حمایت برنده جایزه صلح نوبل از برجام

برنده آمریکایی جایزه صلح نوبل در سال 2005، از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 حمایت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «اُپلیکا اُبرن نیوز،» «جان اُکبرگ،» برنده جایزه صلح نوبل در سال 2005  و کارمند سابق «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،» در سخنرانی دیروز (سه‌شنبه) خود در «دانشگاه اُبرن» با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، اظهار داشت: برخی ممکن است مخالف این توافق باشند، اما نمی‌توانند برای مخالفت خود دلیل بیاورند، چه رسد به اینکه متن آن را خوانده باشند. 

اُکبرگ، که در حال حاضر  مشاور ارشد پادمان هسته‌ای «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و دولت آمریکاست، مدعی شد: «اگر متن توافق را مطالعه کنید، خواهید دید که ایران برای پایبند بودن به مفاد آن، دلایل زیادی دارد. قراداد شامل تصاویر ماهواره‌ای از تأسیسات هسته‌ای ایران و همچنین تصاویر دوربین‌های امنیتی نصب‌شده در آن‌ها است.» وی همچنین افزود محدودیت‌ها و بازرسی‌های آژانس پس از انقضای این توافق 15‌ساله، ادامه خواهد داشت؛ زیرا ایران «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (ان‌پی‌تی) را امضا کرده است.

برنده جایزه صلح نوبل در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس توافق هسته‌ای وین، بازرسی‌های آژانس باید 24 روز پیش از انجام آن‌ها به اطلاع ایران برسد، مدعی شد: به نفع ایران است که بیش از یک تا سه‌روز برای صدور اجازه بازرسی صبر نکند. در غیر این صورت موضوع رسانه‌ای خواهد شد.

اُکبرگ افزود بازرسان آژانس به فناوری‌هایی دست یافته‌اند که آن‌ها را قادر می‌سازد با آزمایش نمونه‌ای به اندازه یک سرسوزن، وجود مواد هسته‌ای را در یک مرکز، تشخیص دهند. 


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار