مفرح و خطرناک با صخره ها

ورزش کوهنوردی یکی از رشته‌های پر طرفدار است که علاقمندان زیادی را به خود جلب می‌کند.

مفرح و خطرناک با صخره ها
به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، کوهنوردی یکی از رشته‌‌های ورزش پر طرفدار است که محسوب می‌شود.

 پیمایش مسیر های فنی در کوهستان با استفاده از ابزارهای فنی و درگیر شدن با مسیرهای سنگی و یخی را کوهنوردی گویند.

 کوهپیمایی چیست؟ به راه‌پیمایی در کوه و بالا و پایین رفتن به صورت پیاده از ارتفاعات طبیعی کوهستان کوهپیمایی گفته می‌شود.

کوهنوردی شرط سنی  ندارد

 این ورزش شرط سنی ندارد و هر فرد در هر سنین می‌تواند به آن بپردازد از کودک بگیر تا پیر و همه می توانند بر اساس توانایی و قدرت بدنی به آن بپردازند ولذت ببرند.

 برخلاف سایر ورزش‌ها که زمانی باید از آن خداحافظی کنی کوهنوردی بازنشستگی ندارد.

چه ابزارهایی برای کوهنوردی استفاده می‌شود؟

 وسایلی که در این ورزش استفاده می‌شود بسته صعود منطقه مورد نظر، زمان و فصل صعود بستگی دارد.

 کفش مخصوص کوه، کیف کمری، کاپشن کورتکس، نقشه و موبایل، کاپشن پلار، بادگیر، جوراب با فوم کوهنوردی، کیسه خواب، دست کش، فلاس چای وسایل کلاه مناسب شخصی، قاشق، چنگال و چاقو، بطری آب، چراغ قوه، مواد غذایی، باند کشی و باند اتیریل از ملزومات کوهنوردی است.

 رشته‌های وابسته به کوهنوردی کدامند؟

 غار نوردی، 1- مبتدی2- حرفه‌ای

غارنوردی مبتدی کسانی هستند که به این ورزش جنبه و رزش نگاه می‌کنند و از نگاه آنان غارنوردی ورزشی تفریحی نور دیدن و اکتشاف غارهاست. اما در غار نوردی حرفه‌ای موضوع این گونه  نیست.

 این افراد کسانی هستند که برای اهداف خاص به جز جنبه ورزش به اعماق غارها می‌روند و کارها آنها جنبه علمی دارد و به رشته‌های زیر تقسیم می‌شود.

زمین شناسی، دیرین شناسی، باستان شناسی، انسان شناسی، آبه شناسی وزیست شناسی تقسیم می‌شود

یخ نوردی دیگر زیر گروه کوهنوردی

 در این ورزش افراد در آن به بالا رفتن از سطوح شیب دار ساخته شده از یخ می‌پردازند آبشاهای منجمد شده، صخره‌های بزرگ و کوچک یخی و سنگ‌های پوشیده شده از آبهای یخی می‌باشد.

سنگوردی: این ورزش به دو صورت طبیعت و داخل سالن انجام می‌شود

 در اصطلاح نوعی ورزش و تفریح که فرد با استفاده از طناب و ابزار مخصوص به بالا رفتن از صخره‌های طبیعی و یا دیواره‌‌های مستقر در یک سالن ورزشی اقدام می‌کند.

دیواره نوردی، سنگ نوردی اسپورت، بولدرینگ، سنگنوردی داخل سالن سرطناب، سرعت، بولدرینگ درجه سختی مسیر جزءرشته‌های سنگنوردی به حساب می‌آید.

رشته صعود‌های ورزش یا همان سنگنوردی در ایران تحت فدراسیون کوهنوردی فعالیت می‌کند در مرداد ماه 1390 برای اولین بار تیم ملی بزرگسالان  این بخش متشکل از 7 مرد و 3 زن به رقابت های جهانی آرکو در ایتالیا اعزام شدند.

 در این رقابت‌ها حمید رضا توژند خانی سنگنورد خراسانی تیم ملی در سرعت در ربته دوازدهم ایستاد و داود رکانی سنگنورد زنجانی در رتبه بیست و یکم سرطناب را بدست آورد. برای نخستین تجربه این اعزام خیلی خوب است.

هواشناسی در کوهنوردی

مبحثی که به آموزش تاثیر پدیده‌های جوی بر کوهنوردی می‌پردازد.

کوهنوردی ورزشی گروهی است

 یک گروه سازماندهی معمولا از چند نفر تشکیل که با اهداف ورزشی و معمولا تحت نظات فدراسیون کوهنوردی و هیات‌های استان‌ها و شهرستان‌ها فعالیت می‌شد.

پیدایش کوهنوردی در جهان 

اتزی مرد یخی 5300 سال پیش 3000 متر در کوههای آلپ بالا رفت و بقایای‌ جسد وی در این ارتفاع یافت شد و می‌توان گفت که این پیدایش کوهنورد و ظهور این ورزش در دنیا می‌باشد.

 ظهور کوهنوردی در ایران 

بر اساس تاریخ سنتی آرش کمانگیر از اساطیر قدیمی کشورمان، از قله دماوند بالا رفته است تا با پرتاب تیر مرز ایران و توران را مشخص کند

نخستین کوهنوردی در کشورمان

 صعود سرداران ایرانی آرتاخه و بویراندا بر فراز کوه آلوس  در زمان خشایار شاه جهت نقشه برداری برای ساخت کانال آبی که کشتی‌ةای دریایی ایران از آن عبور کنند.

 کوهوردی پیشرفته در کشورمان مربوط به قرن 5 هجری شمسی در زمان سلجوقیان و اسماعیلیان در کتاب خداوند الموت چنین آمده است.

نخستین فاتح اورست که بود؟

 در سال 1953 ادموند هیلاری و تنسرینگ نورگی برای نخستین  در تاریخ کوهنوردی موفق شدند از جبهه جنوبی قلره 8848 متری اورست را در پنال فتح کنند و نام خود را در تاریخ ثبت نمایند.

تاریخچه کوهنوردی بانوان

زنانی بسیاری در تاریخ ورزش کوهنوردی ایران و جهان درخشیده‌اند که هریک از آنان در لحظات دشوار کوهستان‌ها ایستاده‌اند و به هدف خودرسیده‌اند.

تاریخ نزدیک به 70 سال کوهنوردی زنان ایرانی حاکی از حضور و تلاش زنان کوهنوردی است که نام و یادشان در دوره‌هایی از کوهنوردی میهنمان خوش درخشیده‌اند.

آغاز کوهنوردی نوین بانوان در ایران

در سال 1315 با صعود ملوک  تیموری  به قله توچال سر آغاز کوهنوردی نوین بانوان ایران بود از میان بانوان کوهنورد دهه 50-20 هجری شمسی می‌توان به مهری زرافشان، نرگس حکیمی، نلی؟ یقباییان، عصمت قاضی، نصرت کوهکن، مهر انگیز حکیمی، فرح کوهکن، لیزا مارکایان و بسیاری دیگر اشاره کرد.

دهه 60 هجری شمسی مصادف بود با نوآوری بانوان در عرصه کارهای فنی کوهنوردی و  این دوره را می‌توان پایه گذار کوهنوردی فنی زنان دانست در دهه 70 انجمن کوهنوردی زنان و هیئت‌های شهرستان‌ها فعالیت زنان در سراسر کشورمان گسترش یافت و سیل عظیمی از بانوان به کوهنوردی پرداختند.

در سال 1385 هجری شمسی لیلا اسفندیاری از بانوان کوهنورد نام آشنای ایران به همراه منیره رفیعی موفق به صعود مستقل به روی دیواره علم کوه از مسیر  لهستان 52 شدند.

 لیلا نمونه اراده پولادین بانوان کوهنورد

 وی متولد 27 تیر 1349 تهران و فوت 31 تیر 1390 در گاشربردم

اسفندیاری کوهنوردی خود را از سال 81 به قله توچال آغاز کرد در سال 1381 نخستین زن ایرانی موفق به پیمایش غار براو در کرمانشاه که جزو عمیق‌ترین غار کشور است شد. در سال 86 می‌خواست به غار ورونیکا عمیق‌ترین غار دنیا در آنجازا برودکه مانع وی شدند اولین صعود سنال 1387  به نانگا پارمات به ارتفاع 8126 متر درسال 89 به دلیل شرایط نامناسب جوی نتوانست قله کی تو را فتح کند وتا ارتفاع کمپ دو این قله به ارتفاع 7560 متر صعود کرد این کوهنورد نام آشنای کشورمان در سال 1390 برای فتح قلل گاشر بروم او یک به این کوهستان رفته بود که در دومین تلاش خود از ساعت 14:15 ظهر جمعه 31 تیر 90 موفق به فتح گاشربروم شدند امادر حین فرود دقایقی بعد از بازگشت سقوط می‌کنند و متأسفانه جان خود را از دست می‌دهند و در خاطره‌ها ماندگار شد.

 کوهنوردی باید اصولی و عملی انجام شود 
 
به گفته کارشناسان کوهنوردی ورزشی است که باید به‌صورت علمی به آن پرداخته شود و افرادی که قصد دارند آن را انجام دهند باید هدفمند و با برنامه به آن بپردازند.

توجه به هشدارها که هر روز از سوی مسئولین امر و کارشناسان به علاقه‌مندان داده می‌شود تا فرد بدون مشکل به آن بپردازند. داشتن وسایل و امکانات کافی و مناسب، مجهز بودن به موبایل GPS دار و همراه داشتن غذای کافی همه و همه می‌تواند انجام لذت بخشی برای افراد باشد چه بسا بی توجهی به نکات فوق می‌تواند فرد را دچار حادثه کندو شخص مصدوم و در برخی موارد جان خود را از دست دهد گم شدن در مسیر نیز باید به این موضوع اضافه کرد اگر فرد بدون هدف و برنامه ریزی به کوهنوردی بپردازند چه بسا با خطراتی همراه باشد متأسفانه هر از گاهی شاهد این موضوع هستیم که کوهنوردی به دلایلی فوت می‌کند و جامعه و ورزشکاران را غمگین و ناراحت می‌کند.

پس به هشدارها و مسائلی که جهت انجام کوهنوردی همراه با لذت داده می‌شود و توجه کنید و از شرایط جوی منطقه مورد نظر جهت صعود اطلاعات کافی داشته باشید و مهم‌تر از همه اینکه کوهنوردی ورزشی گروهی است و هرگز به تنهایی اقدام به صعود نکنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: رشته ، مفرح ، کوهنوردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار