اردبیل؛

52 شی تاریخی و نفیس تعزیه خوانی به موزه تحویل داده شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: 52 شی تاریخی و نفیس تعزیه خوانی برای نمایش در موزه تعزیه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تحویل داده شد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ کریم حاجی‌زاده افزود: 52شی تاریخی و نفیس تعزیه خوانی که از موقوفات حسینیه مجتهد اردبیلی است به منظور نگهداری و مرمت به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تحویل داده شد تا پس از تکمیل موزه تعزیه، در این مکان به نمایش گذاشته شود.

وی گفت: این اقلام تاریخی تعزیه‌خوانی شامل شمشیر، سپرهای از جنس فلزی یا پوست کرگدن، زره‌های فولادی، کلاه خود، ترمه جات، جبه و ردا و لباس تعزیه است که خاندان مجتهد اردبیلی در حسینیه برای شبیه‌خوانی استفاده می‌کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: قدیمی‌ترین اشیاء شبیه خوانی در این اقلام، شمشیر امیر کبیر منسوب و ممهور به مهر شاه عباس صفوی است که توسط امیرکبیر در نامه‌ای به میرزا محسن مجتهد اردبیلی اهدا شده است.

حاجی‌زاده گفت: در بین این اشیا جبه‌ای مربوط به ناصرالدین شاه قاجار است که در یادداشت‌های سفرنامه ناصرالدین شاه به اروپا آمده است «مجتهد اردبیلی آمد خلعت گرفت و رفت» که این جبه نیز برای نگهداری درموزه میراث فرهنگی تحویل داده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه نمایش این آثار به مردم زمینه‌ساز آشنایی آنها با تاریخ و تمدن و به ویژه تعزیه در اردبیل می‌شود، تصریح کرد: قرار است در مراسمی این اشیاء تاریخی تعزیه‌خوانی حسینیه مجتهد اردبیلی برای عموم علاقمندان به نمایش گذاشته شود.

حاجی‌زاده با بیان اینکه حسینیه مجتهد اردبیلی جزو آثار ملی ایران به شمار می‌رود، اظهار کرد: حسینیه مجتهد اردبیلی در تاریخ 11 مرداد سال 76 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.