المیادین «بیانیه مشترک وین» را یک موفقیت خواند

شبکه المیادین اعلام کرد: دستیابی به بیانیه مشترک در نشست وین خود موفقیت محسوب می شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در وین گفت: دستیابی کشورهای شرکت کننده در نشست وین به توافق درباره سوریه، خود موفقیت محسوب می شود.

وی گفت: شرکت کنندگان در نشست وین پس از ساعات ها تلاش به یک بیانیه مشترک دست پیدا کردند. این امر به خودی خود یک تحول مهم محسوب می شود زیرا برای اولین بار همه کشورهایی که به نوعی با بحران سوریه مرتبط بودند بر سر یک میز جمع می شدند. در این نشست کشورهایی که با یکدیگر اختلاف های عمیقی داشتند همچون ایران و سعودی حضور داشتند با این حال این کشورها توانستند بیانیه ای مشترک صادر کنند و این امر خود یک موفقیت محسوب می شود.

وزرای خارجه آمریکا و ورسیه و همچنین استفان دی میستورا نماینده سازمان ملل متحد در سوریه نیز در کنفرانس خبری خود به این مساله اشاره کردند.

آنچه شرکت کنندگان در نشست وین به آن دست پیدا کرده اند یک راه حل میانه برای همه طرف های مذاکره محسوب می شود. اگر کشورهای شرکت کننده در این نشست برای اجرای راه حل های میانه و اعطای برخی امتیازها آمادگی نداشتند مسلماً امکان نداشت طرف های شرکت کننده در نشست وین به این نتیجه دست پیدا کنند.

با این همه برخی مسائل ثابت و جوهری در مواضع روسیه، ایران و برخی دیگر کشورها به چشم می خورد. این مواضع ثابت به این مساله مربوط می شد که خود سوری ها باید به راه حلی برای بحران کشورشان دست پیدا کنند و این سوری ها هستند که سرنوشت کشور و نوع حکومت شان را تعیین می کنند.

مسائل اساسی که در بیانیه وین گنجانده شده بود مسائلی اختلاف برانگیز نبود. این مسائل در درجه نخست به حفاظت از وحدت سوریه و سکولار بودن نظام این کشور مربوط می شد و اینکه نظام سوریه باید به منافع تمامی گروه ها و اقشار سوریه احترام بگذارد.

همچنین یکی از مسائل مهمی که بی تردید مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد و ساز و کاری برای اجرای آن تعیین می شود مساله برقراری آتش بس و کمک رسانی به آسیب دیدگان سوری است. همچنین مساله مبارزه با تروریسم از مسائلی است که درباره آن توافق صورت گرفته است. چنانچه آتش بسی در سوریه برقرار شود این آتش بس شامل حال گروه های تروریستی نمی شود.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار