اعلام آمادگی قلیچدار اوغلو برای مذاکره در مورد دولت ائتلافی ترکیه

رئیس حزب اصلی مخالف در ترکیه اعلام کرد بعد از انتخابات زودهنگام نوامبر، آماده احیای مذاکرات ائتلافی خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه پرس تی وی، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه روز دوشنبه در مصاحبه با رویترز گفت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و احمد داود اوغلو، نخست وزیر این کشور از تلاش های گذشته برای تشکیل یک ائتلاف بزرگ میان دو حزب جلوگیری کردند.

حزب عدالت و توسعه بعد از 13 سال حکومت غیرائتلافی، در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن با کسب 40.9 درصد از آراء، به حد نصاب لازم برای تشکیل دولت تک حزبی دست نیافت.

روند تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی با حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه نیز بعد از چند هفته مذاکره بی نتیجه ماند و زمینه برای برگزاری انتخابات زودهنگام در روز یکشنبه (اول نوامبر 2015) آماده شد.

قلیچدار اوغلو گفت: «ما نتایج انتخابات را مد نظر قرار خواهیم داد و برای تشکیل دولت از هیچ کاری فروگذار نخواهیم کرد.»

وی افزود: «داود اوغلو و اردوغان برای ناتوانی در تشکیل ائتلاف مسئول هستند. داود اوغلو اراده مستقلی ندارد و اردوغان وی را کنترل می‌کند. او به عنوان شخصی که نتوانست از حیطه نفوذ اردوغان خارج شود، شانسی برای تشکیل یک ائتلاف نداشت.»

رئیس حزب اصلی مخالف در ترکیه برگزاری یک انتخابات جدید را خارج از توان ترکیه دانست و گفت: «یک انتخابات جدید اعتماد مردم به سیاست را در هم می‌شکند.»

این در حالی است که داود اوغلو که ابراز اطمینان کرده است حزب عدالت و توسعه بار دیگر به حکومت تک حزبی خود دست می‌یابد، روز یکشنبه در یک مصاحبه گفت، حزب وی بعد از رای گیری «حتی برای یک روز» کشور را بدون دولت نخواهد گذاشت.


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار