ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

در ادامه با 10 عدد از باعظمت‌ترین کاخ‌ها و بناهای دنیا آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان، صرف‌نظر از باورهای مذهبی، هرکسی زیبایی این بناهای باشکوه را تحسین خواهد کرد. در ادامه با 10 عدد از باعظمت‌ترین کاخ‌ها و بناهای دنیا آشنا شوید.

10. مسجد ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا (استانبول، ترکیه)
 
این مسجد، نمونه‌ای از معماری عصر بیزانس محسوب می‌شود. پیش از آنکه ترک‌ها در سال 1453 قسطنطنیه را تصرف کنند، ایاصوفیه کلیسای ارتودکس بود و تا پیش از ساخت کاخ سویل اسپانیا در سال 1520 به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای دنیا شناخته می‌شد. در حال حاضر این مسجد به موزه‌ای زیبا در استانبول تبدیل‌شده و حقیقتاً ارزش یک‌بار دیدن را دارد.

 ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

9. سانتیاگو دی کامپوستلا (گالیسیا، اسپانیا)

این سازه زیبای رومی با جزییات گوتیک و باروک، که بعداً به آن اضافه شد، برای مسیحیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این بنا محل دفن یکی از فرستاده‌های عیسی مسیح (ع) است و از اوایل قرون‌وسطی به  زیارتگاهی برای زائرین سنت جیمز تبدیل شده است.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

8. کاخ وینچستر (وینچستر، انگلیس)

این شاهکار معماری یکی از بزرگ‌ترین بناهای انگلستان است و در مقایسه با دیگر بناهای گوتیک در قاره اروپا دارای طولانی‌ترین راهرو و بیشترین طول است.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

7. سنت باسیل (مسکو، روسیه)

این کلیسای ارتودوکس در فاصله سال‌های 1561- 1555 در میدان سرخ مسکو احداث شد. نکته جالب درباره این بنا، طراحی آن به‌صورت شراره‌های آتش رو به آسمان است که همین ویژگی آن را به لحاظ معماری در روسیه بی‌همتا می‌کند. این اولین بنا در تاریخ روسیه است که با چنین سبک معماری اجراشده است.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

6. بنای ملی واشینگتن (واشینگتن دی سی- ایالات‌متحده)

این سازه نو گوتیک ششمین بنای بزرگ دنیا و دومین سازه عظیم ایالات‌متحده محسوب می‌شود. بنای ملی واشینگتن از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت است، به‌گونه‌ای که در سال 2009 بیش از 400،000 گردشگر از آن دیدن کردند. این بنا محل ریاست اسقف کلیسای اسقفی (the Episcopal Church) کاترین جفرتز اِسکوری و اسقف قلمرو واشینگتن (the Diocese of Washington) ماریان ادگار بادی است.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

5. بنای نوتردام دوشات (چارتز، فرانسه)

این بنای متعلق به قرون‌وسطی یکی از بهترین نمونه‌های معماری گوتیک فرانسوی است و به‌علاوه یونسکو آن را به‌عنوان میراث جهانی به ثبت رسانده است. بیشتر پنجره‌های شیشه‌ای رنگی، اصل هستند و کاملاً سالم مانده‌اند و از قرن 13 میلادی تاکنون تنها برخی تغییرات جزئی در معماری آن اعمال شده است.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

4. سانتا ماریا دل فیوره (فلورانس ایتالیا)

ساخت این کلیسای جامع با طراحی آمولفو دی کامبیو در سال 1296 آغاز و توسط مهندس سازه‌های گنبدی-شکل، فیلیپو بورلِنِسکی در سال 1436 به پایان رسید. این مجتمع که در پیزا دل دومو واقع است، تعمیدگاه و برج کلیسای گیوتو را نیز در خود دارد. این سه ساختمان جزو میراث جهانی یونسکو اند و در بخش تاریخی و مرکز شهر فلورانس قرار دارند و البته از جاذبه‌های گردشگری شهر توسکانی محسوب می‌شوند.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

3. ساگرادا فامیلیا (بارسلونا، اسپانیا)

طرح این کلیسای رومی کاتولیک از معمار مشهور اهل کاتالان به نام آنتونی گادی (1926-1852) است. هرچند بنای آن کامل نشده اما جز میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود و در نوامبر 2010، پاپ بندیکت شانزدهم آن را وقف و قصر سلطنتی کوچک معرفی نمود.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

2. بنای سنت پاول (لندن، انگلیس)

این جاذبه گردشگری مهم را سیر کریستوفر ورن به سبک باروکو انگلیس طراحی کرده است. پیش از آتش‌سوزی گسترده لندن قرار بود این بنا به‌عنوان بخشی از برنامه بزرگ بازسازی شهر، تعمیر شود.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

1. کاخ نوتردام پاریس (پاریس، فرانسه)

احتمالاً کاخ نوتردام پاریس به‌عنوان پرطرفدارترین کاخ دنیا، از زیباترین نمونه‌های سبک معماری گوتیک فرانسه و اروپا به شمار می‌آید. طبیعت‌گرایی در سبک مجسمه‌ها و شیشه‌های رنگی این بنا در تضاد با معماری‌های اولیه رومیان است. این کاخ روزانه هزاران گردشگر را به‌سوی خود جذب می‌کند.

ده بنای زیبای دنیا + تصاویر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار