مرکز تحقیقات سرطان شهید بهشتی هشدار داد؛

سوسیس و کالباس عامل اصلی ابتلا به سرطان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی: میزان بروز سرطان در کشور حدود 140در هر 100هزار نفر است که مصرف سوسیس و کالباس در خط اول ایجاد سرطان قرار دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، افزودن نیترات به سوسیس و کالباس را به دلیل آنکه در معده به «نیتروز آمید» تبدیل می‌شود عامل سرطان زایی گوشت‌های فرآوری شده می‌داند.

دبیر انجمن صنایع سوسیس و کالباس با اشاره به میزان مصرف سرانه سوسیس و کالباس در ایران می گوید: هر فرد ایرانی در سال 8/5 کیلوگرم سوسیس و کالباس می‌خورد که اگر آن را بر 365 روز در سال تقسیم کنیم، سهم هر فرد در روز 15 تا 20 گرم می شود

چند روز پیش مجله «لانست» گزارشی از سوی سازمان بهداشت جهانی با عنوان «یک روز بد در صنایع تولیدی سوسیس و کالباس» منتشر کرد که با بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های خبری همراه بود. روزنامه گاردین با تیتر «گوشت‌های فرآوری شده درست شبیه به سیگار خطرناک هستند» به پوشش خبری نتایج پژوهش‌های آژانس بین‌المللی سرطان سازمان بهداشت جهانی پرداخت و خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز با این عنوان که «سوسیس و کالباس در گروه مواد سرطان‌زا طبقه‌بندی شدند» بار دیگر بحث سلامت این مواد غذایی را به چالش کشید.

دیروز نیز رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی در نشست خبری کنگره بین‌المللی پیشگیری از سرطان با اشاره به میزان بروز سرطان در کشور در جمع خبرنگاران گفت: میزان بروز سرطان در کشور حدود 140در هر 100هزار نفر است که مصرف سوسیس و کالباس در خط اول ایجاد سرطان قرار دارد. دکتر محمد اسماعیل اکبری یکی از عوامل خطر سرطان را پروتئین و چربی حیوانی مانده مانند سوسیس و کالباس بیان می‌کند که به عنوان ریسک فاکتور محسوب می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود اعلام کرده که گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، کالباس و هات داگ باعث سرطان می‌شوند. این سازمان می‌گوید که مصرف مستمر گوشت قرمز از جمله گوشت گاو، خوک، گوساله و گوسفند نیز احتمالاً برای مردم سرطان زا است.

سازمان بهداشت جهانی در نتیجه‌گیری‌هایش اعلام کرده که گوشت فرآوری شده به اندازه استعمال دخانیات و آزبست خطرناک است. به گفته آژانس بین‌المللی سرطان در سازمان بهداشت جهانی، درجه حرارت بالا هنگام تولید گوشت‌های فرآوری شده ترکیبات سرطان‌زایی تولید می‌کند. همچنین بررسی‌های انجام شده توسط صندوق جهانی تحقیقات سرطان نشان می‌دهد، از نظر آماری رابطه معنا‌داری بین مصرف سوسیس و کالباس و سرطان روده بزرگ وجود دارد.

به عبارتی مصرف هر 5/3 اونس سوسیس و کالباس در هر روز 16درصد خطر ابتلا به سرطان کلون ( سرطان روده بزرگ ) را افزایش می‌دهد. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان هم به این نتیجه رسیده ‌است که خوردن حدود 8/1 اونس گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را حدود 18 درصد افزایش می‌دهد.

دکتر زهرا عبداللهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت به «ایران» می‌گوید: آنچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده این است که مصرف مداوم، بی رویه و مستمر گوشت‌های فرآوری شده خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد به عبارتی اگر فردی روزانه 50 گرم سوسیس و کالباس بخورد خطر بروز سرطان کلون 18درصد بیشتر می‌شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، افزودن نیترات به سوسیس و کالباس را به دلیل آنکه در معده به «نیتروز آمید» تبدیل می‌شود عامل سرطان زایی گوشت‌های فرآوری شده می‌داند. علاوه بر آن مصرف بی‌رویه سوسیس و کالباس به خاطر اینکه نمک و چربی زیادی دارند با افزایش خطر بروز سرطان همراه است. او در ادامه می‌افزاید: آنچه وزارت بهداشت باید انجام دهد فرهنگ‌سازی تغذیه صحیح و همچنین آموزش الگوی غذایی صحیح است تا مردم مصرف گوشت‌های فرآوری شده را به حداقل برسانند. همچنین وزارت بهداشت به طور مستمر و دقیق کیفیت تولید سوسیس و کالباس را در کارخانه‌ها از لحاظ میزان افزودن مواد نگهدارنده نظارت و کنترل می‌کند چرا که استفاده از نیترات بیش از مقدار مجاز خطر سرطان زا بودن این مواد غذایی را دو چندان می‌کند.

