یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سرطان کبد به دلیل بروز بیماری هپاتیتBدر مناطق جنوبی استان کرمان شایع تر است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ؛ دکتر سیدمهدی میرزایی با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد افزایش بعضی از بیماری های کبدی در جامعه هستیم، گفت: بروز بیماری های کبدی می تواند فرد را در طولانی مدت مستعد سرطان کبد کند.

وی، هپاتیت مزمنB وC، سیروز کبدی، کبدچرب کنترل نشده، استفاده از الکل، سم آفلاتوکسین و ... را از عوامل اصلی سرطان کبد عنوان کرد.

دکتر سیدمیرزایی افزود: در مواردی نیز، سرطان کبد بعد از مصرف داروها و پودرهای بدنسازی دیده شده است.

وی با تأکید بر اینکه برخی مغزهای کپک زده پسته و بادام و غلات دارای قارچ آفلاتوکسین هستند و می توانند باعث سرطان کبد شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه با اقدامات بهداشتی و کنترل های مناسب شیوع این سم کاهش پیدا کرده است.

دکتر سیدمیرزایی، بزرگی کبد، درد ناحیه کبد، زردی و خارش، کاهش وزن و ... را از مهمترین علائم سرطان کبد برشمرد و خاطرنشان کرد: کنترل دوره ی آزمایشات کبدی، انجام تست های ویروسی ، واکسیناسیون هپاتیتB ، پرهیز از مصرف مشروبات الکی و جلوگیری از چاقی از راههای پیشگیری از این سرطان هستند .

به گفته ی دکتر سیدمیرزایی، بیماری سرطان کبد در بزرگسالان بالای 40 سال شایع است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری و تشخیص به موقع در کاهش ابتلاء به این بیماری مؤثر است، تصریح کرد: جراحی، شیمی درمانی و در شرایط خاص، پیوند کبد از راههای درمانی این بیماری به شمار می رود ولی در مجموع، پیشگیری می تواند مؤثرتر باشد.

انتهای پیام/س

برچسب ها: سرطان ، کبد ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.