رییس مرکز آمار:

مرکز آمار نباید مورد سوال قرار بگیرد/ نرخ رشد 3 درصدی سال 93 مورد تأیید مرکز آمار

رییس مرکز آمار گفت: در صورت وجود تفاوت آمارهای رسمی مرکز آمار با دیگر مراکز آمارگیری نباید این مرکز را مورد سوال قرار دهیم، بلکه باید آن مراکز دیگر را مورد پرسش قرار دهیم که استاندارد‌ها و نرم آماری درستی ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عادل آذر رییس مرکز آمار در مراسم بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با انتقاد از انتشار آمارهای رسمی از سوی سایر مراکز، عدم همکاری دستگاه‌های دولتی با مرکز آمار و با تاکید بر مرجعیت مرکز آمار در انتشار آمارهای رسمی اظهار کرد: شعار ما این است که نظام آماری باید نیمه‌متمرکز باشد و ما نیز انحصار نمی‌خواهیم، اما مرکز آمار باید به عنوان آزمایشگاه آماری شناخته شود و ارائه‌ی هر آماری از سوی دیگر مراکز لازم است پیش از نشر مهر تایید مرکز آمار را داشته باشد.

عادل آذر ادامه داد: زیرساخت‌های IT مرکز آمار یکی از قوی‌ترین نظام‌های پردازش را دارد، بنابراین ما در سال 1393 سرشماری کشاورزی را کاملا الکترونیکی انجام دادیم و امسال نیز در مورد سرشماری نفوذ و مسکن 25 هزار مامور آمارگیر آن را الکترونیکی انجام دادند.

رییس مرکز آمار در ادامه با گلایه از وضعیت انتشار آمار در کشور گفت: نباید وقتی مرکز آمار آماری را انتشار می‌دهد و یک دستگاه موازی دیگر نیز اقدام به نشر آمار متفاوت می‌کند، مرکز آمار در مورد این تفاوت مورد پرسش قرار گیرد، بلکه لازم است از آن دستگاه دیگر سوال شود چرا که آن دستگاه استاندارد‌ها و نرم‌های آماری را ندارد.

رییس مرکز آمار با تاکید بر حاکمیتی بودن بحث آمارگیری گفت: بهترین سرمایه‌گذاری در بحث حاکمیت، سرمایه‌گذاری در همین نظام آمارگیری است که حاصل آن نظم اقتصادی، توسعه سیستم مالیاتی، ارتقاء درآمدها و استاندارد‌های زندگی خواهد بود.

وی با اشاره به لایحه‌ای که از سوی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به مجلس رفته است، ادامه داد: یکی از مواد این لایحه که با حمایت رییس جمهور در آن گنجانده شد، این است که براساس آن مرجع رسمی انتشار آمار مرکز ملی آمار خواهد بود اما این حمایت عملی دولت را می‌خواهد تا ماده اجرایی شود.

عادل آذر در حاشیه این بزرگداشت در خصوص نرخ رشد اقتصادی در فصل بهار گفت: سیاست در این است که این نرخ شش ماهه اعلام شود و فقط نرخ بهار مثبت است.

وی در ادامه گفت: تلاش بر این است نرخ رشد در کوتاه مدت اعلام شود و سعی داریم تا پایان آبان ماه نرخ رشد شش ماهه ابتدایی سال را اعلام کنیم.

عادل آذر با اشاره به برآیند محاسبات بخش‌های مختلف گفت: برآیند محاسبات بخش‎های نفت، صنعت کشاورزی مثبت بوده و هدف این است تا عددد نهایی این برآیند را در دوره شش ماهه اعلام کنیم.

رئیس مرکز آمار در این باره تصریح کرد: سیاست بر این است که جامعه اعداد و ا رقام را راحت‎تر لمس کند و تلاش می‎‏کنیم تا پایان آبان ماه برآیند شش ماهه را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه سخنگوی دولت در مورد نرخ رشد سال 93 اعلام کرده مورد تأیید مرکز آمار است افزود: عددی که مرکز آمار برای سال 93 محاسبه کرده همان حدود سه درصد است و آنچه سخنگو اعلام کرده مورد تأیید مرکز آمار است.

وی در پایان گفت: تصمیم بر این شد نرخ رشد بهار به دلیل دوره کوتاه اعلام نشود این نرخ به صورت شش ماهه اعلام خواهد شد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار