"زیرآب"؛ شهر بی‌شناسنامه / بودجه شناسنامه‌های این شهر، زیرآب است

زیرآب شهری است که سال‌ها منتظر پلاک‌دار شدن و نام‌گذاری کوچه‌ها از سوی مسئولین ذی‌ربط است.

زیرآب شهر بی‌شناسنامه / بودجه شناسنامه‌های این شهر، زیرآب استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در اکثر جوامع، شهرها و ساکنان آن ها را با مشخصات و نشانی‌شان می‌شناسند.

همیشه نام و نشانی به عنوان شناسه‌ای برای معرفی اشخاص و مکان‌ها و یا حتی شهرها و کشورها بوده است.

شاید از کودکی تا الان به یاد دارید که با ورود به هر جای جدیدی از شما نام و نام خانوادگی‌تان را می‌خواستند.

حتی برای ورود به شهرهای جدید نیز با مشاهده سر در آن‌ها و یا تابلوهایی که در سطح شهر و کوچه‌های آن نصب شده‌اند سیر خود را به راحتی پیدا کرده و می‌فهمیدیم که نام آن شهرها و محله‌هایش چیست؟

*شهری که پلاک ندارد

اما در این میان شهری است که با گذشت 59 سال از تاسیس آن خیابان‌هایش هنوز گمنام و بی‌پلاک مانده است.

این شهر جایی نیست جز شهر زیرآب شهرستان سوادکوه واقع در استان مازندران که خانه‌های آن فاقد پلاک و شماره بوده و کوچه و خیابان‌های شهر بدون تابلو و نام است.

*هویت رنگی خانه‌ها

حتی خانه‌های این شهر بی‌پلاک، از داشتن کد پستی نیز محروم مانده و اهالی آن برای شناختن مسیر و منزل یکدیگر باید از روی رنگ سردر خانه‌هایشان تشخیص دهند که این منزل متعلق به چه کسی است.

حتی تازه‌ واردها در این شهر با مشکل آدرس مواجه‌اند که در این زمینه باید دست به دامان اهالی بومی شهر شوند تا بتوانند جاهایی را که هیچ نام و نشان مشخصی از آن ندارند را پیدا کنند.

*قبض‌ها و نامه‌‌ها سرگردان 

اهالی این شهر بی‌پلاک حتی برای ارسال نامه و بسته‌های پستی و قبض‌های آب و برق‌شان با مشکل مواجه هستند و ماموران پست در کوچه پس کوچه‌های آن برای یافتن صاحب قبض سرگردان‌اند.

اغلب ساکنان این منطقه برای نشانی دادن به یکدیگر از روی رنگ در خانه و فلان ساختمان اداری چسبیده به آن منزل اطلاعات می‌دهند.

*نبود نقشه مشخص چالش‌ بزرگ شهر

حتی ادارات و ارگان‌های امدادرسان این شهر نیز مثل آتشفشانی و اورژانس از این وضعیت اظهار نارضایتی کرده و می‌گویند: بارها شده که برای یافتن منزلی برای نجات و کمک اهالی آن اقدام کرده‌ایم اما متاسفانه هر بار با مشکل نبود آدرس دقیق و نام و نشان منطقه حادثه رو به رو شده‌ایم و نبود یک نقشه شهری مناسب ما را با چالش بزرگ مواجه کرده است.

آنها می‌گویند که حتی برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان باید افراد بومی در محل حضور داشته باشند تا بتوانیم از طریق راهنمایی آن ها مسیر درست و نشانی دقیق مکان را بیابیم.

*شهری که همچنان منتظر نام‌گذاری است

این در حالی است که مردم شهر زیرآب می‌گویند چند سالی است که نام‌گذاری و نصب پلاک برای شهرشان به تصویب رسیده اما اجرای آن به دلیل عدم اختصاص بودجه به بهانه‌ای توسط شهرداری این شهر به تعویق افتاده است.

حال جای بسی تامل است که چرا با گذشت این همه سال با وجود مشکلات زیادی که برای اهالی ساکن این منطقه دردسرساز شده  اما مسئولین تا کنون فکر راه حلی برای رفع این موضوع نبودند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار