دو نماینده آمریکایی خواستار تشکیل کمیسیونی دو حزبی برای نظارت بر اجرای برجام شدند

دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی پیشنهاد کردند یک کمیسیون اجرایی از نمایندگان دو حزب این کشور، برای نظارت بر اجرای برجام در کنگره تشکیل شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هیل در مطلبی به قلم "جرالد ای کانلی" و "ریچارد هانا،" از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نوشت: باید بر پایبندی کامل ایران به برنامه جامع اقدام مشترک نظارت کامل شود. 

این دو نماینده با بیان این که از دو حزب سیاسی متفاوت هستند، افزودند : پس از بررسی های دقیق ما درمورد توافق هسته ای ایران به نتایج متفاوتی رسیدیم، اما هر دو بر این باوریم زمان آن رسیده است که کنگره از بحث های باقی مانده فراتر برود و برای نظارت بر پایبندی کامل ایران به برنامه جامع اقدام مشترک گام بردارد. 

نمایندگان مذکور در یادداشت خود نوشتند: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای سیاست آشکار آمریکاست. از نظر متحدان نزدیک آمریکا، از جمله اسرائیل نیز این سیاست غیر قابل تغییر به منزله یک تضمین امنیتی اساسی در منطقه بحران زده خاور میانه است. 

گرچه ما همچنان بر سر این که آیا برجام می تواند مانع تلاش بلند مدت ایران برای دستیابی به سلاح های هسته ای شود، اختلاف نظر داریم، اما با این موضوع موافقیم که هرچه پایبندی ایران به این توافق کمتر باشد، به طور قطع امنیت منطقه بیش از پیش به خطر خواهد افتاد. 

این دو نماینده در ادامه پیشنهادی مطرح کرده اند، که به گفته خودشان هم از حمایت حامیان و هم مخالفان توافق برخوردار است و بر اساس آن، کنگره در تلاش‌ها به منظور تضمین پایبندی ایران به تعهداتش حضور فعال خواهد داشت. 

آنها افزودند: درست همانگونه که کنگره به اعمال نظام تحریم‌های شدید ضد ایران به منظور جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح‌های هسته ای کمک کرد، اکنون می تواند در زمینه تضمین اجرای دقیق برجام نیز نقش سازنده ای ایفا کند. 

این دو نماینده همچنین پیشنهاد کرده‌اند یک کمیسیون اجرایی در کنگره تشکیل شود که از نمایندگان هردو حزب در آن حضور داشته باشند و همواره عملکرد ایران بر اساس توافق و کارآیی اقدامات امنیتی قید شده در توافق را به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای مورد بررسی قرار دهد. 

به اعتقاد این دو نماینده، حضور نمایندگانی از وزارت خانه های دفاع، انرژی، خارجه و خزانه‌داری هماهنگی میان کنگره و دولت را تسهیل خواهد کرد. 

تشکیل این کمیسیون از جمله معدود پیشنهادهایی در زمینه توافق هسته‌ای ایران است که توانسته حمایت هر دو حزب را به دست آورد. کنگره باید از این فرصت برای متحد شدن در این زمینه که نیازمند نظارت متفکرانه و متعهدانه کنگره است، بهره گیرد. 

این دو نماینده کنگره در ادامه تاکید کردند: با اجرای این پیشنهاد دو حزبی، ایران درخواهد یافت کنگره همواره بر چگونگی اجرای برجام نظارت خواهد داشت. بیشتر نمایندگان کنگره دریافته اند که رای آنها به توافق هسته ای ایران احتمالا یکی از مهمترین رای گیری ها در زمینه سیاست خارجی بوده است که در آن شرکت کرده اند و از آنجائیکه همچنان درمورد محتوای این توافق اختلاف نظر وجود دارد، لزوم نظارت خاص بر اجرای آن ضروری به نظر می رسد. کنگره با تشکیل این کمیسیون قادر خواهد بود نقش ارزشمندی در بررسی تهدید هسته ای ایران ایفا کند. 

به باور این دو نماینده، این مسئله‌ای است که همه طرف ها درمورد آن توافق نظر دارند.



انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار