اشتون کارتر: رویکرد چند فرقه ای را در عراق دنبال می کنیم

وزیر دفاع آمریکا گفت رویکرد این کشور در عراق یک رویکرد چند فرقه ای است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب سایت وزارت دفاع آمریکا، اشتون کارتر – وزیر دفاع آمریکا – با حضور در نشست خبری خود در پنتاگون به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود شما چگونه می دانستید که قرار است عده ای از گروگان ها بدست داعش قتل عام شوند و حتی قبر آنها نیز کنده شده بود، اظهار داشت: "هفتاد نفر گروگان وقتی که نجات یافتند به ما گفتند که با چه چیزی روبرو بودند. قبر این افراد در کنار مکانی بود که آنها نگه داری می شدند. ما این قبور را خودمان مشاهده کردیم، چون این مرکز را زیر نظر داشتیم. نکته اصلی این است که شرکای ما در نیروهای پیشمرگ کرد کسانی بودند که درباره این مکان خاص به ما اطلاعات دادند و گفتند که قرار است این افراد بدست داعش اعدام شوند."
 
وزیر دفاع آمریکا پیش بینی کرد که نظیر حملاتی که باعث آزادی گروگان های داعش شده بود، در آینده نیز تکرار شود. اشتون کارتر ادامه داد: "اطلاعاتی که این هفتاد گروگان آزاد شده در اختیار ما قرار خواهند داد منبع با ارزش اطلاعاتی خواهد بود که باعث نجات جان شمار بیشتری از افراد خواهد شد. ما همچنین روی نیروهای پیشمرگ حساب می کنیم که نیروهایی توانا و باانگیزه هستند."
 
در ادامه جلسه پرسش و پاسخ در این نشست خبری، خبرنگاری از اشتون کارتر پرسید: شما چگونه روابط نظامی آمریکا را با کردهای عراق و دولت مرکزی عراق متوازن نگه می دارید.؟ گزارش هایی منتشر شده است که نشان می دهد دولت عراق از اینکه اطلاعات زیادی درباره حمله در منطقه کردستان نداشت، ناراحت بود. پرسش دیگر من درباره گزارش مربوط به ارزیابی تلفات در بیمارستان قندوز افغانستان است و اینکه چرا گزارش تاخیر دارد؟
 
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ گفت: "من در مورد پرسش دوم، شما را به ژنرال کمبل ارجاع می دهم.  وی گزارش را تهیه می کند. موضوع نخست ارزیابی تلفات غیرنظامیان است. تحقیقی که منتظر نتیجه اش هستم، تحقیق نظامی ارتش آمریکا است. بسیار مهم است که تحقیق ما یک تحقیق درست باشد. در مورد پاسخ به پرسش نخست شما باید بگویم راهبرد اساسی ما در عراق این است که یک رویکرد چند فرقه ای را دنبال کنیم. یعنی از طریق بغداد اقدام کنیم؛ اما با نیروهای محلی کار کنیم. حیدر عبادی -- نخست وزیر عراق -- خودش درباره عراق غیر متمرکز اما واحد صحبت کرد. به یاد داشته باشیم که فرقه گرایی و اختلافات فرقه ای باعث شد که ما در چنین مقطعی قرار داشته باشیم. دولت نوری المالکی فرقه ای بود؛ اما حیدر العبادی مصمم است که به شیوه چند فرقه ای در عراق حکومت کند."

وی در ادامه افزود: "ما از این رویکرد حمایت می کنیم. به همین علت است که وقتی مسئله مسلح کردن پیشمرگ ها مطرح می شود، ما این کار را به وسیله ی دولت مرکزی عراق انجام می دهیم. ما در مورد عملیات ها با آنها مشورت می کنیم. در مورد آموزش دادن نیروهای سنی با آنها مشورت می کنیم. ما مصمم هستیم این کار را انجام دهیم. چون کردها جنگجویانی کارآمد هستند. ما برای نبرد با داعش به نیروهای کارآمد نیازمندیم. ما مصمم هستیم که در مورد سنی ها نیز این کار را انجام دهیم. پس ما تلاش می کنیم تا به اصول چند فرقه ای پایبند باشیم و اطمینان حاصل کنیم که نیروهای توانمند و باانگیزه محلی می توانند مسلح شوند و آموزش ببینند و بجنگند. راهبرد ما در عراق همین است. دولت اقلیم کردستان عراق می داند که ما در مورد کارها به بغداد اطلاع رسانی می کنیم."
 
اشتون کارتر درباره کره شمالی گفت: "ما همیشه نگران رفتار کره شمالی و تحریک کنندگی های آن هستیم که شامل موشک و فعالیت های هسته ای می شود. همچنین فعالیت های دیگر شامل نیروی دریایی و منطقه غیرنظامی شده بین دو کره را شامل می شود. پس همیشه پتانسیل تحریک کنندگی کره شمالی وجود دارد".
 
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص توافقنامه جلوگیری از برخورد نظامی آمریکا و روسیه در آسمان سوریه گفت: "توافقنامه یک توافقنامه خاص است که هدف آن امنیت پروازها برای ما است. ما به این نتیجه رسیدیم که منافع ما در این توافقنامه این است که پرواز خلبانان ما ایمنی داشته باشد. کاری که روس ها می کنند حمایت از دولت اسد – رئیس جمهور سوریه -- است . همانطور که من گفتم تاثیر این حمایت شعله ور تر کردن آتش و شعله های جنگ داخلی است. معدودی از حملات متوجه داعش بوده است. درحالیکه علت اصلی که آنها برای جنگ اعلام کرده بودند داعش بود. پس روس ها در طرف نادرست این مسئله قرار دارند. آنها باعث تشدید خشونت و فجایع ناشی از جنگ داخلی در سوریه می شوند."

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار