گفتمان جامعه دلیل اقبال شاعران به موضوع عاشورا

گفتمان حاکم بر جامعه سبب شده شاعران به سرودن شعر عاشورایی بپردازند.

حمید‌رضا شکارسری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وجود مقوله و سنت شعر دینی در ادبیات کشورمان و اینکه شعر عاشورایی یک سنت مضاعف آن در آن است، گفت: به دلیل آنکه حادثه عاشورا، یکی از بزرگترین حوادث در تاریخ شیعه محسوب می‌شود طبیعی است که شاعران کهن و معاصر ما نتوانسته‌اند قلم را از شعر عاشورا کنار بکشند.

وی افزود: در سال‌های پس از انقلاب کمتر شاعری را پیدا می‌کنید که به حادثه عاشورا اشاره نکرده باشد یا یکی از شخصیت‌های این حادثه ره به عنوان مضمون شعر خود انتخاب نکند وجه کاربردی نیز در سال‌های اخیر به شعر عاشورایی افزوده شده است هر چند این نوع شعر تا این اواخر نیز حالت کاربردی داشت. وجه کاربردی و تحت سیطر، گرفتن اندیشه مخاطب را می‌توان در این نوع شعر دید. 

این شاعر با اشاره به ایجاد شعر هیئتی به منظور تحت تأثیر قرار دادن مخاطب در این سال‌ها بیان کرد: شعر هیئتی از دامنه شعر عاشورایی رسمی ما فاصله دارد. در این نوع شعر با تکنیک ساده استفاده از تصاویر، و باری هنرمندانه و شاعرانه در عواطف و احساسات مخاطب تأثیر می‌گذارد. شعر در اصطلاح هیئتی و عاشورایی مربوط به هیأت و تکایا است و هدف از سرودن شعر عاشورایی رسمی لزوماً تحت تأثیر قرار دادن مخاطب نخواهد بود.

شکارسری ادامه داد: گفتمان رسمی حاکم بر جامعه ایرانی به طور کامل دینی است و همین امر زمینه را مساعد می‌کند تا شاعر علاقه‌مند یا دارای روحیه‌ای خاص به سرودن شعر در این زمینه با دلگرمی بیشتری بپردازد.

وی تصریح کرد: زمینه‌ نیاز اجتماعی سبب می‌شود شاعران به سرودن شعر عاشورایی بپردازند از آن جایی که گفتمان یک گفتمان دینی محسوب می‌شود شاعرانی که تمایل دارند به سرودن شعر می‌پردازند. به همین دلیل است که تعداد شعر‌های عاشورایی در 34،35 سال پس از انقلاب با میزان تمام شعر‌های عاشورایی قبل از انقلاب برابری می‌کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار