تقویت تقاضا با هدایت درست منابع بانک ها / جلوگیری از بنگاهداری با اجرای درست بسته خروج از رکود

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: اگر طرح بسته خروج از رکود به درستی اجرا شود و منابع در مسیر درست قرار گیرد می‌تواند باعث تقویت طرف تقاضا باشد و کم‌کم اقتصاد ما را از رکود فعلی خارج کند.

علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص بسته خروج از رکود گفت: بسته‌ای که تهیه شد با توجه به رکود فعلی اقتصاد است زیرا یکی از نیازهای امروز اقتصاد تحریک تقاضا در اقتصاد کشور است زیرا بسیاری از بنگاه‌های تولیدی برای فروش تولیدات خود نیازمند تقویت طرف تقاضا هستند و با طرحی که ارائه شده بنگاه‌ها به صورت قسطی کالاهای خود را به فروش می‌رسانند و با تنزل اسناد طلب خود می‌تواند پول خود را از بانک دریافت کند. 
 
وی افزود: بر اساس این بسته از طریق ساز و کار بانکی بانک مرکزی ورود پیدا کرده و با نرخی مناسب تسهیلات را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد و بانک‌ها این تسهیلات را به متقاضیان ارائه می کنند. 
 
صالح آبادی در ادامه افزود: تصور من این است که با توجه به کاهش نرخ تورم این امر قطعاً باعث خواهد شد که نرخ بین بانکی نیز کاهش یابد و در نتیجه بر نرخ رسمی بانک‌ها اثر خواهد داشت و از طرفی باید این تأمین مالی هدفمند صورت گیرد تا این منابع در دست مصرف کنندگان واقعی قرار گیرد و از نظر من اگر این طرح به درستی اجرا شود  و منابع مسیر درست قرار گیرد می‌تواند باعث تقویت طرف تقاضا باشد و کم‌کم اقتصاد ما را از رکود فعلی خارج کند. 

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه در خصوص بنگاه داری بانک‌ها گفت: بنگاه داری بانک‌ها بر اساس قانون ارتقای تأمین نظام مالی توسط دولت تصویب شده و ظرف سه سال باید دارایی‌های مازاد خود را کاهش دهد و باید توجه شود منابعی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد صرف بنگاه داری نشود و به صورت هدفمند و صحیح سیستم بانکی استفاده شود. 

وی با بیان اینکه بسته‌ای در بانک مرکزی در حال تدوین است گفت: این بسته باید به گونه‌ای تدوین شود تا ساز و کار نظارتی لازم را داشته باشد تا از انحراف این منابع جلوگیری شود زیرا این طرح نقدینگی لازم را در کوتاه و میان مدت در بخش های مختلف اقتصادی تأمین کند و با تحریک تقاضا و استفاده از این منابع و استفاده از سرمایه‌های بانک‌های خارجی پس از برجام به اهداف مدنظر دست یابیم. 

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان 
اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/




 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار