باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد/

بالارفتن یک‌شبه کرکره‌های انتخاباتی؛ گروه کور احزاب رسمی

همیشه و با نزدیک شدن به انتخابات، برخی احزاب که یک‌شبه ساخته شده‌اند کرکره‌ها را بالا می‌دهند و چراغ‌هایشان روشن می‌شود اما ناگهان بعد از انتخابات چراغ‌هایشان کمسو می‌شود و درهایشان سه قفله.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هرچه به روزهای برگزاری انتخابات و شور و شوق‌های انتخاباتی نزدیکتر می‌شویم چشم و گوشمان هم به نام‌های جدیدتری از احزاب روشن می‌شود.

افراد و گروههایی که آمدن و رفتنشان پرماجراست؛ در دوره‌ای کرکره‌ها را بالا می‌دهند و چراغ‌هایشان روشن می‌شود و ناگهان بعد از انتخابات چراغ‌هایشان کمسو می‌شود و درهایشان سه قفله.

حتی سیاسیون هم نمی‌دانند بر این موجودات زودرس چه نامی بگذارند چرا که مجوزشان همزمان با هیجانات انتخاباتی صادر می‌شود، این روزها هم که دیگر بازارشان داغ داغ است.

امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس در این بار می‌گوید: "در زمان شور و شوق انتخاباتی، احزابی به صورت قارچگونه رشد و همراه با ائتلاف‌ها و گروه‌ها حرکت می‌کنند ولی بلافاصله بعد از انتخابات افول کرده و از صحنه می‌روند."

البته این سخنان در حالی است که قانون، قانون است و زودرس و دیررس و نارس نمی‌شناسد.

حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور اما در این باره می‌گوید: "هر کسی که بخواهد در قالب حزب، گروه و تشکل سیاسی کار حزبی کند حتما باید از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز تأسیس و مجوز فعالیت دریافت کنند."

اما حالا چطور می‌شود نزدیک انتخابات احزاب احتمالا  فعالمان چند صدتایی می‌شوند و دوباره بعد از انتخابات چند حزب بیشتر باقی نمی‌ماند و مابقی به حاشیه می‌روند، خود داستانی است مفصل اما این تکثر هیجانی و مقطعی احزاب هم پیامدهایی دارد؛ مثلا حشمتیان، نایب رئیس خانه احزاب معتقد است که این‌ قبیل حزبها گاهی در جامعه جوّ و حرکتی ایجاد می‌کنند و بعد از چند روز هم خاموش می‌شوند.

خانه احزاب معتقد است که این احزابِ چند ماهه زمانی موفق می‌شوند که به احزاب اصلی کشور توجه نشود و دولتمردان از آنها پشتیبانی نکنند اینگونه می‌شود که احزاب خلق‌الساعه‌ای متولد می‌شوند و جریان سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در نهایت مواجهه با این احزاب مقطعی و بدون سابقه، علاوه بر سازوکار قانونی و حزبی، دقت و مراقبت مردمی بیشتری را می‌طلبد تا عملکرد این احزاب قارچ گونه به پای احزاب اصلی کشور نوشته نشود.

گزارش از فرزانه سادات صائمین

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار