یک سوم سمعک‌های مصرفی قاچاق است

حدود یک سوم سمعک‌ها از مبادی غیر قانونی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

حسن عبدالله‌زاده دبیر اجرای اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربرد شنوایی‌شناسی در گفتگو با ‌خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قاچاق سمعک بیان کرد: در ایران بیش از 12شرکت هستند که در زمینه واردات سمعک از مبادی قانونی، جدیدترین سمعک‌های اروپا و آمریکا را وارد می‌کنند اما متأسفانه حدود یک سوم از سمعک های مصرفی مردم از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند.

وی افزود: به دلیل کوچکی سمعک به راحتی می‌توان در کیف حمل و به ایران وارد کرد.

حدود 90درصد سمعک‌های غیر استاندارد چینی است
عبدالله‌زاده گفت: شرکت‌هایی هستند که بیش از 10سال است که مشغول فعالیت هستند اما گاهی برای وارد کردن یک سمعک چند ماه درصف هستند و ایرادات زیادی به اوراق مدارک این سمعک‌هایی که حتی بارها وارد شده است، گرفته می‌شود، در حالیکه سمعک‌های غیراستاندارد به راحتی به کشور وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب کاری که وزارت بهداشت می‌تواند در جهت کاهش قاچاق انجام دهد این است که تمهیداتی برای شرکت‌های با سابقه و معتبر وارد کننده سمعک ‌بیندیشند تا بتوانند به راحتی سمعک را وارد کنند.

دبیر اجرایی اولین کنگره مفاهیم و اصول کاربرد شنوایی شناسی اظهار کرد: بیشترین صدمه سمعک های غیر استاندارد برای نوزادان و کودکان در حال زبان آموزی است. زیرا به دلیل کیفیت پایین نمی‌توانند صداهای متفاوت را انتقال دهند و در نتیجه کودک از نظر گفتار دچار مشکل می‌شود.

وی راجع به یکی دیگر از مشکلات شنوایی ‌شناسان گفت: متأسفانه برخی از رشته های دیگر ‌در امر تجویز سمعک دخالت می‌کنند، در حالیکه در ایران تا سطح دکترای حرفه‌ای شنوایی شناس تربیت می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار