شیراز؛

آشنایی کارشناسان سلامت روان با شیوه های مداخلات روانی اجتماعی در بلایا

در پی وقوع فاجعه منا کارشناسان سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شیوه های مداخلات روانی اجتماعی در بلایا آشنا شدند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر علی باصری سرپرست گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به دنبال حادثه تأسف آور پیش آمده در منا و ایجاد آسیب های روانشناختی برای زائران و خانواده های آنان، گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی توجیهی یک روزه، با هدف مداخلات روانی، اجتماعی و کاهش آسیب های روانی، ناشی از حادثه منا برای گروه های هدف کرد. 
وی تصریح کرد: چنان که تحقیقات نشان می دهد، بعد از وقوع یک حادثه یا بلا، شیوع اختلالات روانپزشکی 50 درصد افزایش می یابد و علاوه بر این، پژوهش ها نشان داده که این اختلالات گاهی تا یک سال و یا حتی تا پایان عمر، ادامه خواهد یافت که این مهم برای فرد و خانواده وی، آسیب هایی را ایجاد خواهد کرد و آمارها نشان می دهند که این آسیب ها عامل مهمی در ایجاد ناتوانی در طول عمر است. 

دکتر باصری افزود: گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پیشگیری از ایجاد آسیب های عمده روانپزشکی و به منظور شناسایی سریع افراد در معرض خطر در زائران و خانواده های آنها، اقدام به تشکیل تیم های روان شناختی کرده است تا به این وسیله بتواند افراد آسیب دیده را شناسایی و مداخلات به موقع اجتماعی، روانی داشته باشد. 

سرپرست گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در این کارگاه تمام روانشناسان دانشگاه و برخی از روانشناسان سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش حضور داشتند و راجع به اطلاع رسانی در خصوص شیوه اجرای مداخلات به نحوی که در فاز اول مداخله برای خانواده هایی که زائر مفقود یا متوفی دارند و فاز دوم مداخله برای تمام زائران موجود در مراسم حج امسال و خانواده آنها صورت خواهد پذیرفت، آموزش های لازم را دیدند.

دکتر باصری ادامه داد: همچنین تقسیم بندی و ایجاد تیم های متشکل از روانپزشک، کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی برای مراجعه به منازل زائران و شناسایی افراد در معرض خطر، چگونگی و شیوه مصاحبه با خانواده ها و شناسایی افراد در معرض ابتلا به اختلالات روانپزشکی، در این کارگاه آموزش داده می شود.

وی افزود: آموزش چگونگی مداخلات روانی اجتماعی در بلایا طی جلسات متعدد، آموزش در خصوص چگونگی برخورد با کودکان خانواده های حادثه دیده برای پیشگیری از عوارض روانی آینده آنها، از دیگر آموزش های لازم برای کارشناسان در این کارگاه بود.

در این کارگاه نمایندگانی از اداره کل آموزش و پرورش فارس و اداره کل بهزیستی حضور داشتند و تمام حاضران علاوه بر توجیه برنامه های اجرائی و مداخله ای، با مباحث علمی جدید از جمله مصاحبه روانپزشکی، بیماری های ناشی از حادثه و بلا، تکنیک های کنترل بیش برانگیختگی، بازگویی روان شناختی تعدیل شده و افکار مزاحم، مداخله در سوگ و تکنیک های کنترل و مدیریت درحوادث و بحران آشنا شدند. 

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.