفظ طبیعت تلاش فراوانی داشته باشند. 

وی خواستار ساماندهی ورود دام‌ها به مراتع توسط دهیاران شد و گفت: دهیاران نسبت به تغییر کاربری اراضی توسط زمین خواران و ویلاسازی در اطراف روستا‌ها، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی حساسیت نشان دهند. 

وی ویلاسازی و زمین خواری را خطری بزرگ برای طبیعت و روستا‌ها خواند و گفت: در نتیجه بی‌توجهی به منابع طبیعی جنگل‌ها تخریب و آب رودخانه‌ها گل آلود می‌شود. 

حیدری در خصوص عواقب آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها گفت: آتش سوزی علاوه بر تخریب درختان و ریشه گیاهان به جانوران نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند. 

وی با اشاره به احداث آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: با احداث این آزادراه میلیون‌ها اصله درخت بلوط قطع شد ولی هیچ کس در این خصوص پاسخگو نبود. 

وی قطع درختان بلوط در لرستان برای تهیه ذغال را یک فاجعه زیست محیطی بزرگ دانست و افزود: ارزش هر درخت بلوط از سوی سازمان جهانی فائو هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام شده است ولی متاسفانه این نوع درخت ارزشمند برای تهیه ذغال سوزانده می‌شود. 

یکی از کار‌شناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد نیز در این کارگروه با تاکید بر لزوم تغییر نگاه جامعه به منابع طبیعی گفت: برای حفظ منابع طبیعی باید گام‌های مهمی برداشته شود. 

ثقلینی افزود: تشکیل تعاونی‌های چند منظوره منابع طبیعی در روستا‌ها باعث حفظ منابع طبیعی، اشتغالزایی، ایجاد درآمد پایدار و کمک به اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری می‌شود. 

وی گفت: روستاییان با تشکیل شرکت تعاونی‌های هفت نفره منابع طبیعی می‌توانند عضو صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی شوند و به درآمدزایی و اشتغال در روستا‌ها کمک کنند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: جلوگیری ، چرا ، بی رویه ، دام ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.