گزارش واشینگتن پست: فرضیه بمب گذاری هواپیمای روسیه، نمایانگر گسترش فعالیت های داعش

فرضیه بمب گذاری هواپیمای روسیه به وسیله یک گروه تروریستی، بر شدت نگرانی ها در خصوص گستره تهدید داعش افزوده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، واشینگتن پست در گزارشی به فرضیه بمب گذاری هواپیمای روسیه به وسیله تروریست های داعش پرداخت.

در این گزارش آمده است: این فرضیه که هواپیمای روسیه به وسیله یک بمب تروریستی سرنگون شد، از گستره تهدید داعش و نقش مخربِ معارضانی حکایت دارد که از متحدان این گروه تروریستی به شمار می روند. 

در ادامه گزارش آمده است: فرضیه سرنگونی هواپیمای روسیه به وسیله تروریست ها، روز جمعه قوت یافت. گزارش هایی از فرانسه مخابره شد که از ثبت صدای انفجار بمب در جعبه سیاه هواپیمای روسیه خبر دادند. انتشار این خبر باعث شد روسیه تمامی پروازهای خود را به مصر متوقف کند. 

نگارنده این گزارش می افزاید: اگر هواپیمای روسیه به وسیله تروریست های داعش سرنگون شده باشد، در اینصورت این تصور که بتوان آن ها را در عراق و سوریه شکست داد، به چالش کشیده خواهد شد.

تحلیلگران بر این باورند که اگر فرضیه سرنگونی هواپیمای روسیه صحت داشته باشد، می توان نتیجه گرفت داعش، گروه های وابسته به خود را وارد بخش های عملیاتی کرده است.  
"بروس هافمن" – کارشناس تروریسم در این خصوص اظهار داشت: "پیش تر خبرهایی در خصوص بازداشت تروریست های داعش که به انجام عملیات تروریستی در کوزوو و آلبانی متهم بودند منتشر شد. اما این نخستین بار است که داعش از خطوط واقعا قرمز عبور می کند و وارد صحنه بین المللی تروریسم می شود.

باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – روز جمعه از احتمال دست داشتن تروریست های داعش در سرنگونی هواپیمای روسیه خبر داد. در همین حین کارشناسان هشدار دادند پرسش های بی پاسخ بسیاری در خصوص داعش و هم پیمانان آن وجود دارد. برای مثال: احتمال همکاری سرکرده های داعش با معارضانِ فعال در مصر، لیبی، یمن و هر جایی که پرچم داعش برافراشته شده باشد، باید بررسی شود.

یک مقام که مایل نبود نامش فاش شود در این خصوص اظهار داشت: "حتی اگر مشخص شود هواپیمای روسیه قربانی یک حمله تروریستی شده است و داعش نیز مدعی شود این اقدام به وسیله یکی از متحدان آن صورت گرفته است، همچنان این پرسش مطرح خواهد بود که آیا حمله تروریستی به هواپیمای روسیه، به درخواست داعش انجام شده است؟

یک کارشناس حوزه تروریسم اظهار داشت: "این حمله اگر به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به وسیله عناصر داعش انجام شده باشد، گویای جهش کیفی در هدف قرار دادن و قدرت حمله است." در این گزارش آمده است: اگر حملات تروریستی علیه کسانی که با داعش می جنگند ادامه یابد، مسئولیت ائتلاف جهانیِ مقابله با داعش سنگین تر خواهد شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: "انصار بیت المقدس" – گروه تروریستی وابسته به داعش در صحرای سینا– روز شنبه مسئولیت سرنگونی این هواپیما را به عهده گرفت. در بیانیه این گروه تروریستی آمده است: "سربازان خلیفه خودخوانده، توانایی سرنگونی هواپیمای روسیه را داشتند." روسیه چندی پیش حملاتی را علیه تروریست های داعش در سوریه آغاز کرد. این درحالیست که به ادعای مقامات غربی، معارضان سوری مخالف اسد – رئیس جمهور سوریه – هدف این حملات بوده اند.

نگارنده این گزارش می افزاید: "انصار بیت المقدس" که به ولایت سینا تغییر نام داده است، پس از انقلاب 2011 (1390) در مصر اعلام موجودیت کرد. این گروه پیش از تشکیل گروه تروریستی داعش، شکل گرفت. گروه تروریستی "ولایت سینا" با ابوبکر بغدادی – سرکرده گروه تروریستی داعش -- بیعت کرد. با این وجود، هنوز ابعاد حمایت داعش از ولایت سینا مشخص نیست.

در این گزارش آمده است: این گروه تروریستی حملاتی را علیه خط لوله انتقال گازِ مصر به اراضی اشغالی فلسطین انجام داده و به گردشگران صهیونیست نیز حمله کرده است. یک مقام سابق سیا، گروه تروریستی ولایت سینا را قدرتمند ارزیابی کرد و اظهار داشت: "به نظر نمی رسد سرنگونی هواپیمای روسیه برای این گروه کار دشواری باشد."

نگارنده گزارش با استناد به سخنان این مقام سیا می افزاید: این موضوع می تواند گویای ظهور تهدید جدیدی برای اروپا آن هم در منطقه ای باشد که چندان مورد توجه مبارزات علیه تروریسم نبوده است. حضور شاخه ای از گروه تروریستی داعش در کشور بزرگی همچون مصر -- که دارای یکی از بزرگترین صنعت های گردشگری است و کانال سوئز را داراست – به طور قطع خطرش از گروه های تروریستی دیگر که در یمن و یا سومالی فعال هستند، بیشتر است.

یک کارشناس آمریکایی اظهار داشت: "توانایی ولایت سینا در اجرای عملیات تروریستی علیه هواپیمای روسیه، برای آمریکا نگران کننده است. چرا که مقامات آمریکایی پیش تر بر این باور بودند که تمرکز داعش تنها بر خلیفه خودخوانده است و تمایل و یا توانایی حملات خارج از مناطق تحت کنترل خود را ندارد. از این رو، تروریست های داعش می توانند از شبه جزیره سینا برای آغاز فعالیت های تروریستی خود در سطح بین المللی استفاده کنند."

نگارنده گزارش اینطور نتیجه گیری می کند: داعش که به نظر می رسید از اختلاف و شکاف القاعده به وجود آمده است، اکنون می کوشد شاخه هایی از خود را پرورش دهد. چرا که با وجود تضعیف هسته مرکزی القاعده به وسیله آمریکا، شاخه های این گروه تروریستی از نابودی کامل آن جلوگیری کردند. بنابراین، داعش نیز می تواند از این روش برای نشان دادن توانایی استراتژیک خود استفاده کند. برای مثال: اگر گروه تروریستی داعش در یک منطقه محاصره شود، از ابزار کافی (شاخه های انشعابی) برای انجام حملات تروریستی در مناطق دیگر برخوردار خواهد بود. اگر داعش در سوریه محبوس شود، در مصر مقابله به مثل خواهد کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد.
 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار