تماس سعودی‌ها با پوتین به معنی پذیرفتن بشار اسد است

حکومت سعودی تلاش می‌کند برای حل بحران سوریه از ایران پیشی گیرد اما دیگر روی سرنگونی فوری بشار اسد رئیس جمهور سوریه اصرار نمی‌کند و به بقیه هم پیشنهاد می‌کند روی این گزینه تمرکز نکنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور روسیه به تازگی برای دومین بار طی امسال با محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان دیدار کرد.

مسکو در شرایطی است که تحت تحریم غرب قرار دارد بنابراین این اقدام ریاض را به عنوان نشانه‌ای دال بر آمادگی عربستان برای تنظیم مستقل دستورکار دو جانبه ارزیابی کرده است.

صحبت بر سر دستیابی به توافق‌هایی درخصوص توسعه روابط تجاری و اقتصادی بود ولی در حقیقت این مساله با اوضاع خاورمیانه به طور کلی و سوریه به طور خاص ارتباط داشت.

طی دوران  به اصطلاح بهار عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا عربستان با توجه به نگرانی به خاطر بی‌ثباتی کشورهای اطراف به طور گزینشی عمل کرد و واکنش‌هایی عصبی به موفقیت‌های ایران در زمینه سیاست منطقه‌ای نشان داد و سعی کرد تنش‌های بحرین و یمن را به آن ربط دهد و اتحادی تحت رهبری خود ایجاد و به عنوان رهبر جهان عرب عرض اندام کند که البته سوریه هم جزئی از آن است.

به همین دلیل مقامات ریاض این وظیفه را پیش روی خود قرار داده‌اند که نیروهای خارجی را از عرصه ژئوپلیتیکی عربی بیرون کنند.

بدون این که به جزئیات تلاش‌های پرشمار عربستان در این رابطه بپردازیم، این حس ایجاد می‌شود که ریاض به خاطر این که فرصت نکرده است از تجربه بحرین و یمن یعنی لشکرکشی ائتلاف به اصطلاح عربی در رابطه با سوریه بهره ببرد، نگران است.

به احتمال زیاد این طرح با حمایت آمریکا همراه نمی‌شد که همراه با روسیه زمینه امضای توافقنامه وین را در خصوص پرونده هسته‌ای ایران فراهم ساخته و زمینه خروج این کشور را از انزوای بین المللی و تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند.

به همین علت بعد از حضور نظامی روسیه در سوریه مشکل حفظ رژیم سوریه بدون بشار اسد یا با او برای ریاض جای خود را به مشکل ائتلاف‌های منطقه‌ای و حوادث بعدی داد.

سعودی‌ها پیش از این توانسته بودند آنکارا را با خود همراه کنند که مدت زیادی بین عربستان و ایران مانور می‌داد.

در زمان تشدید بحران یمن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه لحن اظهارات خود را در رابطه با ایران به شدت منفی، از حملات هوایی عربستان و متحدانش علیه شیعیان این کشور حمایت و تهران را به تلاش برای حکومت در منطقه متهم کرد.

آنکارا در تلاش‌های دیپلماتیک ائتلاف عربی و متحدانش مشارکت کرد ولی این راهبرد موجب شد بعد از توافق‌های به دست آمده بین مسکو و واشنتگن در خصوص آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه عملاً از بازی سوریه و حتی عراق کنار گذاشته شود.

جالب‌ترین مساله این است که پیمان روسیه با ایران در رابطه با سوریه مانع اصولی بر سر راه روابط عربستان و سوریه محسوب نمی‌شود. حالا هم همه چیز می‌تواند درست مانند دوران حکومت حافظ اسد پدر بشار باشد البته با رعایت یک سری شروط مشخص به ویژه در صورتی که عربستان به حفظ وحدت، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و عراق و ماهیت عربی آن‌ها پایبند باشد.

به همین دلیل اگر در نظر بگیریم که مسکو از دمشق حمایت می‌کند و ریاض برعکس خواهان سرنگونی اسد است، می‌توان تصور کرد که پیش از دیدار شاهزاده بن سلمان با ولادیمیر پوتین تدارکات دیپلماتیک مشخصی دیده شده است.

پیش از این عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان به دو سناریوی ممکن برای حل و فصل مشکل سوریه اشاره کرده بود: اول گزینه سیاسی که مسکو از آن حمایت می‌کند و شامل شبیه سازی روند سیاسی و دیپلماتیک است و دومی گزینه نظامی که سرنگونی اسد را با کمک نیروی نظامی پیش بینی می‌کند و از نظر تئوری پیشتر ممکن بوده است، نه حالا.

دو سناریویی که به آن‌ها اشاره شد با هم در ارتباطند و هر یک سرنوشت دیگری را مشخص می‌کند و ریاض به خوبی متوجه این مساله است. طرف عربستانی دیگر روی سرنگونی فوری اسد اصرار نمی‌کند و به بقیه هم پیشنهاد می‌کند که روی آن تمرکز نکنند.

سرگئی لاورف که در دیدار پوتین و بن سلمان حضور داشته است  نظر خود را در خصوص نتایج این روند به این صورت بیان کرده که دو طرف پیش از هر چیز بر یکی بودن اهدافشان در سوریه یعنی جلوگیری از روی کار آمدن داعش در این کشور تاکید کرده‌اند.

دومین مساله که اهمیت کمتری ندارد این است که عربستان عملاً به وجود گروه‌های مسلح تحت کنترل خود در سوریه اذعان کرده است.

به گفته لاورف در این رابطه روسیه وعربستان آمادگی خود را برای همکاری نظامی اعلام کرده‌اند تا معلوم شود که نیروی هوایی مواضع تروریست‌ها را هدف قرار می‌دهد. وزیر خارجه عربستان به نوبه خود دیدار سوچی را مثبت نامیده و ابراز امیدواری کرده است گفت‌وگوها ادامه یابد.

این بدان معنی است که مسائلی برای بررسی کردن از نقطه نظر درک مشترک مشکلات سیاست واقعی وجود دارد.

خبرگزاری رگنوم در خاتمه افزود: باید گفت رئیس جمهور روسیه خواهان مشارکت فعال نقش آفرینان منطقه‌ای در حل و فصل مشکل سوریه و ایجاد پل بین اقدامات نظامی و دیپلماسی است.

همان طور که نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» می‌نویسد: توانایی روسیه برای تغییر اوضاع راهبردی بسیار ارزشمند است چون مشارکت محدودی در مناقشه سوریه دارد و تاکنون هیچ کشوری جز آمریکا نتوانسته است نیروهایش را در فاصله دور از مرزهای خود به کار گیرد ولی روسیه قصد ندارد مانند شوروی که در افغانستان گیر افتاده بود در سوریه بماند.

درست به همین دلیل روی فناوری ایجاد ائتلاف قدرتمندی کار می‌کند که باید قدرت‌های غربی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مسلماً عربستان سعودی را در بر بگیرد.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.