در دیدار با رئیس شورای روابط بین‌الملل روسیه؛

لاریجانی: نقش آفرینی مسکو در مبارزه با تروریسم مثبت است

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نقش آفرینی دولت روسیه را در مبارزه با تروریسم آگاهانه و مثبت ارزیابی می کنیم.

لاریجانی: نقش آفرینی مسکو در مبارزه با تروریسم مثبت است
به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ "علی لاریجانی" روز پنجشنبه در حاشیه دوازدهمین نشست سالانه باشگاه بین المللی نخبگان «والدای» در شهر سوچی روسیه، در دیدار با «ایگور ایوانف» رئیس شورای روابط بین الملل روسیه و وزیر امور خارجه سابق این کشور، در خصوص عملیات ضدتروریستی روسیه در سوریه گفت: شرایط منطقه ای اینطور اقتضاء می کرد که چنین تصمیمی گرفته شود شما در موضوع تروریسم نقش و راهنمایی های خوبی داشتید و در شرایط فعلی اهداف متعددی وجود دارد که حل مسئله را پیچیده کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار که با حضور «مهدی سنایی» سفیر ایران در مسکو برگزار شد، افزود: در ماجراهای منطقه دو موضوع خیلی مهم است، نخست اینکه اراده ای وجود دارد که توفیقی در این ماجرا نداشته و به تجزیه کشورها می پردازند و این زمینه در ساختارهای منطقه و بین المللی وجود دارد که می تواند بحران را دائمی کند. نکته دوم تروریست هایی هستند که در حال حاضر سرزمین دارند و چنانچه ضربه جدی به آن ها وارد نشود هیچ ساختاری را نمی پذیرند.

وی گفت: تروریست ها نشان داده اند که هیچ ساختاری را نمی پذیرند و منتظر سیاستمداران در اتاق ها نیستند که تصمیم بگیرند، لذا برخورد با تروریست ها از مسائل اولیه است و تا تروریست ها تار و مار نشوند نمی توان نظم سیاسی ایجاد کرد.

لاریجانی افزود: در رابطه با مبارزه با تروریسم پیشرفت ها خوب بوده است. تروریست ها همانطور که سریع می آیند، سریع هم می تواند بروند. مجموعه اقدامات در خصوص نحوه رفتن آن ها با درنظر گرفتن عملکرد سایر کشورها باید سنجیده شود و نقش آفرینی روسیه در برخورد با تروریست ها مثبت بوده است.

رئیس قوه مقننه در ادامه به مساله یمن اشاره کرد و گفت: در یمن گروه تروریستی القاعده در حال فعالیت و حضور رو به گسترش است و فکر می کنم با توجه به این شرایط در آینده بحران دیگری به وجود آید.

در این دیدار رئیس شورای روابط بین الملل روسیه نیز با اشاره به نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: خواستم پیروزی تهران در مذاکرات هسته ای را تبریک بگویم که موفقیتی برای دیپلماسی ایران است. اعتقاد دارم این موضوع صرفا پیروزیکشور شما نیست، بلکه این به عنوان سابقه ای برای حل سایر مسائل جهانی و منطقه ای است که چنین رویکرد چند جانبه ای می تواند، مواضع طرف ها را در مذاکرات در نظر بگیرد.

ایوانف دبیر اسبق شورای امنیت روسیه بود در ادامه سخنان خود با مهم خواندن مساله سوریه خاطرنشان کرد: موضوع هسته ای ایران سابقه جدیدی در عرصه بین المللی ایجاد کرد که می توان سایر مشکلات بین المللی را با چنین روشی حل و فصل کرد و باید مشکل سوریه را نیز با چنین شیوه ای رفع نمود.

وی گفت: به همه گفته ایم که ایران برای حل موضوع سوریه باید حضور فعال و مشارکت داشته باشد، سرنوشت منطقه در حال عوض شدن است. ما تلاش هایمان را با تهران هماهنگ می کنیم و در آینده کار سختی پیش رو داریم.

وی تاکید کرد: واقعیت منطقه به این صورت است که بدون حضور روسیه و ایران نمی توان مشکلات را حل کرد. اوضاع پیچیده است ولی ناامید کننده نیست. با آمریکایی ها نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد سیاسی مذاکره می کنیم و هرچه تلاش ها در سوریه موفقیت آمیزتر باشد در عراق و سایر کشورها هم این طور خواهد بود.

ایوانف اظهار داشت: در خصوص سوریه اهداف راهبردی در برابر ما قرار دارد. اولین هدف حفظ تمامیت ارضی و دوم ایجاد ثبات سیاسی در این کشور است.

رئیس شورای روابط بین الملل روسیه با اشاره به موضوع فلسطین گفت: ما نمی توانیم از یک مناقشه به مناقشه دیگر برویم و نمی توانیم مشکل فلسطین را به تعویق بیاندازیم. نمی توان موضوع سوریه را مرتفع کرد و روی سایر کشورها کار نکرد.

وی ادامه داد: خوشحالیم که ایران به عنوان یک بازیگر تمام عیار در منطقه نقش ایفا می کند. در زمان حاضر برای جلوگیری از هرج و مرج که تروریست ها در منطقه به دنبال آن هستند، باید با کمک تهران تلاش کنیم سوریه و عراق تمامیت خود را حفظ کنند و دیدگاه ما با شما مشترک است.
ایوانف گفت: واکنش آمریکایی ها در خصوص ائتلاف مبارزه با تروریست ها نامنتظره و برای آن ها عملیات روسیه در گام اول تعجب آور بود و آنان به دنبال سودجویی هستند.

ایوانف گفت: در مذاکرات به آمریکایی ها گفتیم که موضوع یمن در آینده برای سعودی ها مشکل ایجاد خواهد کرد و به آن ها اعلام کردیم که از ایران تروریست بیرون نمی آید و این کشور در حال مبارزه با تروریست ها است.

این دیدار در حاشیه اجلاس باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» برگزار شد که در آن رییس مجلس شورای اسلامی سخنانی را ایراد کرد.

لاریجانی در بخشی از سخنان خود در این اجلاس برخورد تاکتیکی قدرتهای بزرگ با تروریسم را خطای استراتژیک دهه های اخیر این قدرتها خواند وگفت: در بحران سوریه، قدرتهای بزرگ با بزک تروریست ها به عنوان «معارضه معتدل» به آنها سلاح و امکانات می رسانند و حضور نظامی روسیه در سوریه هشداری جدی به تروریست ها است.

لاریجانی با اشاره به بحران امنیتی در تعدادی از کشورهای منطقه خاورمیانه بر اثر فعالیت های تروریست ها، افزود: گرچه مشکل تروریسم، جنبه بین المللی دارد و عملا اکثر کشورها به نحوی در این مساله درگیر هستند و امروز هزاران نفر از آمریکا و اروپا نیز در گروههای تروریستی عضویت یافته اند، لکن گرانیگاه تروریسم این منطقه ای است که اشاره شد.

باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» که ازسال 2004 تاسیس شده، با جذب همکاری از 62 کشور جهان نشست های خود را سالانه ومنظم برگزار می کند، به عنوان گردهمایی ارائه کننده دیدگاه های مستقل سیاسی یا نزدیک به روسیه مورد توجه جهانی قرار دارد.

اوضاع سوریه، عراق، افغانستان، مبارزه روسیه با گروه تروریستی داعش و اوضاع اوکراین ازمحورهای بررسی نشست والدای با حضور مقامات کنونی و سابق کشورهای مختلف جهان و کارشناسان سیاسی بود که سفیر ایران در روسیه نیز در آن سخنرانی کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار