ادبیات مقاومت در حوزه كودک و نوجوان، لاغر و نحیف است

یک خاطره‌نگار و پژوهشگر گفت: این روزها فقط مسابقه انتشار خاطرات وجود دارد، بدون توجه به اینكه در چه بخش‌هایی با كمبود محتوا مواجهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ سیدقاسم یاحسینی، نویسنده و مورخ، درباره لزوم توجه به تولید ادبیات مقاومت برای كودكان و نوجوانان گفت: در نبود منابع برای كودكان همین بس كه اگر بخواهیم برای كودكان زیر 10 سال، یک كتاب درباره تاریخ جنگ هشت ساله ایران و عراق معرفی كنیم، با خلأ شگفت‌انگیزی روبرو می‌شویم.

وی بیان كرد: در زمینه ثبت خاطرات دانش‌آموزان، خوشبختانه تلاش‌های متعددی در سال‌های اخیر شكل گرفته و اگر محققی خاطرات شفاهی و كتبی منتشر شده در این زمینه را در قالب خاطره‌پژوهی مورد مطالعه موضوعی قرار دهد، صدها هزار فیش تحقیق از این آثار تولید می‌شود. با این همه، چنین به نظر می‌رسد كه ادبیات دفاع مقدس در سال‌های اخیر، برای قشر كودک و نوجوان تولیدات چندان درخوری نداشته است.

یاحسینی اشاره كرد: این نحیفی و لاغری چندان شدید است كه در بسیاری از جشنواره‌های محلی و سراسری، وقتی موضوع كودک و نوجوان مطرح می‌شود، نفرات اول و دوم معرفی نمی‌شوند و اعلام می‌شود «آثار درخور توجهی» در این زمینه به دست نرسیده است.

وی با بیان اینكه جا دارد با یک برنامه‌ریزی صحیح، موضوع جنگ تحمیلی برای كودكان و نوجوانان مورد بازیابی و بازنگری جدی قرار گیرد، اشاره كرد: مواد و مصالح بسیار متعدد و جالبی از حضور كودكان، نوجوانان و دانش‌آموزان در هزاران كتاب خاطرات منتشر شده در باب جنگ تحمیلی وجود دارد و می‌توان به برخی از آثار درخشان انتشارات سوره مهر، بنیاد شهید و نشر فاتحان اشاره كرد كه دانش‌آموزان نقش اول بسیاری از این خاطرات را ایفا می‌كنند.

این نویسنده تاكید داشت: به نظر می‌رسد این روزها فقط مسابقه انتشار خاطرات وجود دارد و به این توجه نمی‌شود كه این خاطرات قرار است مورد توجه كدام قشر قرار بگیرد و در چه بخش‌هایی با كمبود محتوای مناسب و غنی مواجهیم.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار