اسد در ديدار با نمايندگان پارلمان روسيه مطرح کرد:

شکست داعش شرط انتخابات سوريه

يک نماينده روس که از دمشق ديدن مي‌کند به خبرگزاري فرانسه گفت بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه براي برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در اين کشور و مشارکت در آن اعلام آمادگي کرده است ولي صرفا زماني که سوريه از دست ستيزه جويان گروه داعش «آزاد» شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ الکساندر يوشچنکو در پايان ديدار هيئت روس که وي نيز از اعضاي آن بود با رئيس‌جمهور سوريه در دمشق، در تماس تلفني با خبرگزاري فرانسه گفت: «او آماده برگزاري انتخابات با مشارکت همه نيروهاي سياسي است که خواستار شکوفايي سوريه هستند» ولي صرفا زماني که سوريه از دست جهادي‌هاي گروه داعش «آزاد» شود.

وي که از اعضاي حزب کمونيست پارلمان روسيه به نقل از بشار اسد به ايتارتاس گفت: رئيس‌جمهور روسيه گفت که آماده مذاکره درباره اصلاح قانون اساسي، برگزاري انتخابات پارلماني با مشارکت تمامي‌گروه‌هاي سياسي خواهان صلح و ثبات است و در صورتي‌ که مردم سوريه لزوم آن را احساس کنند آماده برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري است.

به گفته يوشچنکو که با اسد در دمشق ديدار کرده، رئيس‌جمهور سوريه کاملا به پيروزي خود در صورت برگزاري انتخابات مطمئن است.

ين نماينده روسي تصريح کرد که اسد اعلام کرده است که منتظر سفر ديميتري روگوزين، معاون نخست‌وزير روسيه است. اسد انتظار دارد با دولت ما همکاري موثرتري داشته باشد. وي به روگوزين به عنوان يک حرفه‌اي که قادر به کمک به حل بسياري از مسائل است مي‌نگرد، از جمله مساله تامين آب‌، کمک‌هاي بشردوستانه‌، توسعه بخش نفت‌و‌گاز. پيش‌بيني مي‌شود اين سخنان اسد موجب خشم جنگجويان مخالف ميانه‌رو مورد حمايت غرب و همچنين واشنگتن و متحدانش شود که به طور مکرر مي‌گويند اسد در آينده سوريه جايي ندارد.

در همين حال، روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منابع ترک، مدعي شد روس‌ها عملاً روند بررسي شرايط را آغاز کرده‌اند و به صورت ضمني گفته‌اند که آماده مناقشه بر سر آينده بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه هستند اما تعهدات مشخصي در اين خصوص ارائه نداده‌اند. در همين حال،منابع مخالف تصريح کردند که روس‌ها پيشنهاد مکتوبي را ارائه دادند که بر‌اساس آن بشار اسد کانديد انتخابات رياست‌جمهوري آتي نمي‌شود اما آنها تصريح کرده‌اند که مشکلي براي تکميل دوره کنوني او وجود ندارد.

طبق گفته اين روزنامه، اين طرح روسيه به اين امر مي‌انجامد که مقابله با ارتش آزاد به حالت تعليق درآيد و محاصره‌هاي متقابل پايان يابد و انتخابات پارلماني و دولت انتقالي و انتخابات رياست‌جمهوري برگزار شود؛ بدون اينکه مدت‌زماني براي اين طرح‌ها گذاشته شود. اين طرح همچنين به اين امر مي‌انجامد که در مرحله بعدي شبه‌نظاميان سوري هم‌پيمان با نظام به ارتش اين کشور بپيوندند و سپس «ارتش آزاد سوريه» به آنها ملحق شود.

طبق طرح روسيه همچنين «بانک اهداف مشترک» ميان کشورهايي که حملاتي را در سوريه انجام مي‌دهند تعيين مي‌شود و اطلاعات اين «بانک اهداف» در اختيار گروه‌هايي که راه‌حل سياسي را مي‌پذيرند، نيز قرار مي‌گيرد.

درمقابل پيشنهاد روسيه، گروه شورشي «ارتش آزاد سوريه» ضمن اعلام اينکه روسيه بايد پيش از صحبت درباره کمک به «مخالفان ميانه‌روي» سوري بمباران مواضع آنها را متوقف کند، ايده مسکو درباره برگزاري انتخابات را رد کرد چرا که گمان مي‌کند اين اقدام با هدف نگه داشتن رئيس‌جمهوري سوريه بر سر قدرت صورت مي‌گيرد.

گفتني است که سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز شنبه اعلام کرده بود زمان آماده شدن براي برگزاري انتخابات در سوريه فرا رسيده است و افزود ظاهرا موضع غرب در حال تغيير است و به سمت «درک بهتر» اوضاع در سوريه پيش مي‌رود.

لاوروف همچنين اعلام کرد نيروهاي روس مستقر در سوريه آماده تامين پوشش هوايي براي مخالفان «ملي گراي» سوري هستند که با داعش مي‌جنگند. انتخابات رياست‌جمهوري قبلي سوريه ژوئن 2014 برگزار شد و بشار اسد با کسب 88.7 درصد آرا براي يک دوره هفت ساله ديگر به رياست‌جمهوري انتخاب شد. اما انتخابات پارلماني قبلي سوريه ماه مه 2012 برگزار شد و طبق قانون بايد انتخابات بعدي در سال 2016 برگزار شود.

ادامه پس لرزه‌هاي سفر اسد به کرملين

سفر هيئت روس به دمشق چند روز پس از سفر بشار اسد به مسکو و ديدار او با رئيس‌جمهوري روسيه انجام مي‌شود.سفر غير‌منتظره بشار اسد به مسکو براي آمريکا و متحدانش غيرمنتظره بود زيرا بار ديگر ولاديمير پوتين تاکيد کرد بيش‌از هر زمان ديگري بر مشروعيت اسد اصرار دارد زيرا وي در انتخابات اخير سوريه پيروز شد و روسيه از هيچ کوششي براي دستيابي به راه حل سياسي بحران سوريه دريغ نخواهد کرد.

درست است که سفر اسد کوتاه بود اما معني سياسي آن بر اساس مدت سفر سنجيده نمي‌شود. دشمناني که به منزوي کردن رئيس‌جمهور سوريه در صحنه سياسي بين‌المللي اميدوار بودند، محاسبه‌شان اشتباه و احمقانه بود.

آنها تصور مي‌کردند با تشديد محاصره اقتصادي روسيه، مسکو را مجبور خواهند کرد در دو پرونده اوکراين و سوريه عقب‌نشيني کند. براي دشمنان اسد هضم ديدار در کرملين و فضاي خانوادگي و صميمي ‌در ضيافت شام، آسان نيست. ميخائيل ميخائيلوويچ تحليلگر سياسي موسسه تحقيقات تاريخي در گفت‌وگو با السفير گفت موضع روسيه در خصوص رابطه با اسد واضح است و استقبال آشکار از اسد نشان داد حرف‌ها درباره کنار رفتن اسد از قدرت مزخرف است.

روسيه به سياست خود در مقابله با تروريسم در اراضي سوريه وديگر کشورها ادامه مي‌دهد. روسيه خواستار تشکيل جبهه بين‌المللي براي مقابله با تروريسم شد اما واشنگتن پاسخ مثبت نداد بلکه به سازمان‌هاي تروريستي کمک مي‌کرد تا سوريه و تاريخ آن را نابود کنند.

منبع: ابتکار

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا را کليک کنيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار