رايزنان در راه اروپا!

معاون وزير صنعت از آغاز اعزام رايزنان ايران به کشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا خبر داد و گفت: تا پايان آذر ماه 25 رايزن ايراني به کشورهاي دنيا اعزام مي‌شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ولي‌الله افخمي‌راد در پنجمين گردهمايي رايزنان بازرگاني نيز گفت: شرايط نسبت به ابتداي دولت يازدهم تغييرات اساسي و مهمي در حوزه اقتصاد داشته و دولت موفق شده با اقدامات ارزشمندي، مذاکره با 1+5 را به نتيجه رسانده و هم‌اکنون اقتصاد ايران منتظر نتايج ثمربخش اين گفتگوها و نمايان شدن لغو تحريم‌ها است.

وي تصريح کرد: توقعي که تجار و بازرگانان از رايزنان دارند، اين است که حضور در بازارهاي هدف شکل عملياتي‌تر به خود گيرد و به خواسته‌هاي آنها پاسخ مطلوب داده شود، اين در شرايطي است که اعلام شده هم‌اکنون تعداد رايزنان بازرگاني بيش‌از 17 نفر است در حالي که در ابتداي دولت يازدهم، تنها 7 رايزن در بازارهاي هدف حضور داشته‌اند.

به گفته افخمي‌راد، 4 رايزن در مرحله اعزام به سر مي‌برند و 5 رايزن نيز مراحل مربوط به وزارت امور خارجه و ساير مراحل استصوابي را طي مي‌کنند که اميدواريم تا پايان آذر به کشورهاي هدف اعزام شوند.وي تصريح کرد: وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد زيادي بر اعزام رايزنان بازرگاني در کشورهاي هدف دارد و البته نقش يک رايزن را از يک کارمند سفارت به فردي فعال که محل رجوع تجار و بازرگانان ايراني و خارجي است، ارتقا داده است.

بنابر اين گزارش، ولي‌الله افخمي‌راد در حاشيه پنجمين گردهمايي رايزنان بازرگاني ايران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اروپا هنوز رايزن بازرگاني نداريم و در حال انتخاب آنها به سر مي بريم.

وي افزود: به زودي رايزنان بازرگاني براي استقرار در آلمان، فرانسه، ايتاليا و اسپانيا انتخاب خواهند شد، اين در شرايطي است که رايزنان بازرگاني با هدف بررسي مسائل و مشکلات و نيز ارائه راهکارهايي براي توسعه صادرات کالا و خدمات از ايران به کشورهاي هدف اعزام مي‌شوند که تعداد آنها از 7 کشور در ابتداي دولت يازدهم به 25 کشور تا پايان آذر ماه خواهد رسيد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شرايط تحريم باعث شده بود که ارتباط تجاري ايران با دنيا قطع شده است، بنابراين بسياري از رايزنان بازرگاني ترجيح دادند به ايران برگردند و به همين منظور محل مأموريت خود را ترک کردند. از 18 ماه قبل که فعاليت ايران در عرصه‌هاي اقتصادي و تجاري مجدد آغاز شد، بررسي‌هاي مجدد براي انتخاب کشورهاي مناسب براي اعزام رايزن بازرگاني انجام شد.

افخمي‌راد تصريح کرد: براساس مصوبه هيات وزيران، وزارت صنعت مجاز است در 30 کشور دنيا رايزن داشته باشد که در 10 کشور نيز رايزنان را به صورت نماينده اعزام کرده‌ايم که نمونه آن در چين و عراق است.

به گفته رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران، متناسب با حجم تجارت ايران با ساير کشورها اين رايزنان انتخاب مي شوند و البته استراتژي کلي آنها افزودن به حجم تجارت است، چراکه برخي کشورها بنا به دلايلي حجم تجاري بالايي با ايران ندارند و اگر رايزن هم قادر نباشد تغيير اساسي در ميزان مبادلات 2 کشور به وجود آورد، عملا حضور وي چندان مقبول نيست.

وي خاطرنشان کرد: اگر رايزنان در کشورهاي هدف صادراتي نتوانند به توسعه مبادله کالا و خدمات بردازند و حجم تجارت را افزايش دهند، به مأموريت آنها خاتمه خواهيم داد. البته موردي هم وجود دارد که تذکراتي از سازمان توسعه تجارت دريافت کرده است.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: تا به حال به دليل تحريم روابط ايران با بسياري از کشورهاي دنيا در سطح پاييني بوده و با توجه به اينکه هنوز تحريم بانکي پابرجا است، ارزيابي دقيقي نمي توان از ميزان و کيفيت عملکرد رايزنان داشت اما به طور قطع بعد از برداشته شدن تحريم‌ها مي توان ارزيابي دقيقي از عملکرد آنها صورت داد.

افخمي‌راد توضيح داد: کشورها متناسب با نظام اقتصادي خود تعداد رايزنان متعددي دارند که اگرچه ممکن است صادرات بالايي هم نداشته باشند اما ماموريت خريد کالاها را دنبال مي کنند، ضمن اينکه برخي کشورهاي اطراف ايران نيز 5 برابر ما رايزن بازرگاني دارند و ايران هنوز 30 رايزن خود را اعزام نکرده است.


منبع: روزنامه مردم سالاری

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.