دکتر عبداللهی با اشاره به اینکه برخی از کارخانه‌های تولید‌کننده به منظور جلوگیری از تغییر رنگ و فاسد شدن محصولات‌شان بیش از مقدار مجاز مواد نگهدارنده به گوشت‌های فرآوری شده اضافه می‌کنند بیان می‌کند: وزارت بهداشت استاندارد استفاده از «نیتریت» را در صنایع گوشت‌های تولید شده پایش و کنترل می‌کند.

او به آموزش الگوی غذایی صحیح که از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود نیز اشاره می‌کند که بسیج آموزش همگانی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری‌ها و از طریق خانه‌های سلامت و فرهنگسراها الگوی صحیح غذایی و کاهش مصرف فست فودها را به مردم و کودکان آموزش می‌دهند.

دکتر مجید افلاکی دبیر انجمن صنایع سوسیس و کالباس نیز از تیترهایی که برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها آخر هفته گذشته در مورد سرطان زا بودن سوسیس و کالباس به نقل از سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده بودند، انتقاد می‌کند و در پاسخ به این سؤال که صنایع تولید سوسیس و کالباس در برابر سلامت مردم چه مسئولیتی دارد می‌گوید: اولاً آنچه که ما در ایران به عنوان فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس استفاده می‌کنیم شرایط تولید آن با سوسیس و کالباس تولید شده در اروپا و امریکا متفاوت است. سرطان زا بودن فرآورده‌های گوشتی آن‌طور که WHO می‌گوید به عامل مهم نیتریت بر می‌گردد این در حالی است که آنچه ما به عنوان نیتریت در صنایع تولید این محصولات استفاده می‌کنیم بسیار پایین‌تر از میزان استاندارد جهانی است.

به گفته دبیر انجمن صنایع تولید سوسیس و کالباس میزان استفاده از نیتریت در اروپا PPM 200 و در کشور ما آن‌طور که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنند، بیشترین میزان نیتریتی که به گوشت‌های فرآوری شده اضافه می‌شود 100تا 120 واحد PPM است و این در حالی است که معمولاً 100واحد PPMنیتریت بعد از 5 روز در بازار از بین می‌رود. وزارت بهداشت نیز در صورتی پروانه تولید برای واحدهای تولید‌کننده این محصولات صادر می‌کند که میزان نیتریت سوسیس و کالباس نصف کشورهای اروپایی یا حتی ترکیه باشد.

دکتر افلاکی با اشاره به میزان مصرف سرانه سوسیس و کالباس در ایران ادامه می‌دهد: هر فرد ایرانی در سال 8/5 کیلوگرم سوسیس و کالباس می‌خورد که اگر آن را بر 365 روز در سال تقسیم کنیم، سهم هر فرد در روز 15 تا 20 گرم به دست می‌آید این در حالی است که مصرف سرانه در امریکا 60 کیلو در سال است بنابراین با توجه به مصرف سرانه و مقدار نیتریت مصرفی سرطان زا بودن سوسیس و کالباس در ایران هیچ گاه نمی‌تواند صحت داشته باشد.

در هر حال سرطان زا بودن سوسیس و کالباس در صورت مصرف مستمر و مداوم از سوی سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است؛ مدت‌ها هم است که اخباری از آلودگی و تردید درباره سلامت مواد غذایی روی خط رسانه‌ها می‌رود، اخباری که هر روز نگرانی‌های زیادی را بین مردم ایجاد می‌کند. حالا از کجا معلوم که سوسیس و کالباس‌های ایرانی هم مانند دیگر مواد غذایی و محصولات کشاورزی که این روزها بحث سلامت‌شان دردسر ساز شده است، نیتریت بالایی
 نداشته باشند.



منبع: وطن امروز

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سوسیس ، کالباس ، سرطان ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار