قرآن منبع بی‌بدیل آموزه‌های دشمن‌ستیزی و دشمن‌شناسی است

استاد پناهیان در آیین اختتامیه مسابقات قرآن کریم مشهد گفت: در سوره محمد(ص) با صراحت مرگ بر عنوان کافر آمده، قرآنی بودن مبنای شعار "مرگ بر آمریکا" نیز واضح است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در آیین اختتامیه مرحله شهرستانی سی و هشتمین دوره مسابقات قرآن کریم که در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد درخصوص دشمن شناسی و دشمن ستیزی از نگاه قرآن بیان کرد: خداوند متعال سالها قبل از تولد ابو البشر دشمن آدم را آفرید و قبل از خلقت ما نیز دشمن ما را خلق کرد.
وی گفت: دشمنی ابلیس با آدم دائمی است و انسان تا بوده و هست با دشمن زندگی کرده که امید است با ظهور حضرت حجت(عج) ابلیس نابود و دیگر دشمنی برای بشر باقی نماند.
پناهیان با اشاره به احادیث نبوی(ص) افزود: علاوه بر ابلیس نفس انسان نیز با انسان دشمنی دارد.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: 88 مرتبه در قرآن کریم نام شیطان برده شده است که در خصوص سایر مفاهیم عدد بالایی است این در حالی است که دستور به ایمان آوردن در قرآن 13 مرتبه آمده است اما 25 مرتبه دشمنی آشکار شیطان با انسان در قرآن ذکر شده است.
وی دشمنی شیطان با انسان را سخت و دیرینه برشمرد و اظهار کرد: شیطان وقتی دشمن انسان شد یعنی دشمن دنیا و آخرت ، شیطان انسان را وسوسه می کند نه برای صرفا گناه و از دست دادن آخرت بلکه برای مخدوش کردن دنیا هم هست و در واقع شیطان می خواهد دنیا و آخرت انسان را خراب کند.
پناهیان گفت: افسردگی ، ناراحتی، مصیبت و فقر انسان را ناراحت می کند و شیطان از این امر خوشحال است چرا که می گوید انسان دیگر از خدا تشکر نمی کند و این شیرینی زندگی را از بین می برد.
وی گفت: در مرحله ای شیطان از نوح تشکر کرد و وقتی نوح علت را پرسید شیطان گفت:" تو با اینکه با من جنگیدی اما وقتی قوم خود را نفرین کردی آنان با جهنمی شدن باعث شادی من شدند."
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به کلام امام (ره) که فرمود آمریکا شیطان بزرگ است در ادامه تصریح کرد: دشمنان انسی نیز انسانهایی هستند که پیرو شیطانند و این کلام امام نیز مبنای قرآنی دارد چنانچه در سوره محمد(ص) با صراحت مرگ بر عنوان کافر آمده قرآنی بودن مبنای شعار "مرگ بر آمریکا" نیز واضح است همچنین در سوره منافقون که مرگ بر منافق به طور آشکار بیان شده است.
پناهیان افزود: امام راحل با اعتقاد به آیات شریفه قرآن فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند و اگر هم ضربه ای از سوی این کشور به ما وارد شود از ضعف ماست چرا که باطل همیشه نابود شدنی است اما آنجا که بنده از ولی خود دفاع نکند و جانب حق را نگیرد خدا نیز با آن جامعه دشمنی خواهد کرد.
وی افزود: در قرآن بهترین آموزه ها در خصوص دشمن شناسی و دشمن ستیزی خصوصا در سوره مبارکه محمد(ص) آن هم با روحیه عالی که خدا به مومنین می‌دهد آمده است اما خداوند دشمنان را از بین نمی برد چرا که فلسفه حیات جامعه در درگیری با دشمن است دشمنی که کار ابلیس را انجام می‌دهد.
این کارشناس مذهبی نیز با اشاره به احادیث و روایت در خصوص دشمن ستیزی گفت: لعن گفتن بر قاتلین حسین در روز عاشورا ثوابش در احادیث اینطور آمده که در برابر هر لعن گفتن یک حسنه اضافه و یک گناه از انسان پاک می شود و ثوابش از حسین حسین گفتن بیشتر است که این امر به ما درس دشمن ستیزی می دهد.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.