از ترس و دلهره در شهرداری تا آرامش بیماران حین آتش سوزی بیمارستان/ کدام صحیح است؟+ تصاویر

امروز 2 مانور در شهر مشهد رخداد که یکی از آن‌ها با اطلاع رسانی خیلی آروم و دیگری بدون اطلاع قبلی و با جنجال همراه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ صبح یکشنبه دهم آبان، هنگام نشست خبری معاون اداری شهرداری مشهد، ناگهان صدای آژِیر خودروهای پلیس شنیده شد و نشست خبری نیز با جمله «فورا از اتاق خارج شوید ساختمان باید تخلیه شود» نیمه‌تمام رها شد. 

تمامی پرسنل شهرداری از ساختمان به سمت خیابان‌ها خارج شدند و تیم چک و خنثی سازی بمب نیروی انتظامی وارد محل شده و سریعا با تجهیزات کامل وارد ساختمان شدند.

سپس از بلندگوی اتومبیل‌های پلیس پیام‌هایی داده می‌شد، ساختمان شهرداری مشهد کاملا تخلیه شد، کل میدان توسط نوارهای زرد خطر بسته‌ شد.

از ترس و دلهره در شهرداری تا آرامش بیمارن حین آتش سوزی بیمارستان/ کدام صحیح است؟+ تصاویر

از ترس و دلهره در شهرداری تا آرامش بیمارن حین آتش سوزی بیمارستان/ کدام صحیح است؟+ تصاویر

از ترس و دلهره در شهرداری تا آرامش بیمارن حین آتش سوزی بیمارستان/ کدام صحیح است؟+ تصاویر

البته دقایقی بعد همه متوجه شدند که این موضوع به هیچ وجه خرابکاری نبوده و مسئله یک مانور بمب گذاری است که ابته مدیرکل روابط عمومی شهرداری مشهد با تاکید براینکه موضوع بمب گذاری در ساختمان شهرداری مشهد یک شایعه است‌، گفت: تخلیه ساختمان شهرداری مشهد به‌ دلیل برگزاری "مانور بمب‌گذاری" بود.

مجید پیراسته مشاور و رییس حوزه شهردار مشهد ضمن گلایه از عدم هماهنگی در برگزاری چنین مانورهایی افزود: متاسفانه ظهر امروز به بهانه هفته پدافند غیرعامل، مانوری در ساختمان شهرداری مشهد توسط نیروی انتظامی برگزار شد که هیچ‌گونه هماهنگی در این خصوص با مدیریت شهری صورت نگرفته بود و این موضوع باعث بروز شایعه بمب‌گذاری در ساختمان شهرداری شد و مشکلاتی برای کارکنان شهرداری و ارباب رجوع ایجاد کرد.

مانور لحظه صفر آتش سوزی و تخلیه اضطراری در بیمارستان مهرگان مشهد برگزار شد 

حریق و تخلیه اضطراری با سناریوی از پیش تعیین شده به مناسبت گرامیداشت هفته پدافند غیر عامل و به منظورکسب آمادگی پرسنل جهت مقابله با شرایط اضطراری با همکاری و هماهنگی آتش نشانان ایستگاه های 7 و 34 سازمان آتش نشانی مشهد ، برگزار شد. 

معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ، علی رغم صفر بودن این مانور پیش از برگزاری ، به منظور پیشگیری از ایجاد هر گونه استرس اطلاع رسانی به افراد حاضر در بیمارستان از طریق پیج به عمل آمد .

آتش پاد سوم " مهدی رضایی " اظهار داشت: این مانور با هدف افزایش ارتباط سازمانی، تمرین و فراخوان نیروها در بحران ها، هماهنگی و تعامل بین نیروهای درون سازمانی به منظور آمادگی هر چه بیشتر در مواجه با بحران های طبیعی و حوادث غیر مترقبه اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: این مانور با برنامه ریزی از پیش تعیین شده و با همکاری و هماهنگی مدیریت بحران این مرکز پزشکی و سازمان آتش نشانی برگزار شد.

از ترس و دلهره در شهرداری تا آرامش بیمارن حین آتش سوزی بیمارستان/ کدام صحیح است؟+ تصاویر

از ترس و دلهره در شهرداری تا آرامش بیمارن حین آتش سوزی بیمارستان/ کدام صحیح است؟+ تصاویر

این مقام ایمنی بیان داشت: پناه گیری صحیح در بیمارستان، حمل و انتقال مصدومان، آموزش پرسنل قبل از برگزاری مانور تخلیه امن اضطراری و همچنین انجام عملیات امداد و نجات از اقدامات اجرایی این طرح بود.

 معاون عملیات سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد تاکید کرد: با توجه به امکان بروز حوادث غیر مترقبه انجام چنین مانور هایی برای آمادگی هر چه بیشتر کارکنان و سازمان های امدادی به منظور پیشگیری و کاهش خسارات و تلفات احتمالی الزامی است.

 آتش پاد سوم رضایی ادامه داد : این مانور به دنبال آتش سوزی فرضی در بخش انبار دارو بیمارستان و درخواست کمک از سامانه 125 آغاز شد. پرسنل سایر بخش های بیمارستان و آتش نشانان در محل حادثه حاضر شدند و بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده نسبت به تخلیه بیماران و همراهان از بخش، اطفاء حریق، تخلیه دود و رسیدگی به مصدومان اقدام کردند.

 در این مانور به دلیل انتشار دود در طبقات فوقانی بیمارستان ، آتش نشانان ضمن تخلیه محبوسین از طبقات به محل امن ، بیماران و افرادی که به پشت بام پناه برده بودند را بوسیله خودروی نردبان 52 متری به سطح خیابان منتقل و با استفاده از خودروی توربوفن نیز نسبت به تخلیه و تهویه دود اقدام نمودند .

شایان ذکر می باشد در این مانور پرسنل نحوه تخلیه ایمن و سریع محل، استفاده از تجهیزات آتش نشانی و تخلیه دود را با استفاده از تجهیزات اضطرای تمرین کردند.

براساس گزارش خبرنگار ما، این دو مانور همزمان در یک زمان رخ‌داد اما اولین مانور که مربوط به پدافند غیرعامل و خنثی سازی بمب بود، به دلیل عدم هماهنگی قبلی شایعات و ترس و وحشت را رقم زد ولی آمادگی مردم  و نیروی انتظامی را در حوادث واقعی سنجید ولی مانور دوم که مربوط به آتش نشانی بود با اطلاع قبلی به خاطر حضور بیماران با آرامش برگزار شد.

هم اکنون جای یک سوال باقی می‌ماند که آیا باید مانور‌ها با طلاع قبلی و در حین ارامش برگزار شود و یا اینکه بدون اطلاع مسئولین همانند یک حادثه واقعی باشد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۴
دمشون گرم. بالاخره یک مانور واقعی هم دیدیم.
تا کی باید مانورها نمایشی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۲ آبان ۱۳۹۴
دمشون گرم. بالاخره یک مانور واقعی هم دیدیم.
تا کی باید مانورها نمایشی باشد.
آخرین اخبار