از تابلوهای عصر عاشورا تا طراحی ضریح اباعبدالله الحسین + تصاویر

محرم ماه سیاه پوشیدن‌های با معرفت است ماه اشک‌های بی‌امان و بی‌قراری‌هایی که قرار نمی‌گیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محرم یعنی قصه غم‌بار شش ماهه تشنه لب، یعنی علمداری که با دست‌های بریده، علم عشق و ایثار را تا همیشه تاریخ برافراشت. محرم ماه مظلومیت است ماه پیروزی حق علیه باطل و جاودانگی زیبایی‌های واقعی.

محرم کوچک و بزرگ ندارد، دسته‌های عزاداری، هیئت‌ها، مساجد و تکایا همه میزبان زنان و مردانی هستند که به نام سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) اشک می‌ریزند و عزاداری می‌کنند.

این روزها حتی آسمان هم ماتم زده است و اشک‌هایش هم‌نوای چشم‌های خیس ما جاری است.

برای همدردی با زینب کبری (س) و التیام دردها و سختی‌هایش هر کس به اندازه خود با عشقی که در دل دارد خالصانه می‌بارد و نام حسین (ع) را زمزمه می‌کند. هنرمندان هم که طبع لطیف و روح بلندشان در هر زمینه‌ای مثال‌زدنی است در این سال‌ها برای عرض ارادت خالصانه به سرور و سالار شهیدان دست به کار شده و عاشقانه به محضر والای آن حضرت ادای احترام کرده‌اند.

از تابلوهای عصر عاشورا تا طراحی ضریح اباعبدالله

* تصویر تابلو عصر عاشورا
محمود فرشچیان، استاد مسلم هنر نگارگری کشور، در تابلو «عصر عاشورا» که در سال 55 رونمایی شد، اندوه سنگین واقعه عاشورا را به تصویر کشید و نه تنها به بیان احساس خویش که باورهای درونی و اعتقادات قلبی شیعیان را در دل این تابلو گنجانده است.

همان‌طور که در بسیاری از روایات آمده «ذوالجناح» اسب سفید امام حسین (ع) در حالی که تیرهایی در بدن داشت، بدون سوار به خیمه‌ها باز می‌گردد که این تصویر در تابلو فرشچیان به تمامی قابل رویت است.

این تابلو در ظاهر به بیان قصه دردناک عصر عاشورا می‌پردازد اما در باطن اوج ایستادگی و عشق را به نمایش می‌گذارد.

تصویر کردن حضرت زینب (س)، بزرگ بانویی که رسالت شهادت را تکمیل کرد و نمایش آشفتگی اهل بیت امام حسین (ع)، بعد از واقعه عظیم عاشورا از جمله سوژه‌های اصلی این اثر است که در سال 69 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

از تابلوهای عصر عاشورا تا طراحی ضریح اباعبدالله

* تصویر تابلو پرچمدار حق
رشادت، جوانمردی، مردانگی و هزار هزار صفت والای دیگر از ویژگی‌های قمربنی‌هاشم، باب‌الحوائج حضرت عباس، یار و یاور مخلص امام حسین (ع) بوده که در تابلوی «پرچمدار عشق» به تصویر درآمده است این کار نیز اثر استاد فرشچیان بوده که جان مطلب در آن به خوبی به نمایش درآمده است.

* تصویر تابلو خوشنویسی سلام بر عشق
هنرمندان خوشنویس کشور با چرخش قلم در دست‌شان، نقش دلدادگی می‌زنند بر بوم و سلام می‌کنند بر هرچه عشق و درک و معرفت حسینی است.

از تابلوهای عصر عاشورا تا طراحی ضریح اباعبدالله

جلیل رسولی، هنرمند پیشکسوت در تابلو نقاشی خط «سلام بر عشق» که به گفته خود او قلم در آن حرکتی فی‌البداهه داشته، به موضوع امام حسین (ع) پرداخته و خوش‌نویسی را از این عرفان والا بهره‌مند ساخته است.

* تصویر ضریح شش گوشه امام حسین (ع)
از تابلوهای نگارگری و نقاشی و خوشنویسی که بگذریم، ضریح مطهر امام حسین (ع) با دستان توانمند هنرمندانی که ساخته شده که شرکت در تولید این ضریح را نقطه عطف زندگی خود می‌دانند و با اشک دیده و صفای دل، قدم به قدم برای آن زحمت کشیده‌اند.

ضریح 6 گوشه امام حسین (ع) با طراحی بی‌نظیر استاد محمود فرشچیان و خطاطی عرفانی استاد سید محمد حسینی موحد که سوژه کریمه قرآن، احادیث حول محور سیدالشهدا، اسماء جلاله و نام‌های مبارک معصومین (ع) را قلم زده، همچنین قلمزنی استاد مصطفی حدادزاده نیز جلوه معنوی ضریح را پرتو بیشتری داده است.

از تابلوهای عصر عاشورا تا طراحی ضریح اباعبدالله

به راستی که این عشق، هدیه ناب الهی است که این چنین پیر و جوان و هنرمند نامدار و حتی مردم عادی هر یک به اندازه خود سعی در ابراز این ارادت به آن جایگاه دارند و چشم‌های اشکبار زائرین اباعبدالله در طواف روحانی خود، همراه با حاشیه نوشت های ضریح‌ مقدسش زمزمه می‌کنند.

السلام‌علی‌ الحسین و علی علی‌بن‌الحسین و علی اولادالحسین و علی اصحاب‌الحسین (ع)


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار